Nowy zarząd Polskiej Grupy Motoryzacyjnej
Trzy nowe osoby weszły do zarządu Polskiej Grupy Motoryzacyjnej (PGM) podczas głosowania na Walnym Zebraniu Członków, które odbyło się 28 września br. Ponownie wybrany do zarządu został Adam Sikorski – dotychczasowy prezes organizacji oraz Karol Zielonka – wiceprezes w poprzedniej kadencji zarządu.
Polska Grupa Motoryzacyjna, zrzeszająca wyłączenie polskich producentów części motoryzacyjnych, była współorganizatorem konferencji „Polonizujemy IZERĘ”, która miała miejsce 28 i 29 września 2020 r. w Warszawie. Przedsiębiorcy zrzeszeni w PGM wykorzystali ten moment także na to, by wyłonić spośród swoich przedstawicieli nowy zarząd organizacji.
Do nowych władz po raz pierwszy zostali wybrani: Barbara Sztyler – dyrektor generalna firmy Sierosławski Group (producent komponentów motoryzacyjnych z tworzyw sztucznych i form wtryskowych), Krzysztof Frelek – wiceprezes firmy FA Krosno SA (producent sprężyn gazowych) oraz Piotr Borucki – prezes firmy Tip-Topol sp. z o.o. (producent membran do zawieszeń pojazdów ciężarowych, autobusów i naczep). Członkowie PGM, na kolejną kadencję do zarządu PGM ponownie wybrali też Adama Sikorskiego – właściciela firmy PZL Sędziszów SA (producent filtrów dla motoryzacji i baterii litowo-jonowych) oraz Karola Zielonkę – zastępcę dyrektora ds. badawczych Sieci Badawczej Łukasiewicz – Przemysłowego Instytutu Motoryzacji.
Cele zarządu
Nowy zarząd stowarzyszenia planuje kontynuować dotychczasowe kierunki działań, takie jak:
• wzmacnianie współpracy pomiędzy firmami,
• budowanie marki polskich części motoryzacyjnych PGM Automotive,
• rzecznictwo interesów środowiska polskich przedsiębiorców z branży motoryzacyjnej wobec administracji publicznej i dużych organizacji.
– Dużą wagę powinniśmy przykładać do wymiany doświadczeń pomiędzy członkami PGM podczas spotkań w naszych fabrykach, bo ten wariant kooperacji już nam się bardzo sprawdził. W PGM wszyscy jesteśmy dla siebie autentycznie przyjaźni, uczciwi i solidarni, to wręcz niewiarygodne, że udało nam się to osiągnąć. Musimy konsekwentnie nad tym pracować, by nie zatracić tego ducha współpracy – ocenia Barbara Sztyler.
Z kolei Piotr Borucki duży nacisk kładzie na działalność zagraniczną PGM: – Jestem gorącym zwolennikiem wspólnych działań na rynkach zagranicznych. Współpraca producentów przy budowie silnej polskiej marki części zamiennych na odległych rynkach eksportowych to wielka wartość, którą udaje się nam tworzyć w PGM. A dodaną wartością dla każdego z nas jest poznawanie nowych rynków i obniżanie kosztów operacyjnych związanych z ich eksplorowaniem – kosztów marketingu, sprzedaży czy logistyki – dodaje Piotr Borucki.
W planach działania organizacji pojawiają się też i nowe obszary, takie jak animowanie wspólnych projektów R&D, wspieranie polskiego przemysłu motoryzacyjnego w transformacji cyfrowej czyli przechodzeniu z produkcji prostej na przemysł 4.0 wymagający zaangażowania nowoczesnych technologii w zarządzaniu oraz wyższego poziomu robotyzacji, czy integrowanie kompetencji różnych firm, po to by wspólnie móc oferować usługi dużym klientom, co pozwoli rodzimym dostawcom wznosić się wyżej w łańcuchach wartości.
Mówi o tym Krzysztof Frelek z FA Krosno, który też wszedł do zarządu PGM: – Jestem przekonany, że powinniśmy rozwijać nasze kompetencje związane z kompleksową obsługą dużych producentów motoryzacyjnych, bo dzięki temu produkty polskiego przemysłu motoryzacyjnego mogą piąć się wyżej w światowych łańcuchach dostaw dla przemysłu automotive. W ramach PGM zaczęliśmy już tworzyć taką współpracę w formule tzw. Full Service Supply. Chciałbym bardzo zaangażować się w ten projekt. – podsumował Frelek.
Na kolejną kadencję zarządu, członkowie PGM ponownie wybrali też Adama Sikorskiego – właściciela firmy PZL Sędziszów SA i inicjatora powstania Polskiej Grupy Motoryzacyjnej 4 lata temu, oraz Karola Zielonkę – zastępcę dyrektora ds. badawczych Sieci Badawczej Łukasiewicz – Przemysłowego Instytutu Motoryzacji. Wybór nie był przypadkowy, gdyż dotychczasowe działania obu Panów zostały wysoko ocenione przez członków organizacji. Poza tym ich wiedza i doświadczenie będą niezwykle istotne w kolejnych wyzwaniach przez którymi stoi branża motoryzacyjna.
– W obecnej sytuacji polityczno-gospodarczej, wiele zachodnich koncernów motoryzacyjnych zaczęło przygotowania do przenoszenia produkcji z Azji do Europy. Uważam że naszą rolą powinno być zachęcenie ich do inwestowania w przemysł motoryzacyjny w Polsce, w taki sposób aby polskie fabryki produkujące części i komponenty dla rynku automotive coraz skuteczniej wchodziły do ich łańcuchów dostaw. Nie będzie to proste zadanie, ale mamy na to swoje pomysły o których już wkrótce będziemy informowali – powiedział Adam Sikorski z PZL Sędziszów.
Cyfrowa transformacja
Istotnym motorem napędowym dla polskiej branży automotive może okazać się także rozwój polskiego samochodu elektrycznego IZERA, dlatego zarząd deklaruje wspieranie tego projektu oraz wszystkich innych pomysłów, które pozwolą na transfer technologii do polskich firm.
– Uważam, że polski przemysł motoryzacyjny jest na starcie transformacji cyfrowej, czyli przechodzenia z produkcji prostej na przemysł 4.0, który wymaga zaangażowania nowoczesnych technologii w zarządzaniu oraz wyższego poziomu robotyzacji. Do osiągnięcia tego celu niezbędne będzie wsparcie polskich instytutów badawczych, dlatego będąc w nowym zarządzie PGM będę starał się być pośrednikiem pomiędzy przedsiębiorcami, a przedstawicielami nauki, myślę że w dużym stopniu ułatwi mi to fakt, że reprezentuję Sieć Badawczą Łukasiewicz, która skupia 33 takie jednostki naukowo-badawcze – oświadczył Karol Zielonka.
Jak wynika z przytoczonych wypowiedzi nowy zarząd Stowarzyszenia PGM planuje kontynuować dotychczasowe kierunki działań, ale także skierować swoją uwagę na zupełnie nowe obszary. Między innymi tym tematom było poświęcone całe Walne Zgromadzenie Członków PGM.
Polska Grupa Motoryzacyjna (PGM) jest pierwszym w Polsce stowarzyszeniem, zrzeszającym wyłącznie polskich producentów części i akcesoriów motoryzacyjnych. Organizacja działa na terenie całego kraju, a o członkostwo mogą ubiegać się wyłącznie producenci z polskim kapitałem. PGM stawia sobie za cel tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi polskich przedsiębiorstw przemysłu motoryzacyjnego.
Stowarzyszenie jest koordynatorem klastra o takiej samej nazwie. Od 2019 roku klaster „Polska Grupa Motoryzacyjna” posiada status Krajowego Klastra Kluczowego, przyznawany przez Ministerstwo Rozwoju tylko najlepszym organizacjom klastrowym, które mają kluczowy wpływ na polską gospodarkę.