Nowe schematy dostaw zboża
Inwazja na Ukrainę wstrząsnęła łańcuchami dostaw. Niektóre towary przekierowano na inne szlaki handlowe, inne wymagały całkowitej rewizji schematów dostaw. Globalne zakłócenia mocno wpłynęły na handel.
Ukraińskie zboże zostało najbardziej dotknięte rosyjską blokadą eksportu artykułów rolnych. Tradycyjny multimodalny schemat dostaw na wybrzeże Morza Czarnego na Ukrainie z przeładunkiem na statki morskie nie stanowi już bezpiecznej opcji (https://www.bbc.com/news/world-61759692). Przedstawiciele wielu krajów, stowarzyszeń i organizacji pozarządowych od wielu miesięcy wspólnie pracują nad rozwiązaniem zaistniałej sytuacji.
Pod koniec 2022 roku Ukraina uruchomiła program żywnościowy Grain from Ukraine. Przy wsparciu agencji rządowych, organizacji pozarządowych i prywatnych korporacji zboże trafi do krajów afrykańskich, których mieszkańcy są najbardziej zagrożeni klęską głodu. Dostawa do klientów komercyjnych w innych regionach świata przewidziana jest alternatywnymi schematami transportu.
– AsstrA-Associated Traffic AG ściśle monitoruje sytuację. Od pierwszego dnia inwazji nasz zespół pracuje nad dostosowaniem szlaków handlowych do dostaw towarów klientom korporacyjnym. Między innymi oferujemy alternatywne schematy transportu zboża – mówi Mark Risenberg, Integrated Solutions Manager w AsstrA. – Multimodalne przewozy zboża z Ukrainy z dalszym przeładunkiem na statki w portach wybrzeża Bałtyku pozostają optymalny opcją – dodaje.
Oprócz dostaw transportem specjalistycznym możliwe są schematy multimodalne przez bułgarską Warnę oraz porty morskie Stambuł/Rotterdam/Koper, wybrane zgodnie z zasadą stosowalności dla potencjalnych szlaków handlowych, z przeładunkiem na terminalu masowym w Polsce.
Specjaliści AsstrA opracowali schemat dostawy ładunków z wykorzystaniem własnego magazynu na Błoniu.
– Każda z opcji ma zarówno zalety, jak i niuanse, które należy wziąć pod uwagę przy planowaniu transportu. Dla każdego klienta korporacyjnego specjaliści z grupy AsstrA dobierają indywidualne rozwiązanie, uwzględniające specyfikę zlecenia transportowego – podsumowuje Mark Risenberg.