Na co trzeba koniecznie zwrócić uwagę wybierając ubezpieczyciela?
Przygotowanie oferty ubezpieczeniowej przez wyspecjalizowanego pośrednika jest dopiero początkiem długiej drogi wyboru programu ubezpieczeniowego, jaki ma zostać wdrożony w firmie. Zgromadzone informacje należy poddać tym głębszej analizie, im dłużej wynosi czas obowiązywania
Analiza ta może opierać się o przygotowane rekomendację jakie udzielają brokerzy podczas tworzenia oferty współpracy lub przez menedżera floty, szefa transportu. Jeśli firma korzysta z wiedzy i doświadczenia brokera lub agenta, wówczas wszelkie wątpliwości powinny być zgłaszane do tego pośrednika. Bazując na swojej wiedzy fachowej, jego zadaniem jest udzielenie możliwie najpełniejszej odpowiedzi, posługując się zrozumiałym językiem nawet dla osoby, która z ubezpieczeniami ma niewiele wspólnego.
Liczba czynników, na jakie powinien zwrócić uwagę zarządca floty, jest bardzo duża i w większości zdeterminowana zostaje przez profil działalności spółki, kulturę organizacyjną oraz wielkość floty. W skrócie przedstawiamy kilka istotnych zagadnień na jakie należy bezwzględnie zwrócić uwagę przy wyborze oferty w ryzyku auto casco.
Dokładnej analizie należy poddać czynniki związane stricte z ofertą ubezpieczeniową i czynniki pozaofertow
Czynniki związane stricte z ofertą ubezpieczeniową
• Zakres oferowanej ochrony – jakie ryzyka objęte są ochroną ubezpieczeniową,
• Wyłączenia odpowiedzialności ubezpieczyciela za szkody,
• Ograniczenia odpowiedzialności ubezpieczyciela w szkodach (stosowanie udziałów własnych, franszyz),
• Tryb likwidacji szkód częściowych i całkowitych,
• Zasady zgłaszania szkód częściowych, całkowitych oraz kradzieżowych,
• Warunki szczególne odmienne od postanowień Ogólnych Warunków Ubezpieczenia (OWU),
• Zasady kontynuacji umowy w kolejnych okresach,
• Warunki składkowe, zasady płatności składek itp.
Czynniki pozaofertowe:
• Pozycja towarzystwa ubezpieczeniowego (TU) na rynku,
• Sytuacja finansowa ubezpieczyciela – wypłacalność i bezpieczeństwo,
• Łatwość dostępu do placówek likwidujących szkody.
Jak analizować ważne czynniki
Naszą analizę zacznijmy od czynników pozaofertowych. Mają one znaczenie wówczas, gdy nasza firma wiąże się na dłuższy okres z ubezpieczycielem, planuje plasować dużą ilość ubezpieczeń lub wymaga specjalnych warunków ubezpieczeń bardzo różnych od oferty rynkowej.
To dość subiektywny czynnik, który kreowany jest przez nasze doświadczenie oraz ogólne opinie, zbierane często nawet podświadomie o danym ubezpieczycielu. Oczywiście określenie pozycji danego Towarzystwa Ubezpieczeniowego poprzez wyznaczenie, który zbiera największa składkę może nam dać pewną podstawę do rozważań.
Jednak moim zdaniem oceniając miejsce na rynku danego TU kierujemy się:
• Znajomością marki danego TU
• Opinią jaką cieszy się dane TU wśród naszych znajomych lub osób z danej branży
• Dotychczasowym doświadczeniem jakie zebraliśmy takcie współpracy z danym TU
Duże znaczenie na odbiór TU ma także sposób prowadzenia negocjacji oraz profesjonalizm pracownika danej ubezpieczalni.
Istotnym elementem, który często umyka uwadze osobie decyzyjnej w firmie, jest kondycja finansowa ubezpieczyciela.
Odgrywa ona bardzo ważną rolę wówczas, gdy mamy liczną flotę, a plasowana składka stanowi dość dużą część przypisy ubezpieczyciela.
Wyobraźmy sobie bowiem sytuację w której klient odprowadza kilka milionów złotych składki rocznie, co stanowi np. 2% przypisu generowanego przez TU. W takiej sytuacji szkodować naszej floty ma olbrzymi wpływ na wynik finansowy danego ubezpieczyciela.
Gdy tylko poziom szkodowości bliski jest 70%, co jest sytuacją dość częstą we flotach, dział likwidacji szkód będzie przyglądał się każdej szkodzie i o ile to możliwe ograniczy należne odszkodowanie. W skrajnej sytuacji zostaną zaproponowane w ryzyku AC nowe warunki składkowe, a w przypadku ich nie zaakceptowania wypowiedzenie umowy ubezpieczeń AC w trybie przewidzianym w umowie generalnej lub OWU.
Czynnik ten w sposób bezpośredni wpływa na jakość programu ubezpieczeniowego. Jeśli wynegocjowane warunki nie zakładają odstępstw w sposobie zgłaszania i likwidacji szkód, wówczas aspekt dostępności placówki TU ma ogromne znaczenie. Istotne, by użytkownik, w przypadku drobnej szkody, mógł podjechać pod placówkę ubezpieczyciela i załatwić wszelkie formalności z nią związane.
Wszystkie pytania pojawiające się w trakcie analizowania oferty trzeba składać pisemnie i w taki sam sposób oczekiwać odpowiedzi, niezależnie, czy adresatem pytania jest pośrednik czy zakład ubezpieczeń.
Uzyskane odpowiedzi będą stanowiły ewentualny dowód w ewentualnym sporze pomiędzy firma a pośrednikiem lub ubezpieczycielem. Zła interpretacja lub wprowadzenie w błąd klienta przez pośrednika, które skutkować będzie brakiem wypłaty odszkodowania lub jego ograniczenia w pełni obciąża zawodowego pośrednika (brokera, multiagenta) i może stanowić podstawę do dochodzenia wyrównania szkody z jego polisy OC.