Opona do zadań specjalnych – case study

Opona do zadań specjalnych – case study

Za oknem niezbyt ciepło, tym razem więc ciekawostkowa informacja o oponie dostosowanej do wybitnie trudnych warunków.

Zimowa opona zimowa Nokian Hakkapeliitta 44 to najnowszy produkt będący owocem współpracy Nokian Tyres z Arctic Trucks. Specjalne pojazdy od Arctic Truck wykorzystywane są m.in. do wypraw polarnych – w takich misjach, ogumienie musi spełniać najwyższe standardy. To właśnie dlatego, twórcy Nokian Hakkapeliitta 44 podeszli do zimy tak poważnie. Ich projekt powstał z myślą o intensywnym użytkowaniu w surowych zimowych warunkach, w których te opony czują się jak w domu.

Opona Nokian Hakkapeliitta 44 została dostosowana przede wszystkim do potrzeb specjalnych pojazdów ekspedycyjnych wyprodukowanych przez Arctic Trucks oraz wyróżnia się przyczepnością i trwałością. Nowy produkt Nokian Tyres waży około 70 kilogramów i ma ponad metr średnicy.

– W środkowej części wzoru bieżnika umieszczono bardzo ostre kąty w kształcie litery „V”, które zostały zoptymalizowane z myślą o czyszczeniu rowków ze śniegu i błota pośniegowego. Zarówno szerokość bieżnika, jak i maksymalna przestrzeń powietrzna opony gwarantują, że będzie się ona sprawnie toczyć również po miękkiej nawierzchni. Śnieg nie stanowi dla Nokian Hakkapeliitta 44 żadnego wyzwania – zapewnia Kalle Kaivonen, menedżer ds. B+R w Nokian Heavy Tyres.

Wzmocnione bloki barku opony pozwalają zachować równowagę podczas nagłych manewrów, a podparte żebro centralne zapewnia dobre wyczucie nawierzchni. Specjalna mieszanka użyta do wykonania bieżnika Nokian Tyres Polar Expedition łączy przyczepność w zimowych warunkach z wytrzymałością. Nokian Hakkapeliitta 44 może zostać nabita kolcami – opona posiada 172 otwory, chociaż jest przeznaczona przede wszystkim do użytkowania bez nich.

Nokian Hakkapeliitta 44 to początek nowego rozdziału historii współpracy między dwoma ekspertami w dziedzinie arktycznego klimatu. Opona jest dostępna w rozmiarze LT475/70 R17 i została zaprojektowana specjalnie z myślą o ciężkich samochodach typu SUV z napędem 4×4 stworzonych przez Arctic Trucks. Produkcja opony ruszy w ciągu kilku najbliższych miesięcy. Produkt będzie dostępny wyłącznie za pośrednictwem Arctic Trucks.

– Nokian Hakkapeliitta 44 to opona, na którą długo czekaliśmy. Arctic Trucks oferuje szeroki wybór rozwiązań i produktów dla samochodów z napędem 4×4, a dzięki Nokian Hakkapeliitta 44 możemy kontynuować naszą pracę nad coraz doskonalszymi pojazdami ekspedycyjnymi. Nasze samochody są wykorzystywane w najtrudniejszych warunkach na świecie: na lodowcach, w Arktyce czy w północnej części Eurazji. Mamy bardzo duże oczekiwania względem tej opony” – mówi Herjolfur Gudbjartsson, dyrektor zarządzający w Arctic Trucks.

Nokian Hakkapeliitta 44 jest kontynuacją historii, która zaczęła się w 2014 roku. To właśnie wtedy na rynek trafiła opona zimowa Nokian Hakkapeliitta LT2 AT35, przeznaczona do dużych pojazdów z napędem na cztery koła. Wcześniej firmy długo prowadziły współpracę handlową.

Początki firmy Arctic Trucks sięgają roku 1990, kiedy to Toyota rozpoczęła w Islandii modyfikację użytkowych pojazdów sportowych i pojazdów z napędem 4×4. Dzisiaj Arctic Trucks to marka zrzeszająca czołowych profesjonalistów specjalizujących się w modyfikacjach różnorodnych samochodów z napędem na cztery koła.

Nokian Hakkapeliitta 44

Rozmiar: LT475/70 R17

Głębokość bieżnika: 18 mm

Średnica: 1100 mm

Waga: ok. 70 kg

Maksymalne ciśnienie: 240 kPa, w oponach niskociśnieniowych należy zastosować ok. 160 kPa

Poleć ten artykuł:

Polecamy