Ostrożny optymizm w wynajmie
Wynajem długoterminowy środków transportu jest w Polsce branżą ciągle młodą i może właśnie dlatego, bardzo dynamicznie rozwijającą się. Wzrost przychodów ze sprzedaży tych usług sięga w większości firm z tego sektora kilkudziesięciu procent rocznie. Z wynajmu korzystają głównie...
Oprócz dobrej sytuacji gospodarczej, rozwój wynajmu naczep i ciągników siodłowych jest napędzany przez kilka cech wynajmu. Ta forma nabywania środków transportu daje przewoźnikowi bezpieczeństwo, ponieważ angażuje określoną liczbę pojazdów na potrzeby konkretnego kontraktu, trwającego określony czas, zgodnie z określonymi potrzebami.
– Mimo, że kryzys w transporcie mamy za sobą, ciągle trudno jest liczyć na sfinansowanie inwestycji flotowych przez banki i towarzystwa leasingowe. W perspektywie najbliższych dwóch lat nie widzę przesłanek, aby ta sytuacja miała się zmienić. Jednocześnie rośnie i będzie rosła wśród przewoźników świadomość zalet najmu. Multi-Truck-Center planuje na następne lata wzrost liczebności swojej floty szacunkowo o 20 proc. – twierdzi Tomasz Pasternak, prezes zarządu MTC.
Na polskim rynku wynajmu środków transportu, oprócz MTC działają: Fraikin Polska, Petit Forestier, Hama, Pema, PTTS Renting i inne.
Rośnie świadomość
Aktualna, pozytywna sytuacja w transporcie, korzystnie wpływa na rynek wynajmu długoterminowego. Ze względu na rosnącą koniunkturę w przemyśle i gospodarce krajów Unii Europejskiej zwiększa się także ilość przewożonych ładunków, a co za tym idzie zwiększa się podaż wynajmowanych pojazdów ciężarowych.
– Z tych powodów flota wolnych pojazdów w Multi-Truck-Center Polska jest liczebnie bardzo znikoma i dzisiaj nie przekracza 5 proc. w stosunku do całej floty, która liczy ponad 700 pojazdów. Bardzo ważnym aspektem, który jest następstwem kryzysu z roku 2008 i 2009 jest konieczność podnoszenia cen za najmy pojazdów. W 2010 roku ceny zostały podniesione w stosunku do 2009 r. nawet o około 30 proc. Co najważniejsze klienci akceptują taką sytuację, zdając sobie sprawę, iż podwyżki wiążą się z kosztami operacyjnymi – zapewnia Tomasz Pasternak.
Wynajem długoterminowy nie jest w Polsce jeszcze tak popularną formą pozyskiwania środków transportu ciężarowego jak leasing, czy kredyt.
– Jest bardzo duża różnica pomiędzy Polską, a krajami bardziej rozwiniętymi. Uważam, że na taki stan ma wpływ wiele czynników: np. doświadczenia historyczne. W Polsce wynajem jest dość nową formą pozyskania środków transportu. Polscy przedsiębiorcy nie zdążyli się jeszcze do niej przyzwyczaić. Nie bez znaczenia jest mentalność niektórych przedsiębiorców, którzy ciągle uważają, że muszą być właścicielami pojazdów. Odstraszają również pozornie wysokie ceny (w rzeczywistości większość firm, oferujących najem, proponuje bardzo przystępne raty) – zapewnia Mariusz Zielony, dyrektor operacyjny PTTS Renting.
Echa kryzysu
Gospodarka i wszelkie relacje biznesowe są naczyniami połączonymi, dlatego też jak w zasadzie każde przedsiębiorstwo – także firmy wynajmujące – odczuły kryzys i jego skutki, choć każda na swój sposób.
– W MTC Polska dynamika wzrostu nie spadała przez cały okres kryzysu ale zdecydowanie musieliśmy obniżyć ceny najmu pojazdów, aby być konkurencyjnymi oraz sprostać potrzebom naszych kontrahentów. W czasach kiedy bankrutowały w Polsce duże firmy transportowe, ku naszemu zadowoleniu nie było wśród nich naszych klientów, także nie spotkaliśmy się z problemem niewypełnionych kontraktów – zapewnia Tomasz Pasternak.
Z kolei, jak twierdzi Artur Nowicki, dyrektor generalny Fraikin Polska, który od początku 2011 r. został odpowiedzialny za rozszerzenie działalności spółki na Czechy, Słowację i Rumunię, prowadzona przez niego firma co roku notuje znaczący wzrost działalności.
– Zwiększamy liczbę pojazdów w wynajmie krótkoterminowym i długoterminowym, a także w zarządzaniu. Mamy też nowych klientów, którzy zdecydowali się na alternatywną drogę pozyskiwania floty, jaką jest wynajem pojazdów użytkowych. Spowolnienie sprzedaży na rynku samochodowym w ostatnich 2 – 3 latach, nie miało negatywnego wpływu na naszą działalność. Przeciwnie, duża liczba klientów zdecydowała się na wybór tego rodzaju usługi. W 2011 r. i latach następnych oczekujemy wzrostu zainteresowania usługą wynajmu samochodów ciężarowych – prognozuje Artur Nowicki.
Każda ze spółek specjalizuje się w odrębnym segmencie wynajmu, np. Petit Forestier w wynajmie chłodni, Fraikin Polska jako jedyna firma oferuje pojazdy użytkowe w pełnym zakresie, od furgonów 3,5 t DMC do ciągników 44 t DMC.
Dobre perspektywy
W opinii Artura Nowickiego, oprócz tradycyjnego zakupu pojazdów, czy też usługi leasingu, wynajem samochodów ciężarowych będzie rozwijał się równolegle na polskim rynku.
– Wraz z dalszym rozwojem gospodarczym Polski jak i regionu, rośnie też dojrzałość rynku. Klienci wymagają rozwiązań kompleksowych, które mogą sprostać ich potrzebom i oczekiwaniom. W związku z tym usługa wynajmu będzie na pewno alternatywną drogą dla wielu firm oczekujących takich rozwiązań. W sposób wymierny, wynajem może przynieść korzyści każdej firmie w zakresie organizacyjnym, operacyjnym i finansowym – twierdzi Artur Nowicki. – Uważam, że usługa wynajmu jak i zarządzania w zakresie wynajmu samochodów ciężarowych może rozwinąć się w Polsce w taki sam sposób, jak to już jest na innych rynkach, głównie Europy Zachodniej i Ameryki Północnej.
Korzyści
Leasing jest tylko narzędziem bądź też rozwiązaniem finansowym nie zawierającym usług flotowych. Inaczej w przypadku wynajmu.
– Tu mówimy o pełnej usłudze, gdzie finansowanie jest tylko częścią opłaty wchodzącej w ratę wynajmu. Dochodzą do tego inne usługi. Wynajem to głównie zarządzanie, obsługa serwisowa, ubezpieczenie, administracja, szkodowość, pojazd zastępczy i wiele innych elementów ułatwiających działanie organizacyjne klienta i pomagających skupić się na podstawowej jego działalności – wyjaśnia Artur Nowicki.
Zdaniem Tomasza Pasternaka korzyści jakie postrzegają klienci w wynajmie są w dużej mierze uzależniona od typu klienta. Większość korzystających z wynajmu pytanych o korzyści twierdzi, że plusami są elastyczność okresu najmu, brak kosztów związanych z administracją i obsługą floty, pełna przewidywalność i stały poziom kosztów za najem. Dodają również brak ryzyka co do wartości rezydualnej po okresie leasingu, które to ryzyko przejmuje tak naprawdę wynajmujący. On bowiem zajmuje się sprzedażą pojazdu po założonym okresie jego użytkowania.
Jeżeli klientem jest duży operator logistyczny, korzystający z floty wynajętej, dla jego działu finansowego istotny będzie brak obciążenia długoterminowego w bilansie firmy, które to obciążenie jest wpisane w dane bilansowe przy leasingu.
– Dla małego przewoźnika atutem są zdecydowanie mniejsze koszty przy pozyskaniu sprzętu, gdzie w finansowaniu bankowym zazwyczaj musi on wnieść opłatę wstępną na poziomie około 20 proc. wartości pojazdów. Tymczasem w MTC standardową procedurą jest tylko kaucja zabezpieczająca w wysokości jednego czynszu za najem – wyjaśnia Tomasz Pasternak.
Młody rynek
Firmy zajmujące się wynajmem środków transportu na zachodzie Europy istnieją od kilkunastu lub kilkudziesięciu lat. Dlatego rynek wynajmu jest tam bardziej ustabilizowany – podzielony pomiędzy te firmy. W Polsce Multi-Truck-Center funkcjonuje od 5 lat i jest to już jedna z dłużej działających firm.
– Ale dzięki niedojrzałości, sytuacja na rynku polskim jest dużo bardziej dynamiczna – rozwojowa. Uważam, że to uchroniło firmy wynajmujące, które istnieją w Polsce, od upadku w latach kryzysu. A takie sytuacje mieliśmy w przeszłości zagranicą, gdzie upadło kilka firm różnej wielkości, jak chociażby HAMA, a wiele innych zostało przejętych przez banki lub koncerny motoryzacyjne, co uchroniło je przed bankructwem. Multi-Truck- Center w 2009 r. odnotował przychody tylko z usług wynajmu na poziomie 22 mln zł. Rok 2010 zamknął się przychodem na poziomie 26 mln zł – przytacza Tomasz Pasternak.
W ciągle niepewnej sytuacji rynkowej, firmy transportowe obawiają się nowych inwestycji w sprzęt, coraz częściej wybierają bardziej elastyczną możliwość korzystania z floty ciężkiej, jaką jest wynajem środków transportu.
– Przewoźnicy w przypadku utraty pracy dla wynajmowanego sprzętu, w każdej chwili mogą pojazdy oddać, nie ponosząc praktycznie żadnych konsekwencji. Innym czynnikiem, który wpływa na skorzystanie z wynajmu środków transportu jest okres, na który firma transportowa potrzebuje konkretny pojazd, a co wynika bezpośrednio z zawartego kontraktu ze zleceniodawcą. Jednocześnie duży wpływ na rozwój branży ma zmiana strategii niektórych firm w zakresie zarządzania parkiem pojazdów ciężarowych wynikająca z przeprowadzonych badań i analiz ekonomicznych. Coraz częściej wynika z nich, że wynajem jest korzystniejszy – mówi Mariusz Zielony.
Wynajem samochodów ciężarowych jako usługa, działa na polskim rynku dopiero od kilku lat. Jesteśmy na etapie wzrostu. Rynki Europy Zachodniej oraz Ameryki Północnej cechują się bardzo dużą dojrzałością i rozwinięciem.
– Postrzegamy Polskę, jak i region Europy Środkowo-Wschodniej, jako bardzo strategiczny odszar dla naszego dalszego rozwoju. Biorąc pod uwagę znaczący wzrost działalności w Polsce, Grupa Fraikin postanowiła iść dalej i rozpocząć swoją działalność na innych rynkach regionu. Od początku 2011 r. rozpoczęliśmy rozwój naszej firmy na rynkach takich krajów jak: Czechy, Słowacja, Rumunia – mówi Artur Nowicki.
Rośnie zainteresowanie
Mariusz Zielony
dyrektor operacyjny
PTTS Renting
– W moim przekonaniu rynek wynajmu środków transportu cały czas się rozwija. Spotykamy się z coraz większym zainteresowaniem firm z sektora TSL. Muszę przyznać, że kryzys gospodarczy mocno dał się we znaki firmom specjalizującym się w wynajmie. Spadła liczba wynajętych środków transportu, musieliśmy znacząco obniżyć ceny usług. Jednak ostatnio daje się zauważyć pozytywne tendencje – odnotowaliśmy znaczącą poprawę i wzrost obrotów. Myślę, że osoby zarządzające przedsiębiorstwami transportowymi, bogatsze o doświadczenia z ostatnich, trudnych lat, ostrożniej podchodzą do przyszłości – prognozy ekonomistów na najbliższy okres są bardzo różne.
Dynamiczny rozwój
Artur Nowicki
dyrektor generalny
Fraikin Polska
– W 2010 r. Fraikin Polska zwiększyło swoją flotę do ponad 1,4 tys. pojazdów, jednocześnie zwiększając przychody o ponad 40 proc. Mimo spowolnienia gospodarczego w Europie Zachodniej, Grupa Fraikin była w stanie utrzymać pozycję lidera w zakresie wielkości floty, jak i generowanych przychodów. Całkowite przychody Grupy Fraikin wyniosły ponad 800 mln euro w 2010 r., z flotą ponad 60 tys. pojazdów. Biorąc pod uwagę dynamiczny rozwój Fraikin Polska, jak i duże zainteresowanie usługą wynajmu i zarządzania pojazdów użytkowych, Grupa Fraikin zdecydowała się rozszerzyć swoją działalność na inne kraje Europy Centralnej i Wschodniej, takie jak: Rumunia, Czechy i Słowacja.
Dla kogo najem?
Tomasz Pasternak
prezes zarządu MTC
– Z usług najmu np. w Multi-Truck-Center korzystają zarówno jednoosobowi przewoźnicy, jak i ogólnoświatowe koncerny logistyczne. Zapytania jakie otrzymujemy, kierowane są w zasadzie od każdego typu firm z branży TSL. A kto powinien być zainteresowany wynajmem środków transportu? Uważam, że w zasadzie każdy przedsiębiorca powinien zawsze sprawdzić, czy ta metoda pozyskiwania pojazdów dla jego potrzeb nie będzie najkorzystniejsza – mówi.
Cechy wynajmu pojazdów ciężarowych
· elastyczny okres trwania umowy
· uproszczone procedury
· szybkie podjęcie decyzji o zawarciu umowy
· możliwość montażu wyposażenia dodatkowego na życzenie klienta
· profesjonalna obsługa
· możliwość akceptacji umowy w przypadku nowopowstałych firm
· organizacja i finansowanie obsługi serwisowej pojazdów
· możliwość zakupu środka transportu po zakończeniu umowy
– zapewnienie pełnego zarządzania procesem likwidacji szkód oraz kontaktów z ubezpieczycielem
Korzyści finansowe z wynajmu pojazdów ciężarowych
· niewielkie początkowe zaangażowanie kapitału własnego
· nienaruszanie zdolności kredytowych klienta
· wszystkie opłaty ujęte są w ratach czynszowych
· możliwość zaliczania opłat za wynajem w koszty uzyskania przychodu
– możliwość precyzyjnej kontroli kosztów eksploatacji pojazdów