Obsługa logistyczna branży odzieżowej

Obsługa logistyczna branży odzieżowej

Obsługa branży fashion to dla operatora zadanie ciekawe, choć wcale niełatwe. Pozornie branża wydaje się stosunkowo mało wymagająca – nie potrzebuje ani przewozu w temperaturach kontrolowanych, ani specjalnych pozwoleń.Jednak profesjonalny serwis wymaga posiadania odpowiedniej...

Jednak profesjonalny serwis wymaga posiadania odpowiedniej infrastruktury, która pozwoli zapewnić, a następnie zabezpieczyć pożądaną jakość produktu na drodze magazyn – punkt sprzedaży. Jeśli chcemy mówić o specjalizacji usług dla tego sektora, musimy mieć na uwadze jego charakterystyczne cechy i uwarunkowania. Poza typowo technicznymi aspektami odnoszącymi się do wyposażenia istnieją inne cechy, które determinują proces obsługi logistycznej.

Determinanty obsługi branży

Są to przede wszystkim duże wahania popytu w ciągu roku, znaczne rozproszenie punktów dostaw oraz konieczność ich realizowania w ściśle wyznaczonych oknach czasowych, narzuconych przez centra handlowe. Dostawy muszą się odbywać poza godzinami otwarcia placówek, a więc najczęściej w godzinach porannych lub nocnych.

 

Branża podlega bardzo częstym zmianom trendów, co jest związane ze ewoluującymi preferencjami konsumentów. Skróceniu ulega cykl życia produktu, kolekcje są coraz krótsze, za to pojawiają się częściej. Powszechnie spotykane są tak zwane krótkie serie czy też kolekcje limitowane. Aby zapewnić dużą różnorodność produktów, marki odzieżowe nie mogą bazować dziś na podstawowych sezonach: wiosna-lato, jesień-zima. Odzież powinna być dostępna w wielu wariantach i modelach, ponieważ konsumenci mają coraz wyższe wymagania.

Jak to się przekłada na obsługę logistyczną?

Jednym z ważniejszych wyzwań jest umiejętność planowania przyszłych potrzeb nabywców wspólnie z klientem. W praktyce przekłada się to na dostosowanie zaplecza logistycznego do nowych zwyczajów konsumentów. Operator może zagwarantować zasoby niezbędne do realizowania procesów magazynowania i dystrybucji, spełniające wymagania sieci handlowych. Aby to osiągnąć, w modelowym przypadku operator staje się nie tylko dostawcą, ale strategicznym ogniwem łańcucha logistycznego. Wspólnie z klientem planuje cały proces, który jest tak ważny, ponieważ sprawność i szybkość dostarczenia kolekcji jest jednym z głównych elementów zdobywania przewagi konkurencyjnej.

 

Obecnie mamy do czynienia z mniejszymi, ale częstszymi wolumenami dostaw. Co oznacza większą skalę i więcej czynności manipulacyjnych związanych z kompletacją towaru na magazynie i przygotowaniem go do wysyłki. W tym celu ważne jest zapewnienie odpowiedniej ilości siły roboczej oraz floty transportowej, która będzie w stanie podołać obsłudze zwiększonych zamówień oraz zagiospodarowanie zasobów w okresach mniejszej aktywności.

 

Poza uwarunkowaniami rynkowymi istotne znaczenie odgrywa dostępność odpowiedniego zaplecza technicznego. Ważna jest dobrze rozwinięta sieć logistyczna, odpowiednio przystosowane powierzchnie magazynowe oraz dostępność floty dystrybucyjnej.

 

Spedimex dysponuje wydzieloną dla odzieży strefą magazynową, w której znajduje się specjalistyczny park maszynowy. Obszar składowania odzieży na wisząco jest wyposażony w regały statyczne oraz system przesuwny służący do przemieszczania ubrań, umożliwiający ich bezpieczny załadunek bezpośrednio na środku transportowe. Ogranicza to możliwość utraty uzyskanych parametrów jakościowych i minimalizuje ryzyko powstania zagnieceń, zabrudzeń czy innych wad towaru. Produkty z delikatnych tkanin są w ten sposób lepiej chronione przed potencjalnymi uszkodzeniami.

 

Podobnie proces dystrybucji wymaga floty przystosowanej do przewozu tekstyliów na wisząco. Samochody takie są wyposażone w drążki, tak aby optymalnie wykorzystać przestrzeń ładunkową i dostarczyć towar w nienaruszonym stanie. Ponadto muszą być one bardzo czyste i cyklicznie wentylowane, gdyż odzież bardzo szybko chłonie wszelkie zapachy.

Jakie dedykowane dla sektora usługi może zapewnić operator?

Na etapie składowania i przygotowania do wysyłki dedykowany serwis dla tekstyliów uwzględnia prasowanie i odświeżanie odzieży, szczegółową kontrolę jakości, dołączenie etykiet cenowych, zakładanie koralików rozmiarowych czy nawet zamawianie wieszaków z logo klienta. W zasadzie każda usługa, którą wyobrazi sobie klient, jest możliwa do zrealizowania. Coraz częściej to właśnie operatorzy wychodzą z propozycją usprawnień – będąc zaangażowani w proces, mają możliwość obserwowania go na bieżąco.

 

Klientom oferujemy prasowanie i odświeżanie odzieży, aby asortyment trafiający do sklepu był już przygotowany bezpośrednio do ekspozycji. Jest ono realizowane wieloetapowo, w zależności od rodzaju i parametrów materiału poddawanego obróbce. Dysponujemy profesjonalnym tunelem prasowalniczym, jak również może być to prasowanie ręczne oraz na tak zwanych multiformach – za pomocą wewnętrznego nadmuchu powietrza. Ostatni rodzaj doskonale sprawdza się w przypadku okryć wierzchnich. Inną dedykowaną usługą jest kontrola jakości. Przykładowo może ona dotyczyć: zgodności wymiarów (z tabelami rozmiarowymi, wszywkami), stopnia zagnieceń, błędów szycia, wad opakowania, koloru, opisów na etykietach, przepisów prania czy zgodności składu surowcowego z dokumentami. W przypadku szczegółowych kontroli klient dostarcza wzorzec, według którego sprawdzane są poszczególne parametry.

Sprawność i szybkość dostarczenia kolekcji jest jednym z głównych elementów zdobywania przewagi konkurencyjnej

Przy tak wielu indeksach asortymentowych pracę usprawnia system zarządzający pracą magazynu, dopasowany do odmiennych charakterystyk produktów. Poza odzieżą na wisząco w wielu wariantach, kolorach i rozmiarach w ramach obsługi tego sektora mamy do czynienia również z odzieżą w kartonach, obuwiem oraz różnorodnymi akcesoriami, takimi jak portfele, paski czy biżuteria. Potrzebny jest więc system, który umożliwi zarządzanie całym wolumenem towaru w fazie alokacji w magazynie, kompletacji oraz planowania wysyłek. Dzięki niemu możemy ograniczyć ryzyko pomyłek i błędów w procesie przygotowywania zamówień. System podpowiada, z jakiego miejsca należy pobrać dany towar. Różnorodność asortymentu, mix kolorów i rozmiarów powoduje, że człowiek nie byłby w stanie samodzielnie skompletować zamówienia o takiej skali złożoności.

 

Po opuszczeniu magazynu odzież trafia do dystrybucji, w ramach której dedykowane usługi koncentrują się również na realizowaniu dostaw w ustalonych przez centra handlowe godzinach. Klienci mogą liczyć również na pomoc kierowcy przy rozładunku, obsługę transferów pomiędzy sklepami tej samej sieci, realizowanie zwrotów, obsługę akcji promocyjnych czy transakcji e-commerce.

 

Procesy logistyczne dla rynku odzieżowego podążają w kierunku silniejszego dostosowania do klienta indywidualnego. Logistyka coraz mocniej wnika w procesy sprzedażowe. Stwarza to warunki do zacieśniania relacji z partnerami biznesowymi, ale jednocześnie wymaga od operatora zachowania elastyczności i szybkości reagowania. Dlatego w procesie obsługi specjalizacja pozwala na minimalizację błędów i efektywne gospodarowanie zasobami. Taka kompleksowa oferta jest dla klienta gwarancją jakości i niezawodności.

 

Poleć ten artykuł:

Polecamy