Odpowiedzialność przewoźnika lotniczego w przypadku opóźnienia w międzynarodowym przewozie pasażerskim

Odpowiedzialność przewoźnika lotniczego w przypadku opóźnienia w międzynarodowym przewozie pasażerskim

W dniu 17 lutego 2016 r. Trybunał Sprawiedliwości WE wydał w sprawie C-429/14 wyrok dotyczący odpowiedzialności przewoźnika lotniczego w przypadku opóźnienia w międzynarodowym przewozie pasażerskim.Co wskazuje wyrok Trybunału Sprawiedliwości?
W badanej sprawie w związku z...

Co wskazuje wyrok Trybunału Sprawiedliwości?

W badanej sprawie w związku z opóźnieniem w dotarciu do ostatecznego miejsca przeznaczenia wynoszące ponad 14 godzin, które to opóźnienie spowodowało wydłużenie podroży służbowej, firma wypłaciła pracownikom, zgodnie z ustawodawstwem obowiązującym w ich kraju, diety dzienne oraz opłaciła dodatkowe składki na ubezpieczenie społeczne. Następnie wystąpiła do przewoźnika z żądaniem zapłaty wskazanej kwoty tytułem naprawienia szkody, którego to żądania przewoźnik dobrowolnie nie spełnił.

 

Trybunał Sprawiedliwości WE orzekł, iż z art. 19 konwencji montrealskiej wynika, że przewoźnik lotniczy ponosi co do zasady odpowiedzialność za każdą „szkodę wynikłą z opóźnienia w przewozie lotniczym osób, bagażu lub ładunku”. O ile postanowienie to charakteryzuje szkodę podlegającą naprawieniu w przypadku opóźnienia poprzez powodujące ją zdarzenie, o tyle nie precyzuje ono w żaden sposób osoby, która szkodę taką może ponieść. W tej sytuacji należy stwierdzić, że art. 19 konwencji montrealskiej – biorąc pod uwagę jego brzmienie, kontekst, w jaki się wpisuje, i realizowany przez tę konwencję cel ochrony konsumentów – należy interpretować w ten sposób, że znajduje on zastosowanie nie tylko do szkody poniesionej przez pasażera, lecz również do szkody poniesionej przez osobę mającą status pracodawcy pasażera, zawierającego z przewoźnikiem lotniczym umowę przewozu międzynarodowego, której celem jest przewóz pasażerów będących pracownikami tego pracodawcy.

 

Podsumowanie

Jak wskazuje Trybunał Sprawiedliwości WE przewoźnik lotniczy, który zawarł umowę przewozu międzynarodowego z pracodawcą osób przewożonych w charakterze pasażerów, takim jak strona postępowania głównego, odpowiada na podstawie tej umowy wobec owego pracodawcy za szkodę wynikłą z opóźnienia lotów odbytych przez pracowników tego pracodawcy obejmującą poniesione przez niego dodatkowe koszty.

Poleć ten artykuł:

Polecamy