Pierwsze Craftery wyjadą z Wrześni już jesienią

Pierwsze Craftery wyjadą z Wrześni już jesienią

Nowa fabryka Volkswagena w Białężycach k. Wrześni powstaje w ekspresowym tempie. Po zaledwie 250 dniach od rozpoczęcia budowy wszystkie hale produkcyjne są już zadaszone oraz mają zamknięte ściany boczne.

Obecnie trwa montaż linii technologicznych, zaś pierwsze samochody testowe nowej wersji modelu Volkswagen Crafter mają opuścić Halę Budowy Karoserii już jesienią tego roku.

 

Prace związane z budową nowej fabryki Volkswagena w Białężycach k. Wrześni, w której od drugiej połowy 2016 roku produkowany będzie nowa generacja modelu Volkswagen Crafter, rozpoczęły się w październiku ubiegłego roku. Pierwszym etapem prac budowlanych było wzmocnienie fundamentów hal produkcyjnych. Proces ten polegał na wbudowaniu w grunt ponad 4000 betonowych pali wzmacniających. Na przełomie roku rozpoczęto stawianie szkieletów hal produkcyjnych. – Obecnie wszystkie hale są już zadaszone i mają zamknięte ściany boczne. Coraz więcej prac przenosi się do wewnątrz hal produkcyjnych, gdzie rozpoczęliśmy montaż linii technologicznych. Prace związane z projektem Crafter przebiegają zgodnie z zaplanowanym harmonogramem. – mówi z dumą Jens Ocksen, prezes zarządu Volkswagen Poznań.

 

Szacowany roczny wolumen produkcyjny nowej fabryki ma wynosić 100.000 samochodów rocznie. Powierzchnia przyszłego Zakładu Crafter obejmuje 220 ha, co odpowiada powierzchni około 300 boisk piłkarskich. Dotychczas niemiecki koncern zainwestował blisko 365 mln euro przy budowie fabryki. Koszt całego projektu to ponad 800 milionów euro. O skali inwestycji świadczy kilka liczb, które zaprezentował Ralf Nitzschke, dyrektor Zakładu Crafter we Wrześni: – Jak dotąd na terenie budowy położyliśmy ponad 15 kilometrów różnego rodzaju rur . Zużyliśmy również 8000 ton stali zbrojeniowej oraz ustawiliśmy konstrukcje stalowe o wadze ponad 22 000 ton. Przy pokryciu dachu wykorzystaliśmy ponad 210 000 m2 blachy trapezowej .Te liczby mówią same za siebie.

 

Obecnie na terenie fabryki trwa montaż linii technologicznych wewnątrz hal produkcyjnych. Pierwsza do użytku ma zostać oddana Hala Budowy Karoserii, która będzie zajmować powierzchnię blisko 90 tys. m2. Oznacza to, że pod dachem Spawalni znajdzie się blisko 9 ha powierzchni, co odpowiada wielkości małego gospodarstwa rolnego. Hala Budowy Karoserii ma być przygotowana do produkcji 376 samochodów na dobę. Zatrudnienie znajdzie tutaj 720 osób. Na terenie Spawalni zainstalowanych zostanie 400 robotów, dzięki którym automatyzacja procesu produkcyjnego osiągnie poziom 65% . – Mam nadzieję, że zgodnie z naszym planem pierwsze samochody testowe opuszczą Halę Budowy Karoserii już jesienią tego roku. Czeka nas czas wielu testów i prób, tak, by już w drugiej połowie przyszłego roku produkować samochody, które trafią do naszych klientów z całego świata – mówi Marcin Kanturski, który będzie kierował Halą Budowy Karoserii.

 

Równolegle do stawiana hal produkcyjnych Volkswagen prowadzi rekrutację pracowników do nowego zakładu. W nowej fabryce zatrudnienie znajdzie 3000 osób. – Do nowej fabryki zatrudniliśmy już blisko 400 pracowników pośrednio- produkcyjnych : głównie inżynierów, logistyków oraz specjalistów z zakresu utrzymania ruchu oraz zapewnienia jakości. Dołączyło do nas również około 100 pracowników działów bezpośrednio- produkcyjnych – mówi Jolanta Musielak, członek zarządu ds. personalnych Volkswagen Poznań. -Po wakacjach planujemy zatrudnienie dużej grupy pracowników bezpośredniej produkcji, w tym również kobiet – dodaje Jolanta Musielak.

 

Obok VW Poznań w Poznaniu-Antoninku fabryka w Białężycach k. Wrześni będzie drugim ośrodkiem produkcyjnym marki Volkswagen Samochody Użytkowe w Polsce. Fabryka w Poznaniu funkcjonuje od ponad 20 lat, zaś od ponad dziesięciu lat produkowane są tutaj na rynki całego świata miejskie samochody dostawcze Volkswagen Caddy oraz Volkswagen Transporter. Roczny wolumen produkcyjny poznańskiej fabryki wynosi ponad 175 000 samochodów.

Poleć ten artykuł:

Polecamy