Najnowocześniejsze szkoły w Polsce dzięki funduszom unijnym
Czy można uczyć zawodu w praktyczny sposób, tak jak tego oczekują pracodawcy? W 49 szkołach ponadgimnazjalnych w Polsce testujących Wirtualne Laboratoria Logistyczno-Spedycyjne i Magazynowe już się przekonano, że jest na to sposób.
Wirtualne Laboratoria Logistyczno-Spedycyjne i Magazynowe to narzędzie kształcenia opracowane przez Wyższą Szkołę Logistyki w Poznaniu i firmę L-Systems w ramach projektu „Wirtualne laboratoria – sukces innowacji”, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Dzięki ćwiczeniom przygotowanym w systemie ERP Epicor iScala uczniowie podczas zajęć laboratoryjnych wykonują takie same zadania, jak pracownicy w prawdziwej firmie. Przyjmują zamówienia, fakturują i sporządzają oferty w wirtualnym przedsiębiorstwie, gdzie błędy można popełniać bez szkody dla firmy i finansowych konsekwencji. Dzięki Wirtualnym Laboratoriom szkoły bez ponoszenia dodatkowych kosztów związanych z zakupem licencji czy specjalistycznego sprzętu, oferują uczniom dostęp do nowoczesnych technologii wykorzystywanych na co dzień w biznesie. Jest to możliwe dzięki umieszczeniu oprogramowania na serwerach zewnętrznych, z którymi szkolne komputery łączą się za pośrednictwem Internetu. Dostęp do materiałów dydaktycznych, takich jak prezentacje multimedialne, filmy instruktażowe i podręczniki, to ogromne ułatwienie nie tylko dla nauczycieli prowadzących zajęcia laboratoryjne, ale przede wszystkim dla uczniów. W pierwszej połowie 2012r. zajęcia w Wirtualnych Laboratoriach Logistyczno-Spedycyjnych i Magazynowych będzie mogła prowadzić każda szkoła w Polsce. Wirtualne Laboratoria to jednak nie tylko produkt dla logistyków. W przyszłości w wirtualnych firmach będzie można uczyć się także na innych kierunkach zawodowych, takich jak finanse czy administracja.
Wirtualne Laboratoria Logistyczno-Spedycyjne i Magazynowe są innowacyjnym narzędziem kształcenia w ramach laboratoriów zawodowych na kierunku technik logistyk. Wykorzystują zaawansowane technologie informacyjno-komunikacyjne (TIK), których rdzeniem jest oprogramowanie biznesowe ERP (ang. Enterprise Resource Planning) udostępnione nieodpłatnie przez firmę Epicor. WLLSiM zostały stworzone w ramach projektu „Wirtualne laboratoria – sukces innowacji”, realizowanego przez Wyższą Szkołę Logistyki w Poznaniu przy współpracy z firmą L-Systems. Projekt WL-SI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Współużytkowane przez szkoły środowisko wirtualne składa się z baz danych umieszczonych na serwerach zewnętrznych, do których jest dostęp przez stronę projektu – www.laboratoria.wsl.com.pl, z dowolnego komputera podpiętego do Internetu. Pozwala to realizować założenia podstaw programowych bez konieczności zakupu drogiego sprzętu. Uczniowie i nauczyciele w nieograniczonym zakresie mogą korzystać również z materiałów pomocniczych – podręczników, prezentacji Flash uzupełniających zakres treści dydaktycznych oraz szkoleń multimedialnych dla nauczycieli. Uczniowie kształcą się w oparciu o system Epicor iScala, wykorzystywany na co dzień przez przedsiębiorstwa we wspomaganiu działalności gospodarczej (np. Scania, Energizer, Elektrolux). Zdecydowanie zwiększa to praktyczny wymiar laboratoriów zawodowych. Doświadczenia zebrane w ramach tworzenia i uruchamiania WLLSiM posłużą do opracowania metody kształcenia pod nazwą Wirtualnych Laboratoriów, która w przyszłości pozwoli na opracowanie uniwersalnej, powszechnie dostępnej wersji tego narzędzia edukacyjnego dla innych kierunków zawodowych. Z założenia ma to pozwolić na podniesienie poziomu kształcenia zawodowego oraz obniżenie kosztów dostępu do najnowszych materiałów naukowych.