LOT-em do Kraju Kwitnącej Wiśni
Po 35 latach – 13 stycznia 2016 roku ,Polskie Linie Lotnicze LOT, wznowiły bezpośrednie połączenie z Warszawy do Tokio. Bezpośrednie połączenie do Japonii było czynne w latach 1973-81, kiedy to na skutek ogłoszenia stanie wojennym w Polsce uległo zamknięciu.
Loty na trasie Warszawa – Tokio odbywają się najnowocześniejszych samolotem pasażerskim na świcie – Boeingiem 787 Dreamlinerem, który z również obsługuje cztery inne międzykontynentalne trasy do Chicago, Nowego Jorku, Toronto i Pekinu. – Powrót połączenia do Tokio to historyczny moment – powiedział otwierając połączenie Marcin Celejewski, pełniący obowiązki prezesa Polskich Linii Lotniczych LOT. Z lotniska Chopina w Warszawie do portu lotniczego Narita w Tokio lot trwa zaledwie 10 godzin i 20 minut i odbywa się każdą środę, piątek i niedzielę, a z powrotem w poniedziałek, czwartek i sobotę.
Za wznowieniem lotów do Japonii przemawiają czynniki ekonomiczne. Z danych LOT wynika, że z rocznie z Polski do Japonii podróżuje 0k. 23 tys. osób, a z Europy Środkowo-Wschodniej ok. 136 tys. Z Japonii do Polski rocznie przylatuje ponad 40 tys. pasażerów, a do całej Europy Środkowo-Wschodniej 245 tys. Eksport towarów z Japonii do Polski wynosi ł w 2015 roku 0,5 mld euro, a import przekroczył 2 mld euro. Dreamliner dysponuje powierzchnią 65 metrów sześciennych do przewozu frachtu lotniczego o masie 15 ton. Pierwszy lot do Tokio przewiózł 5 ton ładunków (poczta, produkty spożywcze, tekstylia, narzędzia, części zamienne). Kolejne rejsy wypełniają już w 90 % przestrzeni frachtowej. W Polsce funkcjonuje około 300 japońskich firm, 80 z nich otworzyło w naszym kraju linie produkcyjne. W Japonii mieszka ok. 1000 Polaków ,a w Polsce żyje ok. 1200 Japończyków, w tym 300 z prawem pobytu stałego.
W 2014 r. w polskim eksporcie do Japonii najważniejszą rolę odgrywały produkty przemysłu elektromaszynowego (ok. 54%), produkty przemysłu chemicznego (15%), wyroby hutnicze (ok. 12%), artykuły rolno-spożywcze (7%), wyroby ceramiczne (5%) oraz meble (ok. 4%). Import z Japonii zdominowany był przez dostawy produktów przemysłu elektromaszynowego (ok. 76%). Drugą zasadniczą grupą towarów importowanych do Polski stanowiły wyroby chemiczne (ok. 16%). Łącznie te dwie grupy towarów stanowiły 91,8% polskiego importu z Japonii. Import żadnej z pozostałych grup towarowych nie przekroczył 5% łącznej wartości importu z Japonii.
Połączenie Warszawa-Tokio to najszybsza i najbardziej efektywna podróż między Krajem Kwitnącej Wiśni a Nową Europą nie tylko dla pasażerów, ale także dla przedsiębiorców, którzy mogą przesyłać swoje towary między Japonia i krajami Europy Centralnej. Partnerem LOT Cargo w Japonii jest JAL Cargo, jeden z największych przewoźników powietrznych Japonii. Co niezwykle istotnie, JAL Cargo obsługuje samoloty LOT-u pod względem cargo na tokijskim lotnisku Narita, ale także oferuje powierzchnie frachtowe na innych obsługiwanych przez JAL Cargo trasach.
Do tej pory do Tokio można było latać z kilku portów lotniczych w Niemczech, z Amsterdamu, Londynu i ze Skandynawii, połączenie z Warszawy jest jedyne w Środkowo-Wschodniej Europie.
Fot. Na lotnisku Narita podczas otwarcia połączenia Tokio-Warszawa pasażerów witano muzyką Chopina.