Loconi przymierza się do wejść na rynek NewConnect

Loconi przymierza się do wejść na rynek NewConnect

Do debiutu na warszawskim rynku NewConnect szykuje się kolejna spółka związana z przewozem kontenerów. Loconi Intermodal w drugim roku działalności operacyjnej utrzymuje 90-procentowe tempo wzrostu wobec 7 proc. dynamiki całego rynku. Obecnie na zlecenie spółki kursuje już ponad 130 pociągów.

Zgodnie ze światowymi trendami, coraz więcej towarów trafia do Polski w kontenerach drogą morską. Prognozy wskazują, że do 2020 r. wielkość przeładunków kontenerowych w polskich portach zwiększy się ponad 3-krotnie, do 7 mln TEU rocznie (TEU to jednostka przeliczeniowa równoważna kontenerowi o długości 20 stóp). Tymczasem dominującym środkiem transportu dla rozwożonych z portu ładunków jest ten najbardziej uciążliwy, czyli ciężarówki, które korkują i niszczą polskie drogi, zmniejszają poziom bezpieczeństwa drogowego i generują szkodliwe emisje.

 

– Kiedy w 2012 roku rozpoczynaliśmy działalność operacyjną na rynku nie było rozwiązań intermodalnych, które mogłyby być konkurencyjne wobec przewozów ciężarówkami pod względem ceny, czasu dostaw i punktualności. A to właśnie najważniejsze powody, dla których klienci decydują się na zamianę przewozów drogowych na intermodalne. Stad pomysł na stworzenie połączeń intermodalnych, które spełniałyby wymogi odbiorców: pociągów towarowych kursujących niczym pasażerskie, według stałych rozkładów jazdy i bezpośrednio do stacji. Wszystko po to, aby docelowo można było przenieść każdą partię ładunków z dróg na tory – mówi Lidia Dziewierska, prezes zarządu Loconi Intermodal.

 

Rozwiązanie okazało się skuteczne, czego dowodem są liczby dokumentujące rozwój Loconi Intermodal. W 2013 r., czyli w drugim roku działalności przedsiębiorstwa, liczba operatorów logistycznych, którzy wykorzystują rozwiązania Loconi Intermodal przekroczyła 60 firm. W samym 2013 spółka przewiozła ponad 80 tys. TEU, co oznacza, że na drogi nie wyjechało ok. 46 tys. ciężarówek. W okresie od stycznia do grudnia 2013 roku wolumen przewiezionych kontenerów wzrósł o 90% w porównaniu do roku poprzedniego, podczas gdy przewozy intermodalne w Polsce w całym 2013 r. wzrosły zaledwie o 7%. Pierwszy kwartał 2014 r. potwierdza utrzymanie wzrostów: Loconi Intermodal przewiozło 31 tys. TEU, o 80% więcej względem analogicznego kwartału 2013 r. Dzięki temu Loconi Intermodal stało się jednym z czołowych operatorów intermodalnych w Polsce.

 

Osiągnięcie efektu skali w przewozach intermodalnych pozwoliło na zwiększenie przychodów, które w 2013 r. osiągnęły poziom 52 mln zł, co oznacza wzrost o 120% w porównaniu do poprzedniego roku. Pierwszy kwartał roku 2014 potwierdził pozytywne tendencje, Loconi osiągnęło ponad 20,3 mln zł przychodów, czyli o 90% więcej niż w pierwszym kwartale 2013 r. Pozwoliło to na osiągnięcie rentowności operacyjnej już w drugim roku działalności. W 2013 r. Spółka wypracowała 95 tys. złotych zysku netto, a w samym I kwartale 2014 roku prawie 0,5 mln złotych zysku netto.

 

Zarząd Loconi nie zamierza na tym poprzestać i planuje wejście na NewConnect. Będzie to kolejny, po PKP Cargo, debiut spółki związanej z realizacją przewozów intermodalnych na warszawskim rynku kapitałowym.– Wejście na NewConnect jest dla Loconi szansą na umocnienie pozycji spółki, pozyskanie kapitału na dalszy rozwój oraz inwestycje – mówi prezes Loconi Intermodal Lidia Dziewierska.

Poleć ten artykuł:

Polecamy