Niedoceniana dziedzina

Niedoceniana dziedzina

Miejsce logistyki w strukturze wielu firm nie jest wyraźne określone. Czasem jest to jeden specjalistyczny dział, który obejmuje cały zakres zadań przypisanych tej funkcji przedsiębiorstwa. Wiele firm jednak nie ma jednoznacznie określonego dyrektora czy kierownika logistyki. W...

Większość ankietowanych menedżerów logistyki odpowiada za więcej niż jeden zdefiniowany obszar logistyczny. W zdecydowanej większości firm (ok. 70%) za logistykę odpowiada jedna lub kilka osób, w pozostałych osoba lub osoby odpowiedzialne za ten dział przedsiębiorstwa łączą odpowiedzialność z innymi, nielogistycznymi obszarami.

Jedynie 11% szefów logistyki zarządza tym obszarem firmy z poziomu zarządu. Najczęściej, bo niemal w połowie przypadków, za logistykę odpowiada kierownik, a więc osoba średniego szczebla zarządzania, nieraportująca bezpośrednio do zarządu.

Jedynie ok. 56% firm ma ujednolicony, wyodrębniony dział logistyki, odpowiadający za wszystkie aspekty zarządzania logistyką w danym przedsiębiorstwie. W pozostałych odpowiedzialność rozbita jest na więcej działów lub więcej stanowisk specjalistycznych.

80% menedżerów uznaje rolę logistyki w swojej firmie za co najmniej ważną, przy czym ok. 60% menedżerów uważa, że logistyka działałaby skuteczniej, gdyby jej pozycja w firmie była bardziej znacząca.

2/3 menedżerów wskazało, że ich firmy wykorzystują logistykę jako narzędzie konkurencji co najwyżej w średnim stopniu.

Innowacje proponowane przez logistyków są słabo lub średnio absorbowane w 56% firm.

Blisko połowa szefów logistyki ma średni lub mały wpływ na strategię firmy.

Według menedżerów logistyki w prawie 2/5 badanych firm zarządy średnio lub nisko oceniają znaczenie logistyki w ich przedsiębiorstwach. W podobnej mierze zarządy nie liczą się ze zdaniem logistyków przy podejmowaniu kluczowych decyzji, co sprawia, że w efekcie okazują się one nieoptymalne dla firmy. Natomiast połowa respondentów wskazała, że decyzje biznesowe firmy byłyby lepsze, gdyby pozycja logistyki była bardziej znacząca.

Jedynie w 46% badanych firm poziom zarządzania logistyką został uznany przez menedżerów logistyki za wysoki lub bardzo wysoki.

W firmach logistycznych kluczową rolę logistyki dostrzega 57% badanych (w porównaniu do 18% badanych z firm nielogistycznych). Ma to swoje odzwierciedlenie w pozycji i hierarchii osoby odpowiedzialnej za logistykę: w 70% firm logistycznych plasuje się ona na pozycji członka zarządu lub dyrektora wobec niecałych 40% w firmach nielogistycznych.

Firmy logistyczne są znacznie bardziej otwarte na innowacje wprowadzane przez ich logistyków w porównaniu do firm nielogistycznych – odpowiednio 74% i 38%.

 

Zakres odpowiedzialności menedżera logistyki

Aż 79% respondentów zaznaczyło więcej niż jeden obszar w logistyce, za który odpowiadają. Z tego połowa ankietowanych menedżerów (50,4%) zajmuje się 3, 4 lub 5 obszarami logistyki.

Działy logistyki, za które najczęściej odpowiadają menedżerowie, to: logistyka spedycyjno-transportowa, logistyka magazynowa oraz logistyka dystrybucyjna (w sumie za każdy z tych obszarów odpowiada około 2/3 ankietowanych). 6,3% ankietowanych menedżerów jest również odpowiedzialnych za „inne obszary logistyki”. Według udzielonych przez nich odpowiedzi jest to najczęściej planowanie produkcji (5 przypadków) oraz obsługa klienta (3 przypadki).

 

Stanowisko menedżera logistyki

Jedynie w zaledwie 11% przypadków za logistykę odpowiedzialna jest osoba z zarządu firmy i jedynie w 30% firmach za ten dział odpowiada dyrektor. W 46% przypadków za logistykę w przedsiębiorstwie odpowiada osoba zajmująca stanowisko kierownicze. Co ciekawe, w opinii respondentów poziom zarządzania logistyką nie jest zależny od funkcji, jaką sprawują osoby piastujące stanowisko związane z tym działem firmy.

 

Dział logistyki

W prawie połowie badanych przypadków odpowiedzialność za logistykę ponoszą różne osoby pracujące w kilku działach firmy. W 6% ankietowanych firm funkcje logistyczne są realizowane „przy okazji” w ramach wykonywania obowiązków związanych z innymi stanowiskami. 70% ankietowanych firm ma jednak oddzielne komórki zajmujące się logistyką. Niemal aż w 30% przedsiębiorstwach nie ma wyodrębnionego działu dedykowanego logistyce.

 

Relacje z innymi działami

W ponad połowie firm (60%) relacje logistyki z innymi działami przedsiębiorstw uznaje się za dobre lub bardzo dobre. Z drugiej strony okazuje się, że aż w 40% przedsiębiorstw relacje między firmowymi działami są niezadowalające.

 

Znaczenie logistyki

W przeważającej większości ankietowanych firm (około 80%) logistyka uznawana jest za ważną, bardzo ważną lub kluczową dla firmy. Według ponad 1/5 ankietowanych menedżerów logistyka jest kluczowa dla prawidłowej pracy ich przedsiębiorstwa. W 18,8% spośród ankietowanych firm logistyka zajmuje niższą pozycję niż inne ważne działy i funkcje w firmie.

Z badania wynika, że dla firm dystrybucyjnych i handlowych logistyka jest bardziej znaczącą gałęzią działalności niż dla firm produkcyjnych. Najmniej ważna jest dla przedsiębiorstw zajmujących się usługami. Małe znaczenie logistyki (w stosunku do innych działów) w firmach produkcyjnych może wynikać z tego, że zakupy często nie są traktowane jako część logistyki.

 

Skuteczność logistyki

Żadna z ankietowanych firm nie uważa, aby pozycja logistyki w ich przedsiębiorstwie była zbyt wysoka. Natomiast w ponad połowie (aż 58,3%) ankietowanych firm przeważa opinia, że jej pozycja powinna być wyższa, niż jest aktualnie – po to, aby mogła być skuteczniejsza.

 

Narzędzie konkurencji

Aż w 1/4 spośród ankietowanych firm zarząd wykorzystuje logistykę jako narzędzie konkurencji w stopniu małym, bardzo małym lub nie wykorzystuje jej w ogóle. Jedynie w 5% ankietowanych przedsiębiorstw zarząd w najwyższym stopniu wykorzystuje logistykę jako skuteczne narzędzie konkurencji. Istnieje jednak prosta zależność, że im większy wpływ ma menedżer logistyki na kreowanie strategii działań przedsiębiorstwa, tym częściej firma używa logistyki jako narzędzia konkurencji.

 

Wpływ na zmiany w firmie

W co piątej firmie innowacje proponowane przez osoby odpowiedzialne za logistykę są wprowadzane w życie w małym stopniu lub nie wdraża się ich wcale. Zachodzi tutaj prosta zależność: czym niższe stanowisko zajmuje menedżer logistyki, tym jest mniejsza szansa na wprowadzenie innowacji proponowanych przez niego i pracowników jego działu w życie firmy.

 

Logistyka a strategia firmy

Blisko połowa szefów logistyki ma średni lub mały realny wpływ na strategię firmy. 45% respondentów stwierdziło, że realny wpływ na strategię firmy jest w ich przedsiębiorstwach średni lub mały. W 11,7% badanych firmach wpływ szefa logistyki na strategię firmy jest mały lub takiego wpływu nie ma wcale. Na 5 firm, które w tym pytaniu jako odpowiedź zaznaczyły pole „inne”, 3 uzasadniły, że wybór tej odpowiedzi spowodowany jest brakiem szefa logistyki w ich firmach.

 

Postrzeganie logistyki przez zarząd

Jedynie w 13% ankietowanych przedsiębiorstw zarząd zauważa w logistyce skuteczne narzędzie konkurencji. Respondenci z 252 ankietowanych firm (prawie 96%) uznają, że postrzeganie logistyki przez zarząd wystarcza do jej poprawnego działania.

 

Wpływ logistyki na decyzje w firmie

W 40% analizowanych firm nierzadko zdarzały się sytuacje, kiedy zarząd firmy podejmował ważne decyzje bez należytego zrozumienia/uwzględnienia zdania osób odpowiedzialnych za logistykę, przez co decyzja ta okazała się być nieoptymalna dla firmy. W 1/3 tych firm taka sytuacja to wciąż dość poważny problem. Aż 13% badanych nie było w stanie udzielić jednoznacznej odpowiedzi na pytanie jaki jest wpływ logistyki na decyzje w firmie. Warto zauważyć, że im większa jest firma, tym wyższa jest pozycja osoby zarządzającej logistyką. I jednocześnie im wyższą pozycję ma taka osoba, tym większy ma wpływ na strategię działalności przedsiębiorstwa.

Aż połowa ankietowanych jest zdania, że wzrost pozycji logistyki w organizacji ich firmy umożliwiłby podejmowanie znacznie lepszych decyzji biznesowych. Mniej niż 1/4 badanych nie jest w stanie jednoznacznie stwierdzić, czy wzrost pozycji logistyki w ich firmie miałby wpływ na poprawność podejmowanych decyzji. 14,6% badanych nie było w stanie określić wpływu logistyki na decyzje w firmie.

 

Jakość zarządzania logistyką

Prawie połowa respondentów uznała poziom zarządzania logistyką w ich firmie jako wysoki i średni (odpowiednio: 37,5% oraz 40,4%). Są to dwie najczęściej udzielane odpowiedzi. W 14% firm biorących udział w badaniu poziom zarządzania logistyką uznaje się za niski i bardzo niski.

Poleć ten artykuł:

Polecamy