Najlepsze auta dla firm
Škoda Citigo, Toyota Yaris, Toyota Auris, Volvo 40 i Dacia Dokker zostały uznane przez Stowarzyszenie Kierowników Flot Samochodowych jako najlepsze auta do firm w Profesjonalnym Teście Flotowym. To najbardziej obiektywne porównanie samochodów na rynku, którego współorganizatorem...
Uroczyste wręczenie statuetek nastąpiło podczas Flotowego Święta Motoryzacji. Oprócz części oficjalnej związanej z ogłoszeniem wyników nie zabrakło okazji do dyskusji na tematy związane z zarządzaniem autami w firmach. Przyczynek do tego stanowiły dwie debaty.
Eksperckie debaty
O tym jak przekonać ubezpieczyciela do partycypacji w obniżeniu kosztów ubezpieczeń dyskutowali Przemysław Bona dyrektor ds. underwritingu flot w LINK4, Adam Sasin – dyrektor Biura Ubezpieczeń Komunikacyjnych, Transportowych i Osobowych Gothaer oraz Łukasz Jania i Marcin Zawada – przedstawiciele menedżerów flot. Okazuje się, że ubezpieczalnie coraz częściej dofinansowują szkolenia bezpiecznej jazdy, gdyż dla nich wbrew pozorom też to jest korzystne. Co ciekawe, nie mają o tym świadomości menedżerowie flot, którzy w tym aspekcie korzystają między innymi z pomocy importerów.
Z kolei na temat przyszłości i teraźniejszości rynku flotowego w Polsce rozmawiali Krzysztof Kołodyński, doradca ds. kluczowych klientów marki Skoda, Mirosław Sochacki, kierownik ds. kluczowych klientów Toyota Motor Poland Michał Soćko i Tomasz Michta (obaj SKFS). Problematyka dotyczyła między innymi downsizingu, roli firm CFM w sprzedaży nowych samochodów, czy wartości rezydualnej pojazdów hybrydowych.
Rolę moderatorów obu dyskusji powierzono Jackowi Częścikowi, prezesowi Stowarzyszenia Kierowników Samochodowych i Tomasz Czarnecki, redaktor naczelny FlotyAutoBiznes. Statuetki dla zwycięzców wręczali członkowie kapituły Profesjonalnego Testu Flotowego -członkowie SKFS-u. Spotkanie poprowadził wydawca FlotyAutoBiznes – Adam Błuś.
Test w warunkach bojowych
Profesjonalny Test Flotowy, najbardziej obiektywne badanie na rynku aut firmowych, trwa praktycznie 12 miesięcy. Czwarta edycja testu praktycznie rozpoczęła się więc już w 2012 roku od nominacji aut przez ponad 200 menedżerów flot z całej Polski. Wybierali oni spośród prawie 150 modeli pojazdy, kwalifikowane do części praktyczniej zajęć. Wybierano nie tylko modele, ale również nadwozie, silniki, wyposażenie.
Do decydującej rozgrywki doszło w maju 2013 roku. Na końcowy wpływ rezultatów Profesjonalnego Testu Flotowego ma wiele czynników. Przede wszystkim ocena kosztów – cena zakupu (detaliczna), wartość rezydualna dostarczana przez EurotaxGlass’s, opłaty za przeglądy, itp. Zajmowała się tym grupa robocza SKFS-u wykazująca wielkie zaangażowanie i skrupulatność w liczeniu. O wyniku decydowały także przeprowadzone testy. Testy, które miały miejsce w warunkach „bojowych”, czyli na ulicach Warszawy i okolic. Menedżerowie oceniali wiele elementów: zawieszenie, reprezentatywność, pojemność bagażową, przyspieszenie, itp. Wykonano kilkaset jazd, do każdego pojazdu wsiadało minimum siedmiu kierowców. Wszystko sumowano za pomocą specjalnie dobranych współczynników.
Badanie wykonywane było przez członków Stowarzyszenia Kierowników Flot Samochodowych, największych specjalistów w Polsce i brane są pod uwagę praktycznie wszystkie czynniki decydujące o zakupie pojazdów do firm.
Niespodziewane wyniki
Największym zwycięzcą tegorocznych zmagań jest bez wątpienia Toyota – na pierwszym miejscu uplasowały się jej dwa modele: Yaris i Auris. Świadczy to niezwykle pozytywnie o nowo wprowadzanych na rynek modelach japońskiego koncernu. Na pewno zadowoleni z wyników są też włodarze Škody – dzięki triumfowi Citigo w segmencie A i trzeciemu miejscu dla Octavii w jak zwykle mocno obsadzonym segmencie C. Aż trzy auta na podium, choć bez żadnego zwycięstwa, zanotował Volkswagen.
Nie zabrakło niespodzianek. Największą jest triumf Dacii Dokker wśród małych aut dostawczych, choć uważni Czytelnicy pamiętają, że gdy pisaliśmy o premierze tego modelu, spodziewaliśmy się dobrego wyniku w PTF-ie. Na pewno spora radość panuje również w Chevrolecie – ta dotąd mało znana we flotach marka wywalczyła trzecie miejsce w segmencie A dzięki Sparkowi. Mocną pozycję w segmencie B podkreśliły modele francuskie – Clio i 208 a w segmencie D koreańskie – Optima i i40.
Dodajmy, że najwięcej punktów biorąc pod uwagę wszystkie sklasyfikowane samochody uzyskało Volvo V40, które także zyskało najlepsze noty w ocenie subiektywnej menedżerów flot.
Szczegółowe statystyki związane z wynikami PTF znajdują się w najnowszym wydaniu FlotyAutoBiznes.
Prowadź bezpieczniej
Robert Romecki, Business Project Manager Amervox.
– „Prowadź bezpieczniej” to hasło promowane przez firmę Amervox, towarzyszące menedżerom flot testującym samochody w Profesjonalnym Teście Flotowym 2013. Pojazdy wyposażono zestaw Bluetooth Minikit Neo oraz Minikit Plus, zapewniający bezpieczeństwo i wygodę rozmowy przez telefon podczas prowadzenia pojazdu. Zestaw nie wymaga profesjonalnego montażu, dodatkowo posiada opaskę na osłonę przeciwsłoneczną. Samoczynne łączenia się z telefonem i odbioru połączenia głosem to już standard w naszych urządzeniach. Istnieje możliwość połączenia z dwoma telefonami jednocześnie. Interfejs posiada język polski, a w opakowaniu konsument znajdzie ładowarkę samochodową.
Laureaci Profesjonalnego Testu Flotowego
Segment A
1. Škoda Citigo
2. Volkswagen UP!
3. Chevrolet Spark
Inne nominowane auta:
Fiat 500
Fiat Panda
Hyundai i10
Kia Picanto
Toyota Aygo
Segment Auta Małe Dostawcze
1. Dacia Dokker
2. Mercedes Citan
3. Volkswagen Caddy
Inne nominowane auta:
Citroën Berlingo
Fiat Doblo Cargo
Segment B
1. Toyota Yaris
2. Renault Clio
3. Peugeot 208
Inne nominowane auta:
Ford Fiesta
Hyundai i20
Kia Venga
Lancia Ypsilon
Škoda Rapid
Volkswagen Polo
Segment C
1. Toyota Auris
2. Volkswagen Golf
3. Škoda Octavia
Inne nominowane auta:
Chevrolet Cruze
Citroën C4
Ford Focus
Hyundai i30
Kia cee’d
Volkswagen Jetta
Segment D
1. Volvo V40
2. Kia Optima
3. Hyundai i40
Inne nominowane auta:
Audi A4
Ford Mondeo
Opel Insignia
Peugeot 508
Toyota Avensis
Volkswagen Passat