Po co komu GPS?

Po co komu GPS?

Firmy korzystają z nowoczesnych rozwiązań technologicznych, m.in. monitoringu GPS, by zarządzać mobilnymi kadrami. Dzięki systemom telematycznym instalowanym w pojazdach służbowych można silniej zmotywować zespół do wydajnej pracy i zredukować koszty użytkowania takich pojazdów...

W celu coraz efektywniejszego zarządzania kadrami menadżerowie stosują najnowsze rozwiązania, takie jak systemy zarządzające bazami CV, analizujące dane osób starających się o nowe stanowiska i pracowników, czy aplikacje rekrutacyjne. Firmy muszą radzić sobie z przetwarzaniem narastającej ilości danych, które spływają już od momentu rekrutacji.

Auto jak smartfon

Zaawansowane technologie wspierają także firmy w zarządzaniu mobilnymi kadrami. Standardem w wielu branżach stały się obecnie częste delegacje, czy praca u klienta, która wiąże się z częstą zmianą miejsca pobytu. Jak wynika z badań PKPP „Lewiatan”, do 2012 r. 10 proc. przedsiębiorców z sektora MSP w Polsce wprowadziło w swoich firmach model telepracy.

Przedsiębiorstwa korzystają więc z rozwiązań, które pozwalają im zarządzać pracą osób wykonujących swoje obowiązki zdalnie. Odpowiedź na potrzeby firm i ich pracowników, często zobowiązanych do realizowania służbowych obowiązków podczas przemieszczania się między różnymi lokalizacjami, dają nowe technologie. Dzięki rozwiązaniom znanym z urządzeń mobilnych, użytkownicy aut mogą na bieżąco realizować pilne zadania.

– Już niedługo nowe modele samochodów będą dawały podobne możliwości ich użytkownikom, co nowoczesne smartfony. Obecnie prowadzone projekty pozwalają skonfigurować użytkownikowi auta kokpit kierowcy i wybrać wskaźniki, które będą na nim wyświetlane. Ta funkcjonalność, połączona z platformą komunikacyjną taką jak iviLink sprawia, że samochód będzie mógł zostać dostosowany do potrzeb użytkownika w podobnym stopniu, co nowoczesne aplikacje mobilne – mówi Wojciech Mach, dyrektor zarządzający Luxoft Poland.

Efektywniejsza praca

Przedsiębiorstwa sięgają też m.in. po zaawansowane narzędzia i usługi z zakresu monitoringu GPS.System monitoringu może dostarczać danych na temat tego, jak pracownicy wykonują swoje obowiązki w delegacji. Urządzenia zainstalowane w firmowych pojazdach, zintegrowane z interaktywnymi i dostępnymi online platformami monitoringu są źródłem istotnej wiedzy dla osób zarządzających sieciami dystrybucji i sprzedaży – pozwalają na analizę codziennych działań przedstawicieli firmy w terenie i optymalizację ich pracy.

Pokazują np. czy pracownik jechał zgodnie z wyznaczoną trasą, czy odbyło się zaplanowane spotkanie z klientem lub czy serwisant dojechał na miejsce zgłoszenia na czas. Takie dane mogą stanowić cenne źródło informacji służących do ewaluacji osób zatrudnionych i m.in. przyznawania premii.

Monitoring może więc zwiększyć zaangażowanie zespołu, który zdecyduje się na efektywniejszą pracę. Pracownik takiego zespołu ma bowiem rozwiązanie, dzięki któremu może udowodnić, że pracował bardzo wydajnie. Pracodawca ma z kolei narzędzie, które pozwala na zbudowanie efektywnego i adekwatnego do faktycznych zasług systemu wynagrodzeń.

Bezpieczeństwo pracowników

Analiza danych zbieranych przez systemy monitorowania pozwala również na zwiększenie bezpieczeństwa pracowników i floty. Dzięki systemom możliwe jest np. kontrolowanie, czy pojazd nie opuścił obszaru, w którym zazwyczaj się porusza lub monitorowanie nietypowych zdarzeń. Może to stanowić powód do podejrzeń o jego kradzież, szczególnie w godzinach nocnych. Policja może szybciej ustalić miejsce skradzionego pojazdu na podstawie współrzędnych dostarczanych przez dostawcę usług monitorowania, które można nałożyć na mapy satelitarne terenu i bardzo dokładnie określić jego położenie Zaawansowane systemy pozwalają na odzyskanie nawet do 93% skradzionych pojazdów. Co więcej, są w stanie alarmować użytkownika o próbie odłączenia zasilania z akumulatora i dają możliwość zdalnego unieruchomienia skradzionego pojazdu.

Bardzo istotne w kontekście zarządzania mobilnymi zespołami staje się także zapobieganie niebezpiecznym zdarzeniom na drodze, które powodują osoby nieprzestrzegające przepisów lub kierujące w sposób „agresywny”. System nawigacji dostarcza informacji dotyczących użycia pedału gazu, wykorzystania hamulca ręcznego czy zapięcia pasów. Pozwala to na identyfikację i wdrożenie rozwiązań prewencyjnych dla tych kierowców, którzy narażają na drodze swoje życie i mienie pracodawcy.

Case study

Samochód dostawczy firmy będącej jednym z czołowych dystrybutorów produktów FMCG, został skradziony w Zielonej Górze 15.09.2013. Był on zaparkowany na firmowym parkingu. Przedstawiciel firmy zadzwonił ok. godziny 11.00 rano do centrum monitoringu Cartrack. Pracownik działu Centrum monitoringu Cartrack podjął próbę namierzenia pojazdu, która zakończyła się sukcesem. Ustalił, że pojazd znajduje się ok. 150 km od miejsca kradzieży, w Międzychodzie w woj. lubuskim.

Na życzenie Policji sporządził raport na temat kradzieży, uwzględniający mapy satelitarne, z dokładnym wskazaniem budynku, w którym ukryty był samochód. Dane zostały przekazane lokalnej jednostce Policji, która przybyła na miejsce i odzyskała nie tylko poszukiwane auto, ale także inne skradzione pojazdy, które znajdowały się w budynku gospodarczym na prywatnej posesji. Samochód klienta firmy Cartrack miał już zdjęte tablice rejestracyjne, ale udało się go zidentyfikować. Od momentu zgłoszenia minęły zaledwie 4 godziny.

Osiągnięcie celów związanych z wprowadzeniem monitoringu wymaga, aby proces wdrożenia uwzględniał przygotowanie do niego pracowników. Powinni być poinformowani o tym, że monitoring jest stosowany, a także: jakie dane będą w ten sposób pozyskiwane przez pracodawcę, do jakich celów i przez kogo są lub mają być one wykorzystywane w przyszłości. Może to nastąpić w umowie o pracę lub w osobnym dokumencie, którego odbiór pracownik powinien potwierdzić pisemnie. Pracownik powinien zostać także poinformowany, w jaki sposób użytkować sprzęt i jak zgłaszać np. zaginięcie pojazdu. Wtedy poczuje, że firma wprowadza innowacje także z pożytkiem dla niego.

Poleć ten artykuł:

Polecamy