Loi Macron z platformą elektroniczną
Płaca minimalna we Francji, obowiązująca od 1 lipca 2016, napsuła już sporo krwi przewoźnikom, zwłaszcza z powodu ogromnej ilości wymaganych dokumentów. Bardzo szybko uznano, że potrzebne są zmiany i w związku z tym sięgnięto po narzędzie informatyczne.Nowy dekret dotyczący Loi...
Nowy dekret dotyczący Loi Macron (2016-1044) obowiązuje od 1 października. Francuski resort pracy informatyzuje system i od 1 stycznia 2017 będzie wymagać od firm transportowych wysyłania danych na temat delegowania do Francji drogą internetową. Jak z pomocą kancelarii Gide przekazuje TLP, platforma elektroniczna została nazwana SIPSI i za jej pośrednictwem gromadzone będą dane dotyczące zakresu świadczenia usług międzynarodowych oraz dane osobowe pracowników delegowanych, czyli w przypadku firm transportowych – kierowców.
Wprowadzenie systemu ma za zadanie ułatwić pracę zarówno firmom delegującym pracowników do Francji, jak i urzędnikom. Dzięki niemu wszystkich formalności związanych ze zgłoszeniem pracownika można dokonać online. Z drugiej strony ułatwiona zostanie kontrola pracodawców i przestrzegania przez nich przepisów związanych z płacą minimalną.
Jazda ciągle z zaświadczeniem
Za pomocą tego systemu firmy będą mogły dopełnić wszystkich formalności, związanych ze zgłoszeniem pracownika online. Będzie ułatwiał również kontrolę pracodawców w zakresie przestrzegania przez nich prawa i przepisów, zaś dane z niego mogę być wykorzystywane do celów statystycznych. Niestety nie oznacza to całkowitej rezygnacji z tradycyjnej dokumentacji – kierowca wciąż będzie musiał mieć przy sobie wydrukowany egzemplarz zaświadczenia o delegowaniu, wraz z umową o pracę.
Platforma działa pod adresem www.sipsi.travail.gouv.fr jako serwis dwujęzyczny – francuski i angielski. Korzystający z niej przewoźnicy będą musieli założyć konto, za pomocą którego można zgłaszać kolejnych pracowników oraz zarządzać dotychczas przygotowanymi zaświadczeniami. Wprowadzone dane będą widniały w systemie przez okres pięciu lat.
Szereg danych
Jakie dane będą wprowadzane w system SIPSI? Pierwszym elementem są informacje na temat firmy delegującej pracownika oraz kadry zarządzającej przedsiębiorstwa. Należy podać jej nazwę, adres, dane kontaktowe oraz dane (imię, nazwisko, data i miejsce urodzenia) członków kadry zarządzającej. Muszą się tam też znaleźć informacje dotyczące rejestru zawodowego firmy oraz jej głównej działalności. W deklaracji należy również wskazać instytucję do której odprowadzane są składki na ubezpieczenie społeczne. Dekret wymaga także wskazania numeru wpisu do krajowego rejestru elektronicznego przedsiębiorstw transportu drogowego. Trudno jednak oczekiwać, aby polski rejestr był gotowy już w tym roku, zatem nadal trzeba będzie liczyć na odstępstwa od wymagań w tym zakresie.
Kolejną część wpisu w systemie stanowią dane kontaktowe dotyczące przedstawiciela we Francji. Przypominamy, że Francja jako pierwsza wprowadziła konieczność posiadania na swoim terenie przedstawiciela, będącego osobą kontaktową w razie kontroli dotyczącej płacy minimalnej. Przedstawicielem może być zarówno osoba fizyczna jak i prawna – i jego dane podajemy w SIPSI.
Przewoźnik musi także podać dane dotyczące zleceniodawcy, dla którego wykonuje operacje we Francji. Prócz podstawowych danych kontaktowych należy wskazać przedmiot działalności firmy, w przypadku firm działających we Francji numer SIRET, oraz ewentualnie związki pomiędzy zleceniodawcą a przewoźnikiem, jeżeli działają w ramach jednej grupy kapitałowej.
Kluczowy element
Dane pracownika delegowanego to kluczowy element przy rozliczaniu płacy minimalnej. Wskazujemy tam m. in. dane dotyczące miesięcznego wynagrodzenia brutto, stawki godzinowej brutto (w przypadku zaświadczeń o delegowaniu) i sposobu rozliczania kosztów podróży, wyżywienia i noclegów. Określając stawki należy pamiętać o tym, które składniki pozapłacowe wchodzą w skład francuskiej płacy minimalnej, aby wywiązać się z wymagań wynikających z Loi Macron.
Szczegóły dotyczące przewozu objętego przepisami Loi Macron wpisać należy w części dotyczącej charakteru i warunków świadczenia usług we Francji. Wskazujemy tam m. in. datę rozpoczęcia świadczenia usług i przewidywanego zakończenia, czasu trwania pracy i odpoczynku oraz główną działalność wykonywaną w ramach świadczenia usług. Przypominamy, że płaca minimalna we Francji dotyczy kabotażu, przewozów dwustronnych z załadunkiem i rozładunkiem we Francji oraz przewozów na potrzeby własne.