Niższe opłaty za dostęp do infrastruktury PKP PLK
Na rozkład jazdy pociągów 2018/2019 będzie obowiązywać nowy cennik dostępu do infrastruktury PKP Polskich Linii Kolejowych. Prezes Urzędu Transportu Kolejowego stwierdził, że sposób ustalenia stawki jednostkowej opłaty podstawowej i manewrowej jest zgodny z obowiązującymi przepisami.
Decyzja została podjęta po przeprowadzeniu szerokich konsultacji z rynkiem, po których PKP PLK zmieniły pierwotnie zgłoszony projekt. Decyzja Prezesa UTK zatwierdzająca projekt cennika oznacza, że od rozkładu jazdy obowiązującego od 9 grudnia 2018 r. będą stosowane niższe opłaty za dostęp do infrastruktury PKP PLK. Średnia sieciowa stawka jednostkowa opłaty podstawowej zmalała w stosunku do obowiązującego cennika o prawie 5% (z 8,68 zł do 8,28 zł).
Zatwierdzony cennik jest pierwszym cennikiem PKP PLK skonstruowanym według zasad wyznaczonych przez znowelizowane przepisy. Dlatego zmieniona jest metodologia ustalania opłat przez zarządcę. PKP PLK w ramach minimalnego dostępu do infrastruktury kalkuluje opłatę podstawową za przejazd pociągu oraz opłatę manewrową za zrealizowane manewry. Stawki są wyznaczane po kosztach bezpośrednich jakie zarządca ponosi jako rezultat przejazdu pociągu.
W nowym cenniku stawkę jednostkową zarządca wyliczy dla konkretnego planowanego przejazdu pociągu (o określonej masie brutto i rodzaju trakcji) po danej trasie. Dotychczas stawki dotyczyły planowanego przejazdu pociągu (o określonej masie brutto) po poszczególnych, zelektryfikowanych lub niezelektryfikowanych odcinkach linii o danej kategorii.
Pierwszy raz mark-up
Przepisy dopuszczają, by zarządca infrastruktury w celu odzyskania całości ponoszonych kosztów wprowadził do opłaty składnik związany z rodzajem wykonywanych przewozów tzw. mark-up. Takimi opłatami zostaną objęte przejazdy pociągów towarowych o masie równej i wyższej niż 660 ton (z wyłączeniem pociągów intermodalnych). Stawka została określona na poziomie 1,28 zł za pockm. Może jednak zostać zwrócona przewoźnikom kolejowym. – Prawo dopuszcza wprowadzenie dodatkowych opłat uzależnionych od rodzaju przewozu jednak należy chronić przewoźników przed ponoszeniem nadmiernych kosztów dostępu do infrastruktury kolejowej. Dlatego zobligowałem PKP PLK do zwrotu przewoźnikom całości lub części tzw. mark-upu w przypadku gdy zarządca osiągnie przychody z opłat za dostęp do infrastruktury na wyższym poziomie niż zaplanował w projekcie cennika – zaznaczył Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Z przedstawionych przez PKP PLK analiz rynku wynika, że zastosowanie mark-upu nie powinno spowodować przejęcia przewozów przez transport samochodowy.
(UTK)