Milion tarcz miesięcznie

Milion tarcz miesięcznie

Inwestycje w polskim przemyśle motoryzacyjnym kojarzą się najczęściej z fabrykami samochodów. W ich cieniu pozostają niestety wydarzenia związane z niezależnym sektorem, w tym również wytwórcami części.

Tymczasem wartość produkcji sprzedanej pochodzącej z 900 zlokalizowanych w naszym kraju fabryk części motoryzacyjnych osiągnęła w 2013 roku rekordową wartość 60 mld zł, czyli więcej niż wyniosła wartość produkcji samochodów w Polsce. Tym bardziej należy mówić o tym coraz ważniejszym, lecz wciąż jeszcze niedocenianym dziale gospodarki.

 

Wśród obecnych w Polsce światowych producentów części jest firma Brembo, wytwórca elementów układu hamulcowego, m.in. tarcz i klocków hamulcowych, która od 2006 roku realizuje w Polsce milionowe inwestycje. W zakładzie Brembo w Dąbrowie Górniczej miesięcznie produkuje się milion tarcz hamulcowych. W nowoczesnych piecach odlewniczych w ciągu 50 minut topi się 12 ton żeliwa. Żeliwo o masie równej Wieży Eiffla przetopiono by w fabrycznych piecach ledwie w tydzień.

 

Z procesem produkcyjnym w fabryce Brembo zapoznał się prof. Adam Gierek, poseł do Parlamentu Europejskiego, od lat zaangażowany w pracę nad rozwiązaniami prawnymi, wspierającymi niezależny sektor motoryzacyjny.

 

Firma Brembo jest doskonałym przykładem na to, jak wielki wkład w rozwój motoryzacji mają niezależni producenci części. Dość powiedzieć, że 5% globalnego obrotu inwestuje się w badania i rozwój, a co 10. pracownik to inżynier lub specjalista zatrudniony w dziale badań i rozwoju.

 

Towarzyszący prof. Gierkowi Alfred Franke, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych podkreślił, że tak wielkie nakłady na rozwój przeznaczane są przez większość niezależnych producentów części. – To właśnie w należących do nich centrach badawczych powstają nowe technologie i rozwiązania dla motoryzacji. Aż 80% elementów, z których składa się nowy samochód, pochodzi właśnie od niezależnych producentów – wyjaśnił Alfred Franke.

 

Duże zainteresowanie posła Gierka wzbudził nowy projekt Brembo realizowany w Dąbrowie Górniczej i nowej fabryce w Niepołomicach. Wytwarzane tam innowacyjne tarcze hamulcowe przeznaczone do nowych modeli marki Mercedes wykonane są dwóch stopów – żeliwa i stali, dzięki czemu są o 10-15% lżejsze od tradycyjnych, co pozwala w samochodzie zmniejszyć tzw. masę nieresorowaną. To zaś korzystnie wpływa na komfort jazdy i pozwala obniżyć zużycie paliwa.

 

Prezes SDCM podkreślił jak wielkie znaczenie dla polskiej gospodarki ma niezależny rynek motoryzacyjny. – Tworzy on ponad 81% miejsc pracy w całym polskim sektorze motoryzacyjnym. Zatrudnienie znajduje tam rzesza pracowników. Sami producenci części dają pracę 115 tysiącom osób, z czego blisko 2 tysiące stanowią pracownicy firmy Brembo – powiedział Alfred Franke.

Poleć ten artykuł:

Polecamy