Milion sztuk odzieży dziennie

Milion sztuk odzieży dziennie

LPP, polski potentat branży odzieżowej, właściciel pięciu marek: Reserved, Cropp, House, Mohito i Sinsey posiada jeden z największych i najnowocześniejszych centrów dystrybucyjnych w Europie Środkowo-Wschodniej. Zlokalizowany w Pruszczu Gdańskim magazyn pozwala wysyłać do...

Produkty marek LPP dostępne są w Polsce, Niemczech, Czechach i Słowacji, w krajach Bałtyckich, Rosji, Rumunii, Bułgarii, Chorwacji, Arabii Saudyjskiej i Kuwejcie oraz na Białorusi, Ukrainie i Węgrzech. Od 2015 firma jest obecna również w Egipcie i Katarze. Odzież trafiająca do 1 500 zlokalizowanych na całym świecie salonów, segregowana i nadawana jest przez centrum dystrybucyjne w Pruszczu Gdańskim. Choć magazyn funkcjonuje bez zarzutu od 2008 roku, stale wprowadzane są innowacje technologiczne podnoszące wydajność procesów logistycznych spółki. W magazynach LPP znajduje się 740 000 miejsc do składowania opakowań i każdego tygodnia przyjmuje odzież dostarczaną w 120 kontenerach 40’. Towary z kontenerów rozładowywane są na palety i za pomocą tzw. wózków systemowych umieszczane na ogromnych, dwunastometrowych regałach. Znajduje się na nich 30 tysięcy miejsc paletowych. Odległości między regałami są niewielkie, dlatego wózki systemowe kierowane są przez specjalne linie indukcyjne wbudowane w podłoże.

Dystrybucja na dwie ręce

Centrum logistyczne LPP składa się z dwóch części. Pierwsza z nich to magazyn wysokiego składowania obsługujący produkty spaletyzowane. W hali o powierzchni przekraczającej 30 000 metrów kwadratowych jeżdżą 22 wózki widłowe w większości firmy STILL. Centrum dystrybucyjne nr 1 może pomieścić 365 000 kartonów i ma wydajność 500 000 sztuk odzieży dziennie. Druga, najnowsza część centrum dystrybucyjne ma powierzchnię użytkową 36 000 metrów kwadratowych, na którą składają się: hala sortera (10 500 metrów kwadratowych hala z miniloadem (16 500 metrów kwadratowych) i antresola (9 000 metrów kwadratowych). Centrum dystrybucyjne nr 2 może pomieścić 375 000 kartonów i wydajność650 000 sztuk odzieży dziennie, co pozwala osiągnąć łącznie wydajność do 1 150 000 mln sztuk odzieży dziennie. Druga część obiektu to w pełni zautomatyzowany, nowoczesny magazyn obsługujący ładunki drobnicowe. Udział tego typu zamówień zyskuje w ostatnich latach na znaczeniu w związku ze wzrostem sprzedaży za pośrednictwem kanałów e-commerce.

Nowoczesność w „klasycznym” magazynie

Jako pierwsza powstała część centrum dystrybucyjnego obsługująca towary spaletyzowane. Wybudowany na przełomie 2007 i 2008 roku magazyn podzielono na strefę wejścia z dziewięcioma bramami, strefę kompletacji, której regały są w stanie pomieścić przeszło 28 tysięcy palet oraz strefę wyjścia. Transport poziomy w obiekcie realizowany jest w części zasadniczej przy pomocy przenośników taśmowych o łącznej długości 2 kilometrów. Zasilają je wózki elektryczne niskiego ponoszenia STILL FU-X.

 

Za transport pionowy towarów na 12 metrowe regały wysokiego składowania odpowiadają reach-trucki STILL FM-X. Ładunki gotowe do pobrania przez ciężarówki transportowane są przy użyciu taśmociągów na rampy przy bramach wyjściowych. – Kluczowym czynnikiem przy zawieraniu współpracy z firmą STILL był atrakcyjny stosunek jakości wózków do kosztów inwestycji. Istotne znaczenie miała dla nas również rozbudowana sieć serwisu STILL Polska gwarantująca szybką interwencję w razie awarii – mówi Marcin Ruszewski, kierownik Składów Celnych i Magazynów Krajowych LPP SA. – Odpowiadała nam także możliwość pozyskania wózków w oparciu o elastyczną umowę wynajmu długoterminowego. Ten sposób finansowania pozwala minimalizować koszty inwestycji i daje szerokie możliwości zarządzania flotą.

 

Średnia wydajność obiektu pozwala na przyjecie, rozładowanie i posortowanie 300 kontenerów typu TEU na tydzień oraz wysłanie do salonów i klientów 2, 5 miliona sztuk ubrań. Wraz z postępami automatyzacji obszaru przyjęcia, wartości te systematycznie rosną. Obecnie wózki widłowe funkcjonujące w Pruszczu Gdańskim wykonują w skali roku ponad 1 milion operacji, polegających na zmianie lokalizacji spaletyzowanych towarów.

Automatyzacja procesów

Przepływami produktów w całym centrum dystrybucyjnym zarządza system PSIwms. Wraz z przyjęciem towaru, kartony są skanowane, ważone, mierzone i dodatkowo każdy z nich oznacza się etykietą obiegu wewnętrznego. Produkty przyjeżdżają zwykle w kontenerach, w których znajdują się kartony. Podstawą całego procesu jest obieg kartonów – zarówno przyjęcia jak i wydania produktów realizowane są w kartonach. – Procesy obsługiwane w systemie PSIwms obejmują m.in.: automatyczne i manualne przyjęcie towaru, wyznaczenie lokalizacji towaru do składowania (lub wydanie, gdy karton od razu kierowany jest dalej), kompletowanie, sortowanie, wydanie i wysyłkę towaru – mówi Olga Zygman, Konsultant – Analityk, PSI Polska. System obsługuje paletyzację i inne manualne zadania dotyczące kartonów, gdy np. występuje problem uszkodzenia etykiety, konieczność wyjaśniania i uszlachetniania. Wyznaczone kartony mogą być składowane w automatycznym magazynie miniload. PSIwms obsługuje procesy związane z zamówieniami towaru z salonów firmowych marek LPP: Reserved, MOHITO, Sinsay, Cropp i House. Kartony z posortowanym towarem są automatycznie ważone i oklejane etykietą przewoźnika, a następnie kierowane do strefy wydania. Na bramach wyjściowych z magazynu stoją podstawione ciężarówki. Po załadunku na samochód, towar kończy obieg w systemie PSIwms.

Sprawny system informatyczny jest kluczowy przy tak zróżnicowanym portfolio towarów

W centrum dystrybucyjnym nr 2 ograniczono procesy manualne do niezbędnego minimum. Magazyn postawił na pełną automatyzację procesów, co oznacza, że operatorzy pełnią przede wszystkim nadzór nad systemową i fizyczną realizacją towaru, wykonując jedynie procesy pomocnicze. System PSIwms w nowym centrum dystrybucyjnym obsługuje procesy znacznie bardziej zautomatyzowane niż dotychczas. Nowy, trzeci sorter (typu cross-belt) posiada 400 slotów i 8 stanowisk indukcyjnych, co pozwala mu osiągnąć wydajność na poziomie 42 000 sztuk produktów na godzinę. Do składowania wykorzystuje się system miniload, czyli w pełni zautomatyzowany magazyn kartonowy, o pojemności 370 000 miejsc składowania (docelowo: 600 tys.). Magazyn dysponuje także m.in. automatycznymi zamykarkami, etykieciarkami i sorterem wysyłkowym.

 

W odpowiedzi na rosnące w ostatnich latach znaczenie zakupów realizowanych w oparciu o kanały e-commerce, centrum dystrybucyjne LPP realizuje zarówno zamówienia pełnokartonowe (kartony bez sortowania zawartości), jak i zamówienia sztukowe (kartony z posortowanymi sztukami). W magazynie wykorzystuje się również prepaczki – wstępnie spakowane zestawy produktów, np. koszulki jednego modelu w kilku rozmiarach lub w kilku kolorach.

 

Sprawny system informatyczny jest kluczowy przy tak zróżnicowanym portfolio towarów. W przypadku dystrybutora, który co tydzień wprowadza do sprzedaży nowy model produktu, a sam cykl sprzedaży nie przekracza sześciu tygodni, szybka obsługa logistyczna to klucz do sukcesu. Informacje o poziomie sprzedaży zbierane są codziennie bezpośrednio ze sklepów, co pozwala na szybkie dotowarowanie poszczególnych punktów handlowych do odpowiedniego poziomu. Zlecenia będące zamówieniem towarów generowane są automatycznie w systemie ERP i trafiają do systemu WMS, który steruje obsługą procesów magazynowych związanych z realizacją zamówień.

 

Poleć ten artykuł:

Polecamy