Nowy normy ekologiczne dla pojazdów ciężarowych
Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA), reprezentujące siedmiu głównych europejskich producentów pojazdów ciężarowych, przyjmuje do wiadomości opublikowaną dzisiaj propozycję Komisji Europejskiej dotyczącą norm emisji CO2 dla ciężarówek w UE. Ale...
ACEA z zadowoleniem przyjmuje dwuetapowe podejście Komisji, którego cele określono na 2025 i 2030 r., popiera także propozycję ostatecznego zatwierdzenia celu na 2030 r. w roku 2022. Pozwoli to także wziąć pod uwagę najnowsze technologie zwiększające efektywność paliwową dostępną w tym czasie.
Niemniej jednak skupieni w ACEA europejscy producenci ciężarówek uważają, że poziomy redukcji zaproponowane przez Komisję na 2025 i 2030 r. – odpowiednio 15% i 30% – są zdecydowanie zbyt agresywne i zostały ustalone bez uwzględnienia specyfiki rynku samochodów ciężarowych.
Biorąc pod uwagę, że opracowywanie technologii produkcji ciężkich pojazdów przeznaczonych na sprzedaż w 2025 r. jest już w toku, ambitny poziom na 2025 r. jest zbyt rygorystyczny, zwłaszcza, że jest to pierwsze podejście do określenia celu w zakresie emisji CO2.
– Wydaje się, że Komisja po prostu przyjęła dokładnie poziomy redukcji CO2, które już zaproponowała dla samochodów osobowych i dostawczych i zastosowała je bezpośrednio do pojazdów ciężarowych o dużej ładowności, bez pełnego rozpoznania fundamentalnych różnic między tymi segmentami pojazdów, podsumował Eric Jonnaert, sekretarz generalny ACEA.
Ponadto fakt, że po wymogu 15% redukcji do 2025 r. następuje wymóg obniżenia o kolejne 15% do 2030 r., stoi w sprzeczności z realistycznym rozwojem technologicznym, ponieważ na opracowanie bardziej zaawansowanych technologii oszczędzania paliwa potrzeba znacznie więcej czasu.
Europejski przemysł samochodowy również przyjmuje z zadowoleniem fakt, że rok 2019 został wyznaczony jako rok odniesienia dla tych celów. Od tego momentu wszyscy producenci samochodów ciężarowych w UE będą używać tego samego narzędzia obliczeniowego (VECTO) do deklarowania i raportowania emisji CO2 z ciężarówek. Pozwoli to na porównywalność danych między pojazdami i producentami, zapewniając jednolitą i solidną podstawę dla przyszłych norm.
ACEA akceptuje wprowadzenie norm emisji CO2 dla samochodów ciężarowych, ale wzywa do ich starannego i właściwego przygotowania, mając na uwadze znaczenie i złożoność rynku. W zależności od przeznaczenia, większość pojazdów ciężarowych powstaje na indywidualne zamówienie klientów, tak aby spełniały konkretne wymagania. Mogą się one znacznie różnić – począwszy od liczby osi, wielkości silnika, zbiornika paliwa lub rodzaju kabiny – do wysokości nadwozia. Biorąc pod uwagę kompletny pojazd – podwozie lub ciągnik z przyczepą, rynek samochodów ciężarowych okazuje się jeszcze bardziej złożony. Jednak jego rola niezmiennie pozostaje kluczowa, z punktu widzenia europejskiej gospodarki: samochody ciężarowe przewożą ponad 14 miliardów ton towarów rocznie. Realizują ponad 70% wszystkich przewozów lądowych w Europie i około 90% całkowitej wartości towarów.