Logi(sty)czne myślenie o IT

Logi(sty)czne myślenie o IT

Umiejętne połączenie możliwości aplikacji tworzonej na bazie doświadczeń branżowych oraz wiedzy zespołu IT pozwoliło na zbudowanie w firmie Farm Frites Poland SA efektywnego środowiska IT, silnie związanego z celami biznesowymi przedsiębiorstwa.QAD od kilkunastu lat wspiera...

QAD od kilkunastu lat wspiera działalność firmy Farm Frites Poland SA w oparciu o zintegrowany system wspomagający zarządzanie dla firm produkcyjnych klasy ERP. Farm Frites Poland SA (FFP) jest producentem mrożonych wyrobów ziemniaczanych, obsługującym rynki w Europie Środkowo-Wschodniej. W lipcu 2004 r. została uruchomiona linia placków ziemniaczanych, natomiast w lipcu 2011 r. linia płatków ziemniaczanych. Trzy nowoczesne linie produkcyjne umożliwiają fabryce wytwarzanie 35 różnego rodzaju produktów. Zakład realizuje produkcję dla trzech głównych dostawców – sieci McDonald’s oraz dwóch spółek „matek” – Farm Frites i Aviko.

 

Wsparcie branżowych procesów

Farm Frites Poland korzysta z systemów ERP firmy QAD od początku swojego istnienia. Najnowsza wersja aplikacji została silnie zintegrowana z szeregiem innych systemów wykorzystywanych w fabryce. Mając na uwadze dynamiczny rozwój produkcji i konieczność zwiększenia jej elastyczności oraz lepszego reagowania na zmiany popytu rynkowego, firma zdecydowała się na aktualizację oprogramowania do najnowszej wersji pakietu QAD Enterprise Applications. – Prowadzimy ciągłe działania zmierzające do dalszej optymalizacji procesu wytwórczego. Usprawnienia koncentrują się przede wszystkim na procesie sterowania i raportowania produkcji. Dzięki narzędziom informatycznym jesteśmy w stanie uzyskać precyzyjną informację na temat stanu produkcji, terminów, kosztów i generowanych zysków. W konsekwencji wpływa to na dalszą poprawę uzyskiwanych marż – podkreśla Dariusz Wierzbicki, dyrektor informatyki w Farm Frites Poland.

 

Stała dostępność

Fabryka w Lęborku pracuje w wymagającym reżimie technologicznym, przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Krytycznym parametrem jest zatem dostępność systemu. Aplikacja QAD obsługuje szeroko pojętą gospodarkę magazynową Farm Frites Poland, przy czym chodzi tu zarówno o gospodarkę produktami, które wytwarza zakład, jak i komponentami do produkcji. Firma oparła obsługę magazynu wysokiego składowania na rozwiązaniu QAD Warehousing, który to system zapewnił automatyzację procesu logistyki materiałowej i wyręczył pracowników w żmudnych i czasochłonnych procesach katalogowania i wpisywania danych.

 

W przypadku FFP krytycznym elementem jest szybkość i dokładność informacji na temat faktycznych kosztów dostępnych na niskim poziomie szczegółowości


Kompleksowy system wspomagający zarządzanie QAD Enterprise Applications wspiera również część zaopatrzeniową i sprzedażową. Do tego dochodzą finanse i dodatkowe moduły, takie jak na przykład środki trwałe. Oprogramowanie obejmuje także rejestrowanie produkcji. System posiada automatyczne interfejsy do aplikacji ERP u klientów, w systemach gospodarki magazynowej dostawców logistycznych oraz w wewnętrznych rozwiązaniach obiegu dokumentów. – Teraz precyzyjnie wiemy, co produkujemy, za ile, kiedy produkujemy, jaka była historia wytworzenia danej partii produktu. W przemyśle spożywczym jest to bardzo ważne. Do kolejnych korzyści zaliczyłbym większy porządek i związany z tym krótszy czas pracy magazynierów, poświęcany na wyszukiwanie produktów. Równocześnie rośnie jakość pracy i spada poziom błędów – mówi Dariusz Wierzbicki.

 

Źródło dokładnych informacji

W przypadku Farm Frites Poland krytycznym elementem jest szybkość i dokładność informacji na temat faktycznych kosztów dostępnych na niskim poziomie szczegółowości. System informatyczny jest traktowany jako źródło wszelkich informacji dotyczących zdarzeń gospodarczych w ramach całej firmy. Umożliwia rejestrację przychodów, śledzenie zobowiązań i należności. Mając na uwadze zmienność i nieprzewidywalność sytuacji rynkowej, firma koncentruje się na zapewnieniu większej dokładności w zakresie śledzenia kosztów, w tym zużycia materiałów do produkcji. Kolejne wyzwanie z tym związane wiąże się z koniecznością lepszego wykorzystania obecnych możliwości systemu i integracji planowania produkcji z modułami logistycznymi i finansami. – Złożoność operacji wytwórczych na kilku liniach produkcyjnych w zakładzie FFP oraz zmienność cykli sezonowych powodują, że musimy być wyposażeni w bardzo precyzyjne informacje dotyczące realizowanej produkcji – mówi Rafał Reszka, członek zarządu i dyrektor finansowy Farm Frites Poland.

 

Otwartość i elastyczność

Wprowadzenie nowej wersji systemu oznacza możliwość korzystania z atutów interfejsu użytkownika bazującego na platformie .NET. Jego możliwości są dostrzegalne przede wszystkim przez osoby decyzyjne, które zyskały wygodne w eksploatacji narzędzie pozwalające np. na sprawniejsze planowanie produkcji lub procesów wysyłek. Projekt aktualizacji obejmował również wprowadzenie systemu QXtend, umożliwiającego automatyzację połączeń z innymi aplikacjami. Zapewnia on integrację z produktami dodatkowymi tworzonymi przez zespół IT oraz elastyczność i zgodność pomiędzy różnymi wersjami oprogramowania. – Skrócenie realizacji poszczególnych operacji, usprawnienia w obszarze produkcji, łańcucha dostaw czy gospodarki magazynowej pozwalają uzyskać konkretne korzyści finansowe – przekonuje Paweł Daszkiewicz, dyrektor ds. wdrożeń w QAD Polska.

 

Lepsza przewidywalność

Logistyka przepływu płodów rolnych, czyli agrologistyka jest złożonym procesem determinowanym przez dwa kluczowe czynniki: warunki pogodowe wpływające na jakość i ilość surowca na rynku oraz zmienne oczekiwania nabywców. Optymalizacja procesu logistycznego stanowi tym samym ciągły proces dostosowania do nieprzewidywalnych warunków, co stanowi główne wyzwanie menedżera logistyki. – W agrologistyce nie ma nic ustalonego i ustandaryzowanego. Ciągle jesteśmy zaskakiwani nowymi informacjami. Nie ma sprawdzonych recept, a każdego roku musimy być przygotowani na nowe rozdanie. Sztuka polega na umiejętnym reagowaniu i przewidywaniu zdarzeń. Pod tym kątem dostosowujemy produkcję i procesy – przekonuje Tadeusz Szkudlarek, szef działu planowania i logistyki w Farm Frites Poland.

Kolejnym wyzwaniem, przed jakim stoi firma, jest wprowadzenie technologii RFID


W opinii Tadeusza Szkudlarka system informatyczny klasy ERP pozwala przede wszystkim na uporządkowanie procesów wewnętrznych. Wpływa również na rzetelność danych i zapewnia przejrzysty obraz firmy na każdym stanowisku pracy. Prowadzi to w naturalny sposób do redukcji błędów. Istotny jest również łatwy dostęp do danych za pośrednictwem wygodnego interfejsu użytkownika opartego na platformie .NET. Pozwala on uporządkować i odwzorować procesy, co w efekcie wpływa na czas obsługi i skutkuje redukcją kosztów. Obecnie jedna osoba jest w stanie planować produkcję trzech, a nawet czterech fabryk. Kiedyś wiązało się to z koniecznością angażowania kilku osób. – Wprowadzenie systemu klasy ERP jest warunkiem koniecznym dalszego rozwoju firmy – przyznaje Tadeusz Szkudlarek. – Kompleksowe objęcie systemem wszystkich procesów jest niezbędne ze względu na dużą złożoność operacji, przyrost i spójność danych oraz konieczność ich uporządkowania i bieżącego śledzenia.

 

IT nigdy nie zasypia

Spółka planuje aktualizację aplikacji odpowiedzialnej za obszar produkcji oraz najnowszej wersji oprogramowania klasy Business Intelligence. – Business Intelligence powinien umożliwiać administratorowi przygotowanie pewnego zestawu raportów według wymagań użytkowników końcowych, którzy mają możliwość prostego ingerowania w ich kształt – przestawiania kolumn, podsumowania w innych grupach czy wysyłania ich do innych osób – mówi Dariusz Wierzbicki.

W najbliższym czasie firma będzie wprowadzała aplikację dostosowującą do standardu GS1 pozwalającego na zarządzanie procesami logistycznymi pomiędzy kontrahentami bez względu na ich kraj pochodzenia. Kolejnym wyzwaniem, przed jakim stoi firma, jest wprowadzenie technologii RFID. Przedsiębiorstwo planuje również objąć systemem obszar planowania i rozliczenia produkcji. Istotne jest także śledzenie on-line przepływu komponentów na magazynie.


Farm Frites Poland SA (FFP) została założona w 1993 roku jako joint venture dwóch holenderskich producentów wyrobów ziemniaczanych: Aviko B.V. i Farm Frites B.V. Jesienią 1994 roku, zaledwie 12 miesięcy po rozpoczęciu budowy, nastąpiło otwarcie fabryki i uruchomienie linii produkującej frytki. Na decyzję o lokalizacji fabryki w Lęborku wpływ miał sprzyjający uprawie ziemniaków klimat oraz okoliczne gleby klasyfikowane jako tzw. “I Strefa Zdrowotności Ziemniaka”. Początkowo firma zatrudniała 80 pracowników, w tym kilku specjalistów z Holandii, odpowiedzialnych za wdrożenie międzynarodowych standardów produkcji oraz szkolenie swoich polskich następców. Obecnie FFP zatrudnia 190 osób, a ilość ziemniaków wykorzystywanych do produkcji w ciągu roku wynosi około 200 000 ton.

Poleć ten artykuł:

Polecamy