Nowy system przeładunkowy dla transportu intermodalnego

Nowy system przeładunkowy dla transportu intermodalnego

NiKRASA (niem. Nicht kranbare Sattelauflieger) oferuje intermodalnym terminalom przeładunkowym ekonomiczne rozwiązanie pozwalające na pozyskanie spedytorów i przedsiębiorstw przewozowych posiadających naczepy siodłowe, których budowa uniemożliwiała do tej pory przeładunek dźwigiem.

Przy ścisłejwspółpracy z rynkiem przedsiębiorstwa TX Logistik, holdingbayernhafen Gruppe, centrum logistyczne LKZ Prien oraz firma Uhly Maschinentechnikstworzyły innowacyjny system przeładunku pozwalającej na przeniesienie na tory naczep siodłowych nieprzystosowanych do przeładunku dźwigiem. 

 

– System oferuje przedsiębiorstwom przewozowym i terminalom pełną elastyczność, gdyż nie wymusza z ich strony adaptacji sprzętu. Teraz każdy przewoźnik może bez dodatkowych kosztów przenieść swoją naczepę siodłową na kolej – uważa Alexander Ochs, prokurent holdingu bayernhafen Gruppe.

 

Skuteczny a zarazem wyjątkowo prosty system NiKRASA został wdrożony w czerwcu 2014 na trasie Padborg – Werona oraz we września także na trasie Bettembourg – Triest oraz na odcinku Rotterdam-Oslo.

 

– NiKRASA jest otwarta na każdego przewoźnika- wyjaśnia Norbert Rekers, dyrektor regionalny na Europę Środkową w firmie TX Logistik AG, zajmujący się wdrażaniem tego systemu na rynku – dzięki temu NiKRASA pozwala poszerzyć rynek transportu intermodalnego o klientów, którym naczepy siodłowe nieprzystosowane do przeładunku dźwigiem uniemożliwiały do tej pory przewozy koleją. Istotnym elementem nowego systemu są operatorzy terminali, którzy pozytywnie zapatrują się na tę innowację. Wraz z systemem NiKRASA mogą bowiem przenieść więcej ładunków i obsłużyć nowe pociągi. Ponadto teraz możliwe jest tworzenie pociągów mieszanych z naczepami siodłowymi przystosowanymi do przeładunku dźwigiem i naczepami nieposiadającymi takiej możliwości. To sprawia, że połączenia stają się bardziej ekonomiczne niż były do momentu, gdy pociągi ładowano wyłącznie naczepami przenoszonymi dźwigiem.

 

System NiKRASA już dziś da się zastosować dla około 80% standardowych naczep siodłowych. Obecnie w Niemczech około 300 tysięcy naczep typu trailer lub ponad 85% wszystkich naczep siodłowych nie jest przystosowanych do przeładunku dźwigiem. W całej Unii Europejskiej porusza się po drogach ponad 800 tysięcy naczep typu trailer, które nie mogą korzystać z dźwigu podczas przeładunku.

 

Jak działa system NiKRASA

 

System NiKRASA składa się z dwóch części: platformy terminala, na którą wjeżdża naczepa i platformy transportowej. Platforma transportowa dopasowuje się do platformy terminala tak ściśle, jak negatyw do pozytywu.

 

W celu przeładunku na platformę terminala wjeżdża ciągnik siodłowy i ustawia przy tym naczepę na środku platformy transportowej. Standardowe chwytaki nożycowe suwnicy bramowej lub reachstackera przy pomocy uchwytów dźwigowych platformy transportowej NiKRASA chwytają naczepę i podnoszą ją. Naczepa i platforma transportowa tworzą jeden element, który jest przenoszony w całości. Platforma transportowa NiKRASA umożliwia przeładunek naczep, nieprzystosowanych do pracy z dźwigiem.

 

W wagonie kieszeniowym naczepa jest precyzyjnie umieszczana na koziołkach oparcia. Tam blokowany jest czop główny. Na tym kończy się przeładunek naczepy typu trailer. W taki sam prosty sposób z pomocą systemu NiKRASA przebiega przeładunek naczepy z wagonu kieszeniowego na pojazd ciężarowy. NiKRASA nadaje się do standardowych wagonów kieszeniowych typu Twin i T3.000. Platforma transportowa jedzie z wagonem, a platforma terminala pozostaje w terminalu. Gdy nie jest potrzebna może zostać bez problemu odstawiona na miejsce postojowe 40-stopowego kontenera.

Poleć ten artykuł:

Polecamy