Lotnicza inwestycja w Środzie Śląskiej
XEOS - spółka joint venture zawiązana przez GE Aviation i Lufthansa Technik, zbuduje w Polsce światowej klasy centrum serwisowania silników lotniczych. Inwestycja zostanie zlokalizowana w Środzie Śląskiej, w Legnickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej.
Wartość inwestycji wyniesie ponad 1 mld zł (250 mln euro) i przyczyni się do ekonomicznego rozwoju regionu, również dzięki powstaniu ok. 500 nowych docelowych miejsc pracy.
Ogłoszenie wyboru lokalizacji pod inwestycję odbyło się podczas konferencji, w poniedziałek 5 grudnia 2016. Udział w niej wzięli wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki, Wiceprezes w GE Aviation Bill Millhaem oraz wiceprezes Engine Services Lufthansa Technik Bernhard Krueger-Sprengel.
Priorytetem Inwestora było znalezienie najlepszej lokalizacji dla nowoczesnego centrum napraw i serwisowania silników. Długotrwały i intensywny proces wnikliwej analizy objął obszary rozlokowane w różnych krajach na kilku kontynentach. Przez kilka miesięcy eksperci szczegółowo badali wytypowane lokalizacje pod kątem ich zasobów i możliwości. Finalnie, ze względu na potencjał rozwojowy i ekonomiczną konkurencyjność, wybrana została Legnicka Specjalna Strefa Ekonomiczna. Kluczowym argumentem przemawiającym za podjęciem tej decyzji była dostępność wysoko wykwalifikowanej kadry potencjalnych pracowników centrum serwisowego. Polscy inżynierowie i technicy z chęcią podejmują zawodowe wyzwania, są otwarci na nowe technologie, elastyczni wobec dynamicznego rynku pracy oraz gotowi do poszerzania i zwiększania swoich specjalizacji.
Wmurowanie kamienia węgielnego planowane jest na marzec 2017 roku, natomiast uruchomienie operacji w zakładzie na wrzesień 2018 roku.
Głównym przeznaczeniem zakładu w Środzie Sląskiej będzie serwisowanie silników typu GEnx-2B, a w kolejnych latach również typu GE9X. Aktualnie w komercyjnym użyciu przez 18 operatorów lotniczych na całym świecie jest prawie 500 silników GEnx-2B, które wylatały już w sumie 5 mln godzin, osiągając świetne wyniki eksploatacyjne. Ich technologiczne zaawansowanie sprawia, że w porównaniu z modelem GECF6, gwarantują niższe zużycie paliwa oraz mniejszą o 15% emisję CO2.
Silniki GE 9X, które do zakładu będą trafiać od 2021 roku, są natomiast najnowocześniejszymi silnikami lotniczymi w swojej klasie. I choć formalny proces ich certyfikacji zakończy się w 2018 roku, to już ponad 700 sztuk zostało zamówionych przez operatorów na całym świecie. Silniki GE9X są kontynuacją rozwoju technologii lotniczej w kierunku większej wydajności przy jednoczesnym mniejszym spalaniu paliwa, co oznacza mniejszą emisję gazów do atmosfery.