Nowy węzeł A1/S8 zmienił sposób transportu towarów w Polsce
Doskonała komunikacja wraz z dostępnością atrakcyjnych terenów inwestycyjnych sprawiają, że Łódź stanowi strategiczną lokalizację dla operatorów logistycznych, firm produkcyjnych, sieci handlowych oraz firm e-commerce, które są zainteresowane dystrybucją regionalną, krajową i międzynarodową.
Polska centralna to jeden z kluczowych regionalnych rynków powierzchni magazynowych i produkcyjnych. Przez ostatnie 10 lat rynek ten w większości rozwijał się na północ od Łodzi, co w konsekwencji doprowadziło do niedoborów siły roboczej i zatłoczenia tamtejszych połączeń transportowych. Co ciekawe, nowy, zmodernizowany węzeł A1/S8 zlokalizowany na południe od Łodzi wpłynął na zmianę sposobu dystrybucji towarów na terenie Polski. Dlatego wiele firm logistycznych prezentuje swoim klientom nowe możliwości informując, że łatwiej jest prowadzić dystrybucję krajową z Łodzi Południowej niż z Łodzi Północnej. A sytuacja ta poprawi się jeszcze wraz z ukończeniem Wschodniej Obwodnicy Łodzi w 2023 roku.
Również MDC², ze względu na doskonałe warunki inwestycyjne, wybiera Głuchów, który położony jest 19 km na południe od granicy z Łodzią. Lokalizacja ta zapewnia najemcom możliwość sprawnej dystrybucji na terenie całego kraju i Europy. Inwestycja powstaje we współpracy z Fortress Real Estate Investments Limited (Fortress), spółką notowaną na Giełdzie Papierów Wartościowych w Johannesburgu (JSE) działającą w modelu REIT, która posiada, zarządza i rozwija nieruchomości komercyjne
MDC2 Park Łódź South to projekt dystrybucyjno-logistyczny o łącznej powierzchni ponad 80 000 m2. Obiekt zlokalizowany jest u zbiegu autostrady A1 i drogi krajowej nr 12 (łączącej centra hurtowe w Tuszynie i Głuchowie). Planowane oddanie budynków nastąpi w pierwszej połowie 2024 roku. Od samego początku procesu budowlanego deweloper zapewnia wiodące na rynku rozwiązania przyjazne środowisku. Obiekt zostanie certyfikowany w standardzie BREEAM New Construction przyjmując jako minimalny poziom Excellent. W pobliżu Łodzi przebiegają autostrady A1 i A2, a także
droga ekspresowa S8. Dodatkowo planowana jest dalsza rozbudowa drogi S14 w kierunku południowym, która w przyszłości usprawni ruch łącząc się z autostradą A2 (węzeł Emilia) i drogą ekspresową S8 (węzeł Róża).
Wdrażając rozwiązania proekologiczne, MDC2 minimalizuje ślad węglowy, co stanowi bardzo ważne zagadnienie w strategii funkcjonowania firmy. Kluczowe parametry budynku obejmują: minimum 12-metrową wysokość składowania, oświetlenie LED, dachy przystosowane do instalacji fotowoltaicznych, ładowarki do pojazdów elektrycznych, recykling wody deszczowej, wiaty rowerowe oraz duża przestrzeń parkingowa.
MDC2 zadba również o bioróżnorodność terenu tworząc lokalny ekosystem, w tym ściany zieleni na elewacjach budynków, z lokalną roślinnością, podkreślającą ekologiczny charakter obiektu.
Nie zabraknie również strefy Rest&Move – przeznaczonej dla pracowników i gości, w tym kierowców ciężarówek, których dobrostan jest szczególnie ważny dla MDC2.
Projekt stworzy nowe miejsca pracy dla wykwalifikowanej kadry mieszkającej w najbliższej okolicy. W powiecie łódzkim wschodnim w zasięgu 15 minut jazdy samochodem dostępnych jest 43 373 potencjalnych pracowników, natomiast w promieniu 60 minut jazdy samochodem znajduje się ich 895 759 **.
Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna jest czwartą specjalną strefą ekonomiczną w kategorii „Top 10 Zones Globally” i jedyną z Polski w tym zestawieniu (ranking fDi Magazine, grupa Financial Times).
Sama Łódź – z trzecim miejscem w kraju pod względem liczby mieszkańców (664 071) – daje dostęp do wykwalifikowanej kadry pracowniczej. Jeszcze większy potencjał daje całe województwo łódzkie zamieszkiwane przez 2,4 mln osób.
*„E-commerce pęka w szwach a magazyny razem z nim” – Cushman&Wakefield, 2022
**Randstad, 06/2022