Magazyn pierścieni
Z Davidem Werthem, dyrektorem generalnym Honda Logistics Center Central Europe rozmawia Przemysław OzgaDlaczego Honda zdecydowała się na przeprowadzenie tak dużej inwestycji w Pniewach? Co przesądziło o wyborze tej lokalizacji?
Hondzie zależało, aby jakość logistyki,...
Dlaczego Honda zdecydowała się na przeprowadzenie tak dużej inwestycji w Pniewach? Co przesądziło o wyborze tej lokalizacji?
Hondzie zależało, aby jakość logistyki, zaopatrywania rynków automotive, które w tej części Europy są w trakcie nieustannego rozwoju, była na najwyższym poziomie. Pniewy położone w środkowo-zachodniej Polsce były dla firmy dość łatwym wyborem – region ma dobre połączenie ze Wschodem i – co najważniejsze – leży w niedużej odległości od wschodnich Niemiec. Priorytetem dla Hondy było miejsce, z którego codzienne dotarcie towarów do odbiorców we wschodnich Niemczech, nie stanowiłoby problemu. Niezwykle ważnymi argumentami, które również przesądziły o wyborze tej lokalizacji, były rozwój miejscowej infrastruktury oraz bardzo dobra współpraca z miejscowymi władzami.
Czy Honda miała jakieś specjalne życzenia wobec firm, która były zaangażowane w projekt magazynu?
Rzeczywiście mieliśmy pewne inżynieryjne i ekonomiczne wymogi dla naszego magazynu. Zależało nam również, aby spełniał standardy dotyczące ekologii. Strategia Hondy opiera się na wpływaniu na miejscową ludność, zamieszkałą w rejonach naszych inwestycji. Unikamy sytuacji, gdy projekt jest realizowany wyłącznie przy udziale zagranicznych pracowników, dlatego stawiamy też pewne żądania wobec naszych lokalnych partnerów.
Czy nowoczesny magazyn w Pniewach jest wzorem, którym firma będzie powielać w przyszłych inwestycjach?
Jak do tej pory, na terenie Europy stoi siedem magazynów Honda. Jeden przy siedzibie głównej w Gent w Belgii i sześć satelickich magazynów w Szwecji, Wielkie Brytanii, Włoszech, Hiszpanii, Austrii i ostatni w Polsce. Ponieważ obiekt w Wielkopolsce jest naszym najnowszym ukończonym projektem, dlatego najprawdopodobniej, stanie się wzorem dla przyszłych magazynów sieci Honda.
Jakie regiony są obsługiwane przez magazyn w Pniewach?
Wraz z końcem maja rozpoczęliśmy obsługę rynku polskiego, od początku czerwca pod nasze skrzydła wszedł rynek bałtycki, a od końca sierpnia wysyłamy części do naszych odbiorców we Wschodnich Niemczech. Są to regiony, które od początku planowaliśmy obsługiwać, przy wzrastającym w kolejnych miesiącach wolumenie zamówień. Początkowo wykorzystywaliśmy połowę z blisko 20 000 mkw. posiadanej powierzchni magazynowej, jednak z czasem ta przestrzeń się zwiększała. Nadal posiadamy rezerwy i możliwość dobudowania, w razie potrzeby, kolejnego modułu i powiększenia już posiadanej powierzchni o kolejne 10 000 mkw.
Inwestycje Hondy wyposażone są w pro-ekologiczne urządzenia i zaawansowane systemy bezpieczeństwa. Proszę powiedzieć coś więcej ten temat?
Niezwykle ważne dla Hondy jest minimalizacja wpływu na środowisko naturalne, podczas realizowania naszych projektów lub wykonywania późniejszych operacji. W naszym magazynie zainstalowaliśmy systemy odzyskiwania wody deszczowej oraz wykorzystywania światła dziennego do podgrzewania wody. Ponadto, cała struktura jest gotowa do zamontowania naszych własnych paneli solarnych na dachu magazynu.
Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, to już od pierwszej postawionej w projekcie kreski chcieliśmy być pewni, że magazyn w Pniewach będzie spełniał narzucone przez nas standardy: przeciwpożarowe instalacje tryskaczowe ESFR, systemy alarmowe, monitoring, 24-godzinna ochrona itd. Dlatego zbudowaliśmy tako nowoczesny magazyn i współpracujemy z zewnętrzną firmą ochroniarską, która dba o bezpieczeństwo naszego towaru.
Komplementacja w waszym magazynie jest realizowana przez zewnętrzną firmę. Magazyn posiada również sortownie. Proszę rozszerzyć trochę te zagadnienia….
Współpracujemy z firmą transportową, której przekazaliśmy całą odpowiedzialność za przewożone towary. Firma transportowa wyznaczyła specjalną grupę, która współpracuje z naszymi pracownikami i jest odpowiedzialna za załadunek części Hondy na samochody ciężarowe. Podjęliśmy decyzję o przekazaniu załadunku firmie z zewnątrz, ponieważ mamy gwarancję, że specjalizując się w tego rodzaju operacjach zrobi to szybciej i efektowniej. Poza granicami magazynu odpowiedzialność za przewożony towar przechodzi w kompetencje firmy transportowej.
Interesującym rozwiązaniem są stosowane w magazynie Hondy wózki widłowe. Czy mógłby pan opisać technologię indukcyjną, wykorzystaną we flocie i regałach wysokiego składowania?
Zdecydowaliśmy się zainwestować w indukcję, ze względu na regały wysokiego składowania, których wysokość osiąga 9,95 metrów. Oczywiście, technologia opiera się na innych rozwiązaniach, niż jest to w przypadku standardowych wózków lub podnośników. W podłodze magazynu zamontowane są niskonapięciowe pierścienie, a wózki indukcyjne posiadają zamontowane z przodu i z tyłu, czujniki. Przed wjazdem do alei kierowca blokuje wózek w pierścieniu, który przejmuje i unieruchamia maszynę automatycznie; wyprostowuje koła w razie potrzeby i naprowadza na regał, dzięki aktywnej linii indukcyjnej. Wózki te mogą być używane również w alejach bez technologii indukcyjnej, tak jak zwyczajne wózki lub podnośniki. Łącznie, w magazynie pracują trzy wózki jezdniowe unoszące, trzy podnośniki widłowe oraz cztery wózki magazynowe.
Jaki system IT obsługuje magazyn i jaka technologia do identyfikacji towarów stosowana jest w magazynie w Pniewach?
W naszym magazynie pozycje towaru lokalizowane są za pomocą systemu kodów kreskowych, który jest obsługiwany przez dwadzieścia pięć terminali skanujących fale radiowe. Używamy także dwudziestu pięciu przenośnych urządzeń drukujących do sortowania, nadrukowujących spoty na etykiety.