Milionowy katalizator BASF ze Środy Śląskiej
Zakład produkcji katalizatorów firmy BASF w Środzie Śląskiej pod Wrocławiem przekroczył pierwszy milion wyprodukowanych katalizatorów. Chociaż oficjalne otwarcie zakładu odbyło się w lipcu 2014 roku, pierwsze produkty zjechały z linii produkcyjnych już w kwietniu.
W zakładzie działały wówczas dwie linie, a stan zatrudnienia wynosił około 100 osób. Obecnie funkcjonują już cztery linie produkcyjne, a kolejnych pięć jest na etapie testów i uruchamiania. Ich dopuszczenie do seryjnej produkcji będzie wykonywane stopniowo do końca drugiego kwartału 2016 roku. Liczba pracowników obecnie wzrosła do blisko 400 osób. Całkowity koszt flagowej inwestycji BASF w Polsce wynosi 150 mln EUR.
Katalizatory pochodzące z zakładu w Środzie Śląskiej, największego zakładu katalizatorów firmy BASF w Europie, spełniają surowe normy emisji spalin, w tym obowiązującą od 2014 r. normę Euro 6/VI. Produkty BASF stosowane są przez producentów samochodów osobowych z silnikiem benzynowym, jak również samochodów osobowych i ciężarowych z silnikiem wysokoprężnym. Katalizatory BASF zmniejszają emisję szkodliwych gazów o około 90%, dzięki czemu pojazdy wywierają mniejszy wpływ na środowisko. Wśród zaawansowanych technologii, stosowanych w zakładzie są m.in. System Selektywnej Redukcji Katalitycznej (SCR), najnowocześniejsze rozwiązania SCR Filtr (SCRoF), a także oznakowany marką PremAir® innowacyjny katalizator rozpadu ozonu.
BASF szacuje, że w najbliższych latach liczba samochodów na całym świecie wzrośnie o 300 milionów, aby osiągnąć 1,2 mld w roku 2020. Mimo, że zapotrzebowanie na chemiczne komponenty na potrzeby przemysłu motoryzacyjnego jest już wysokie, w przyszłości przewiduje się jego dalszy przyrost.
Fabryka katalizatorów BASF w Środzie Śląskiej to największy, należący do BASF, zakład produkcji katalizatorów. Inwestycja o wartości 150 mln euro, która została uruchomiona w 2014 roku, umożliwi firmie BASF podwojenie produkcji katalizatorów w Europie. Jednym z celów firmy BASF jest pomaganie Klientom w spełnianiu coraz surowszych norm emisji spalin: Euro VI dla samochodów osobowych oraz Euro VI Tier IV dla samochodów ciężarowych.