Między wschodem a zachodem
Nie od dziś wiadomo, że Polska jest jednym z europejskich liderów w dziedzinie transportu drogowego i kolejowego. Szacuje się, że branża transportowa generuje nawet do 5% polskiego dochodu narodowego. Nic dziwnego, że z roku na rok rośnie w naszym kraju zainteresowanie branżą...
Co wyróżnia nasz kraj w dziedzinie transportu i spedycji? Jednym z elementów jest to, że znajdujemy się na granicy dwóch stref transportu – zachodniej (UE) i wschodniej (WNP). Polska pełni rolę łącznika pomiędzy tymi strefami co z jednej strony jest wielką szansą, z drugiej zaś wiąże się z wieloma barierami dla przewoźników. Przewoźnicy podróżujący między strefami UE i WNP napotykają na wiele trudności.
Postanowiliśmy podjąć tę istotną kwestię podczas tegorocznej edycji Trans Poland. Wspólnie ze Zrzeszeniem Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce pracujemy nad zorganizowaniem konferencji, która poruszy ten problem wieloaspektowo i pozwoli na całościowy podgląd obecnej sytuacji. Do wystąpienia planujemy zaprosić Departament Polityki Celnej Ministerstwa Finansów, którego przedstawiciele mogliby przybliżyć temat strategii na lata 2014-2020, a także przedstawić kluczowe rozwiązania mające wpływ na wprowadzanie ułatwień dla biznesu. Kolejnym punktem będą rozwiązania kwestii karnetów TIR. Nasze plany obejmują także omówienie zaangażowania Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju w budowę odcinka autostrady A2 do granicy z Białorusią. Chcemy, aby konferencja dotknęła także kwestii praktycznych, dlatego pojawił się pomysł poruszenia tematu systemu viaTOLL, i to kompleksowo – zarówno z perspektywy operatora, podmiotów z niego korzystających, jak i legislatora. Ostatnim punktem tej konferencji według naszych planów ma być wątek transportu Polska=WNP. To zagadnienie planujemy przygotować z udziałem Polsko-Białoruskiej Izby Przemysłowo-Handlowej oraz placówek handlowych działających przy Ambasadzie Federacji Rosyjskiej i Ambasadzie Kasahstanu. Konstruując w ten sposób program wydarzeń specjalnych mamy w założeniu uczynić nasze targi swego rodzaju platformą biznesową łączącą rynki WNP i UE – mówi Paweł Konowałek, Project Manager targów Trans Poland.
Problemy w branży
Mogłoby się wydawać, że skoro polski transport to europejska czołówka, firmy prowadzące działalność w branży TSL mają ułatwione zadanie. Nic bardziej mylnego. Branża wciąż boryka się z wieloma trudnościami, takimi jak chociażby dumpingowe ceny, silnie regulowane koszty czy brak precyzyjnych przepisów. Wszystko to sprawia, że wiele firm funkcjonuje na granicy opłacalności. Targi Trans Poland to okazja dla osób zarządzających firmami do czerpania wzorców działania od liderów branży – zarówno rodzimych firm, jak i międzynarodowych koncernów.
Przykładami firm, które potwierdziły udział w Trans Poland 2014 są chociażby litewska Transimeksa Group (zrzesza 8 firm i oferuje pełen zakres usług logistycznych z UE do WNP poprzez kraje bałtyckie), niemiecka DLS Land Und See (międzynarodowy transport drogowy i morski), czy holenderska Samskip Multimodal (transport multimodalny). Co, oprócz branży, łączy te firmy? Wszystkie z nich wzięły udział w zeszłorocznej edycji targów i postanowiły wrócić do Warszawy również w tym roku.