Maksymalizacja zimowej mobilności aut ciężarowych i naczep
W 2019 roku w, mogłoby wydawać się łagodnej klimatycznie, Hiszpanii jednocześnie na ponad stu drogach[1] obowiązywały ostrzeżenia pogodowe, a wiele z nich było przejezdnych tylko z łańcuchami śnieżnymi. Podobna historia miała miejsce także we Francji, kiedy z powodu trudnych, zimowych warunków na drodze zakazano wyprzedzania pojazdów o masie powyżej 3,5 tony. Polskie warunki klimatyczne bywają również niełatwe.
Nie tylko jazda po śniegu i lodzie może stanowić problem dla ciężarówek na naszych drogach, zdarza się, że jazda w deszczu również stanowi duże wyzwanie. Nawet w Wielkiej Brytanii, szosy często są zablokowane, a mokra nawierzchnia znacznie wydłuża drogę hamowania. Niektórych problemów nie da się uniknąć, ale można zrobić wiele, aby przygotować ciężarówkę na większość zimowych wyzwań i zapobiec możliwym awariom i incydentom.
Przygotuj się do zimy
Posiadanie części zamiennych oraz opon w magazynie może również pomóc flotom zmaksymalizować czas gotowości do pracy w zimie. W bazie należy wprowadzić jasno określone procedury, które zapewnią, że każda ciężarówka będzie gotowa do drogi, niezależnie od pogody. Należy sprawdzić stan bieżnika i poziom ciśnienia w oponach, sprawność hamulców oraz poziom płynów. Kierowca powinien być poinformowany, czy istnieją jakiekolwiek problemy z pojazdem, które należy rozwiązać, a bazy powinny ułatwiać ich rozpoznanie, analizę i rozwiązanie, aby maksymalnie zwiększyć mobilność w zimie.
W przypadku dużych flot, czytniki najazdowe mogą sprawić, że kontrola stanu ogumienia przebiegnie znacznie szybciej, a to dzięki technologii, która skanuje każdy pojazd w momencie wjazdu na teren bazy.
Zastosowanie właściwych opon
Opony z certyfikatem 3PMSF stają się standardem w sezonie zimowym w Europie. Skracają drogę hamowania, zwiększając tym samym bezpieczeństwo. Od listopada 2012 r. regulacja 117 EKG ONZ wymaga, aby ogumienie używane w warunkach zimowych osiągało określone, minimalne parametry hamowania i trakcji. Opony, które przejdą te testy otrzymują oznaczenie 3PMSF. Są one używane przez cały rok i zgodne z zimowymi przepisami w całej Europie. Niektóre kraje europejskie wymagają, aby były montowane nie tylko na osi napędowej i/lub kierowanej pojazdów użytkowych, ale również na naczepach, ponieważ zwiększa to siłę hamowania i zapewnia, że naczepa nie „wyprzedzi” ciągnika.
Eric Muller, dyrektor ds. produktów i innowacji Goodyear na Europę, wyjaśnił, jak firma podchodzi do tych opon: – Nasze najnowsze generacje opon Kmax Gen-2 i Fuelmax Gen-2 na oś napędową, kierowaną i naczep, wszystkie z oznaczeniem 3PMSF, zostały specjalnie opracowane, aby zoptymalizować trakcję w całym okresie eksploatacji, nawet przy 75% zużyciu. Stworzyliśmy zaawansowane projekty opon, ze specjalnymi klockami w rzeźbie bieżnika. Ich zaawansowany kształt jest bardzo odporny na rozerwanie i wyszczerbienie, a jednocześnie zapewnia sprawność opony zimą i niskie opory toczenia, co zmniejsza ślad węglowy całego pojazdu.
Do jazdy po obszarach, w których występują duże opady śniegu, zalecana jest specjalna zimowa linia opon, taka jak Ultra Grip Max. Te opony również posiadają oznaczenie 3PMSF i są przeznaczone dla obszarów takich jak Skandynawia czy Alpy, gdzie drogi są często pokryte śniegiem i lodem.
Terminowa wymiana opon i pogłębianie bieżnika
Prawie każdy, kto regularnie jeździ, znalazł się w sytuacji, w której jadąca z przodu ciężarówka wpadła w poślizg, blokując drogę. W najlepszym przypadku powoduje to opóźnienia, ale w najgorszym może być niebezpieczne i prowadzić do wypadku. Przyczyną jest niedostateczna trakcja, a z uwagi na ładunki przewożone przez pojazdy użytkowe, nawet najmniejszy poślizg może spowodować utratę kontroli nad pojazdem.
Wielu użytkowników wykorzystuje opony aż do dopuszczalnego prawem limitu
zużycia przed ich wymianą, ale to zła praktyka. W przypadku ciężkiej ciężarówki
kluczowe znaczenie ma regularna kontrola bieżnika i stanu opon. – Radzimy
przyjrzeć się zużyciu opon, wczesne pogłębianie bieżnika może poprawić trakcję
na początku zimy i przedłużyć ich trwałość. Pozwala to flotom pojazdów na
utrzymanie dobrego poziomu mobilności w zimie. Opona z bieżnikiem niższym niż
pięć milimetrów będzie oferować gorsze właściwości trakcyjne – dodaje Muller.
[1] https://trans.info/en/winter-causes-traffic-difficulties-on-the-roads-in-france-and-spain-take-special-care-123819