Model dystrybucji detalicznej Wet Seal
Wet Seal opiera się na systemach i procesach zaprojektowanych tak, aby automatycznie odbierać, przydzielać i wysyłać nowy towar do sklepów w ciągu 24 godzin od otrzymania go w centrum logistycznym. SDI Group USA wyposażyła centrum w kompaktowy system sortujący typu bomb bay,...
Firma Wet Seal powstała w latach 60-tych w USA, obecnie jest to amerykański dystrybutor krótkich serii modnej odzieży. Wet Seal prowadzi sprzedaż detaliczną dwóch marek: Wet Seal oraz Arden B. Do obsługi logistycznej 473 sklepów Wet Seal i 81 sklepów Arden B. zaprojektowano centrum logistyczne o powierzchni 20 000 mkw. z możliwością obsługi 970 000 kartonów rocznie, co równa się 60 milionom pojedynczych sztuk towaru.
ELASTYCZNY SYSTEM SORTOWANIA DLA WET SEAL
Zastosowane w centrum dystrybucji Wet Seal sortery SDI Group posiadają unikatowy system podwójnych zrzutów, które są w stanie obsłużyć do 10 000 celów/h na sorter – przy założeniu – że oba zrzuty są w użyciu. Każdy sorter jest wyposażony w dzielone tacki posiadające ruchome części, które uchylają się w przód i w tył, podobne jak w normalnych sorterach typu bomb bay i obsługują duże gabaryty albo uchylają się na boki, co w praktyce podwaja wydajność urządzenia.
Sortery bomb bay oferowały najlepsze połączenie produktywności, precyzji i przestrzeni roboczej
Kompaktowy projekt systemu umożliwił instalację trzech sorterów na stosunkowo niewielkiej powierzchni pozostawiając możliwość dalszej rozbudowy wraz rozwojem sieci sprzedaży i dodawaniem nowych sklepów. Dwa sortery są zamontowane jeden nad drugim, a trzeci tuż obok. Dzięki temu zajmują mniej niż 6 500 mkw., co w przyszłości pozwoli na instalację czwartego sortera nad trzecim, bez zajmowania dodatkowej powierzchni. Obecnej działają trzy sortery, które mogą obsłużyć do 750 sklepów, co oznacza 25% więcej niż bieżące potrzeby Wet Seal.
Decyzja o montażu czwartego sortera związana jest z rozwojem sprzedaży e-commerce oraz z ekspansją sieci sklepów. Dodanie czwartego sortera wymaga minimalnych nakładów inwestycyjnych, ponieważ podczas planowania obecnego systemu brano pod uwagę możliwość jego rozbudowy.
STANDARDY DYSTRYBUCJI
Po wdrożeniu sorterów i zintegrowanego systemu przepływu materiałów w centrum dystrybucyjnym Wet Seal odnotowano wymierne korzyści biznesowe w postaci niższych kosztów dystrybucji. Niższe koszty oznaczają, że Wet Seal może wysyłać znacznie więcej kartonów lub sztuk towaru przy zachowaniu tego samego poziomu dochodów. Podczas gdy wcześniej Wet Seal wysyłało około 36 milionów sztuk towarów rocznie przy użyciu manualnego systemu pobierania towaru, teraz jest to poziom 60 milionów sztuk rocznie.
Zanim Grupa SDI zainstalowała sorter, firma Wet Seal korzystała z systemów typu carousel oraz dedykowanych wózków do kompletacji towaru. Choć wymagało to dużego nakładu pracy, centrum dystrybucji było w stanie poradzić sobie z przygotowaniem 36 milionów sztuk do wysyłki. System ten nie podołałby jednak obecnemu zadaniu, czyli obsłudze 60 milionów sztuk. Koszty obsługi i błędów rosły wraz z wolumenem. W pewnym momencie prawidłowość kompletacji była na poziomie 80%.
Żeby poradzić sobie z rosnącą ilością zamówień, Wet Seal wypróbowała różne rozwiązania mające na celu poprawę procesu kompletacji i zwiększenie wydajności. Najpierw zmieniono system pobierania towaru. Zamiast pobierania pojedynczych sztuk dla każdego sklepu, wprowadzono pobieranie pakietów. W takim modelu dystrybucji dostawcy wysyłają do magazynu kartony, do których zostały spakowane uprzednio przygotowane pakiety produktów zawierające stosowne rozmiary i modele. Tak więc, zamiast pobierać 12 pojedynczych produktów do kartonu wysyłkowego, pracownik wybiera opakowanie, które już zawiera tuzin produktów gotowych do wysyłki. Z punktu widzenia kompletacji obsługa tak przygotowanych pakietów w systemie „carousel” była bardzo skuteczna. Jednakże sklepy nie otrzymywały odpowiedniej gamy rozmiarów dla swoich klientów. Sklep w jednym regionie kraju z klientami o większych rozmiarach dostawał mniejsze rozmiary, które tam się po prostu nie sprzedawały. Z kolei sklep z regionu, gdzie klienci byli szczuplejsi, dostawał zbyt wiele dużych rozmiarów. To prowadziło do obniżenia sprzedaży. Dlatego też zarząd Wet Seal zdecydował, że należy powrócić do modelu dystrybucji detalicznej, w którym pobierane są pojedyncze sztuki produktów, po to by uzyskać maksymalną optymalizację rozmiarów przy zaopatrzeniu każdego sklepu. Do tego celu centrum dystrybucyjne potrzebowało nowych rozwiązań. Co więcej, stary system obsługiwany był przy użyciu tradycyjnych dokumentów papierowych, a nie kodów kreskowych, co prowadziło do znacznej ilości błędów przy pobieraniu towaru. Wszystko to działo się w czasie, gdy w istniejącej sieci sprzedaży przybywało stale nowych sklepów…
SPEŁNIONE WYMAGANIA
Firma Wet Seal poszukiwała systemu sortowania, który pozwoliłby na obniżenie poziomu nakładu pracy przy wysyłce zarówno pakietów, jak i pojedynczych sztuk towaru. Kolejny cel dotyczył redukcji ilości pomyłek. A przy tym Wet Seal chciała wdrożyć system, który zmieściłby się na małej powierzchni umożliwiając jednocześnie rozbudowę systemu w przyszłości.
Grupa projektowa w Wet Seal dokonała porównania różnych urządzeń sortujących, np. porównywano sortery tilt tray (siodełkowe) z sorterami typu bomb bay. Te ostatnie pozwalają na włożenie towaru bezpośrednio do opakowań wysyłkowych, podobnie jak bombowce starego typu zrzucały bomby na wyznaczone cele.
Po wdrożeniu sorterów i zintegrowanego systemu przepływu materiałów w centrum dystrybucyjnym Wet Seal odnotowano wymierne korzyści biznesowe w postaci niższych kosztów dystrybucji
Ostatecznie okazało się, że sortery bomb bay oferowały najlepsze połączenie produktywności, precyzji i przestrzeni roboczej. System podwójnych tacek pozwala Wet Seal obsłużyć szeroką gamę produktów – od niewielkich akcesoriów po buty i płaszcze. Przy tym modelu dział logistyki wspomaga sprzedaż – pozwala na to wysyłka zarówno jak i kombinacji wcześniej przygotowanych pakietów oraz indywidualnych produktów, przy jednoczesnym utrzymaniu niskich kosztów operacyjnych.
Wdrożone rozwiązanie działa od dwóch lat. Od tego czasu precyzja kompletacji poprawiła się o 25% – wzrost z 80% do 99, 9%, podczas gdy koszty obsługi zostały zredukowane o 30%.
PRZYSZŁOŚĆ PEŁNA MOŻLIWOŚCI
Wet Seal jest sprzedawcą tradycyjnym. Sprzedaż w sklepach stanowi 95% działalności biznesowej firmy. Wet Seal ma jednakże ambitne plany rozwoju sprzedaży e-commerce. System sortowania SDI Group umożliwia realizację tej nowej strategii.
Wszystkie trzy sortery potrafią sortować towar do poziomu zamówienia pojedynczego klienta. Obecnie system pozwala obsłużyć wszystkie sklepy Wet Seal, w przyszłości firma planuje zwiększyć skalę obsługi zamówień e-commerce przy wykorzystaniu urządzeń sortujących.
Wet Seal ma również wizję dostosowania systemu do sprzedaży wielokanałowej. To na przykład pozwoliłoby klientowi zamówić produkt w sklepie z możliwością dostawy do domu. Oprócz miejsca na dodanie czwartego sortera do obsługi 1000 sklepów bez zajmowania dodatkowej powierzchni, centrum dystrybucji może zwiększyć liczbę obsługiwanych destynacji poprzez wprowadzenie zmian w czasie pracy załogi, np. poprzez dodanie kolejnej zmiany pracowników. Obecnie centrum dystrybucji Wet Seal pracuje 12 godzin dziennie, tak więc wprowadzenie jeszcze jednej zmiany pozwoliłoby znacznie zwiększyć wydajność urządzeń, bez konieczności dodatkowych inwestycji.