Logistyka dla Kao

Logistyka dla Kao

Globalnie zintegrowana logistyka napędza wzrosty japońskiej firmy kosmetycznej Kao. Współpraca z Dachser pozwala realizować terminowe dostawy do wymagającej grupy odbiorców - sieci drogeryjnych, dystrybutorów detalicznych i salonów fryzjerskich na całym świecie.

W konkurencyjnym przemyśle kosmetycznym każdy dzień jest na wagę złota, zwłaszcza przy wprowadzaniu nowych produktów na rynek. Kiedy Kao rozpoczynało w Stanach Zjednoczonych sprzedaż nowej farby do włosów wśród dystrybutorów korzystających z dostaw z zakładu produkcyjnego w Darmstadt w Niemczech, nie było chwili do stracenia.

– Musieliśmy zlikwidować wszystkie przystanki po drodze – komentuje Hans-Michael Steenbock, dyrektor Logistyki Produktów Kosmetycznych w Kao Manufacturing Germany GmbH, spółce dystrybuującej japońskie wyroby na terenie Europy, Bliskiego Wschodu oraz Afryki.

 

Przesyłki nadawane są transportem lotniczym z magazynu w Neu-Isenburg, później trafiają na kontenery, które najpierw drogą lądową, a później kolejową dostarczane są do magazynów Kao w Stanach Zjednoczonych.

 

– W naszym biznesie czas odgrywa niezwykle istotną rolę i dlatego działania we wszystkich obszarach musimy prowadzić w systemie just-in-time. By móc w pełni koncentrować się na naszej podstawowej działalności, potrzebowaliśmy więc działającego globalnie, elastycznego partnera logistycznego – dodaje Hans-Michael Steenbock.

 

Dachser, który od 2005 roku współpracuje z firmą Kao i obsługuje jej wiodące marki m.in. Goldwell, John Frieda czy Kanebo, zapewniał początkowo usługę magazynowania i transportu lądowego dla sektora detalicznego. W latach 2006-2007 zostały dodane usługi z zakresu Air & Sea Logistics, dzięki którym możliwe było rozszerzenie dystrybucji do Stanów Zjednoczonych, Azji, a nawet Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Bardzo ważną rolę dla Kao odgrywają także oferowane przez Dachser usługi o wartości dodanej, takie jak budowa i montaż display’ów do ekspozycji promocyjnych, które wspomagają prowadzenie przez detalistów kampanii reklamowych.

 

– Dla Kao obsługujemy dwa zupełnie różne rynki, wykorzystując strategię podwójnego magazynowania w okolicach Frankfurtu. Dzięki usługom cargo i sieci drobnicowej wysyłamy z magazynu w Neu-Isenburg dostawy do dużych sieci handlowych i drogeryjnych, podczas gdy z magazynu w Biebesheim nad Renem dystrybuowane są przesyłki do salonów fryzjerskich na całym kontynencie. Działania te można nazwać logistyką kontraktową w czystej postaci – wyjaśnia Thomas Euler, kierownik magazynu Dachser w Biebesheim, odpowiedzialny za obsługę Kao.

 

Salony fryzjerskie, które praktycznie nie dysponują powierzchnią magazynową, zamawiają produkty do pielęgnacji włosów w małych ilościach, bazujących na dziennym zapotrzebowaniu. W związku z tym przesyłki muszą być dostarczone w ciągu 24-48 godzin od złożenia zamówienia. Sprawna realizacja zamówień jest możliwa m.in. dzięki wykorzystaniu metody „pick-by-light” w magazynie w Biebesheim. Proces „kompletacji sterowanej światłem” polega na skanowaniu zamówienia i odczytywaniu z elektronicznego wyświetlacza informacji, jakie produkty są potrzebne, w jakich ilościach oraz gdzie znajdują się one w magazynie. W ten sposób pakowanych jest do 3 500 kartonów dziennie, które trafiają następnie do centrów dystrybucyjnych wykorzystywanych przez firmy kurierskie. Z nich towary docierają do salonów fryzjerskich w całej kontynentalnej Europie.

 

Dachser przejął obsługę magazynu Biebesheim w 2016 r. Obecnie prace odbywają się zgodnie z funkcjonującym tam wcześniej schematem, ale zespół Dachser planuje wdrożyć własny system WMS, Mikado, usprawniający zarządzanie operacjami w magazynach Dachser. Thomas Euler jest przekonany, że zastosowanie ściśle zintegrowanego oprogramowania będzie opłacalne nie tylko dla Kao, ale także dla innych klientów magazynu.

 

– Jednolity format danych i specyfikacja interfejsów pozwala na niezakłócony przepływ informacji w całej sieci Dachser. Zapewnia to przejrzystość, efektywność, szybkość i bezpieczeństwo działań niezależnie od wybranego środka transportu czy miejsca przeznaczenia – mówi Thomas Euler.

 

Dla szefa logistyki w Kao wizja zmiany systemu jest też dobrą okazją do przemyślenia procesów wewnętrznych i usprawnienia ich w przyszłości.

– W trakcie intensywnych i konstruktywnych spotkań z ekspertami Dachser wymieniliśmy się informacjami na temat naszych systemów, procesów i potrzebnych do ich obsługi interfejsów. Dla nas ważne jest, by prace przebiegały płynnie i pozwalały osiągnąć założone cele na wysokim poziomie. Oferowanie przez jednego globalnego operatora transportu, magazynowania i usług dodatkowych pozwala skrócić czas realizacji procesów o jeden dzień. Wyeliminowanie w logistyce zakłóceń systemów usprawnia także śledzenie przesyłek i minimalizuje ryzyko pojawienia się potencjalnych błędów – mówi Steenbock.

 

Andreas Krieger, dyrektor generalny Dachser Air & Sea Logistics w Centralnych Niemczech, wierzy, że kluczem do sukcesu jest Interlocking – ścisła współpraca pomiędzy dywizjami odpowiedzialnymi za transport lądowy, morski i lotniczy.- Najprostsze i najbardziej elastyczne rozwiązania pojawiają się wtedy, gdy zespoły współpracują blisko ze sobą – mówi Krieger.

 

Jest to również w zgodzie z filozofią Hansa-Michaela Steenbocka, który podkreśla, że podstawą wszelkich działań jest zaufanie. Jest ono również podwaliną zbudowanego ponad 10 lat temu partnerstwa z Dachser.

Poleć ten artykuł:

Polecamy