Pociągi przyszłości – Hyper Poland zaprezentował technologię magrail
W Warszawie odbyła się demonstracja technologii magrail, nowoczesnego systemu transportowego rozwijanego przez Hyper Poland. Pojazd typu magrail przejechał po torze testowym o długości 48 metrów, wykonanym w skali 1:5.
Maksymalna prędkość podczas tego przejazdu wynosiła ok. 50 km/h, przyspieszenie 6 m/s2 i opóźnienie 15 m/s2.
– Ta demonstracja jest tak naprawdę tylko niewielką próbką tego, na czym polega technologia magrail. Po pierwsze, pojazd przyspiesza za pomocą kół, a gdy osiągnie prędkość przelotową, zaczyna lewitować. Dlatego przez większość czasu koła nie są używane. Podczas hamowania pojazd ponownie ląduje na kołach – powiedziała Natalia Strawa, inżynier specjalista ds. dynamiki pojazdu w Hyper Poland.
Dodatkowo, odbyły się trzy panele dyskusyjne, w których gościli polscy i zagraniczni eksperci z zakresu wspierania i finansowania nowatorskich projektów, logistyki oraz kolejnictwa. Wśród panelistów znaleźli się prof. Nalinaksh Vyas, przewodniczący Misji Technologicznej Kolei Indyjskich; dr Dorota Raben, która w latach 2013-16 pełniła funkcję prezesa Zarządu Morskiego Portu Gdańsk; Amos Ron, były dyrektor generalny w Ministerstwie Energii i Infrastruktury Izraela, oraz dr Vladas Lasas, litewski przedsiębiorca, który z Sir Richardem Bransonem współzałożył Carbon War Room. Ponadto swoimi doświadczeniami z zakresu wspierania innowacyjnych technologii oraz ich wdrażania w kolejnictwie podzielili się również przedstawiciele spółek kolejowych z Włoch, Niemiec i Holandii oraz Instytutu Kolejnictwa, Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, a także firm: Microsoft, Seedrs, oraz Transfer Multisort Elektronik, która jest Partnerem Strategicznym Hyper Poland.
Gościem specjalnym wydarzenia był dr Mark Loughran, dyrektor generalny polskiego oddziału Microsoft, który powiedział: – Najpierw pojawiło się marzenie założycieli Hyper Poland, żeby zrewolucjonizować sposób, w jaki podróżujemy. Potem dzięki ogromnemu talentowi, bogatej wiedzy i najnowszym technologiom idea rozwinęła się w realny projekt, którego prototyp możemy podziwiać podczas dzisiejszej prezentacji. Microsoft od samego początku towarzyszy tej młodej spółce w błyskawicznej podróży w kierunku sukcesu biznesowego. Hyper Poland jest beneficjentem globalnego programu Microsoft for Startups wspierającego najbardziej obiecujące firmy technologiczne na świecie, w ramach którego otrzymał grant w wysokości 120 000 USD do wykorzystania w Azure. Jestem pod ogromnym wrażeniem odwagi i determinacji polskich innowatorów technologicznych, którzy przyczyniają się do rozwoju Polskiej Doliny Cyfrowej.
Magrail jest systemem kolei magnetycznej, który wykorzystuje istniejące korytarze transportowe kolei konwencjonalnych. Zarówno pociągi konwencjonalne, jak i pojazdy lewitujące magnetycznie mogą używać tego samego toru kolejowego wymiennie. System magrail może być w pełni zintegrowany z istniejącą infrastrukturą kolejową bez konieczności wprowadzania zmian w klasycznym taborze kolejowym.
Na liniach kolejowych, gdzie pociągi są w stanie poruszać się z prędkością do 160 km/h, pojazdy typu magrail są w stanie osiągnąć prędkości niemal dwukrotnie wyższe (do 300 km/h), a na liniach kolei dużych prędkości do 415 km/h. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu lewitacji magnetycznej, silnika liniowego, specjalnego mechanizmu przechylania i stosunkowo niskiej wysokości i małej masy.
Dzięki uzyskanym podczas testów wynikom możliwe będzie efektywniejsze zaprojektowanie poszczególnych podsystemów pełnowymiarowego systemu. Już w drugiej połowie 2020 roku w Żmigrodzie na terenie Instytutu Kolejowego rozpocznie się budowa pełnowymiarowego toru testowego systemu magrail, unikalnego projektu Hyper Poland. Na ten cel w maju br. Hyper Poland pozyskała grant od Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w wysokości 16,5 mln zł.
Dodatkowo, podczas wydarzenia została uruchomiona strona wstępnej rejestracji do kampanii crowdfundingu udziałowego na brytyjskiej platformie Seedrs: hyperpoland.seedrs.com, na której wkrótce ruszy kolejna runda finansowania Hyper Poland.
– Pierwsza runda crowdfundingu udziałowego spotkała się z ogromnym zainteresowaniem inwestorów z 30 krajów. To pokazuje, że prace nad technologią magrail, jako pierwszym etapem w rozwoju hyperloopa, są kluczowe. Dzisiejsza aprobata ze strony międzynarodowego grona ekspertów oznacza, że idziemy w dobrym kierunku – powiedział Przemysław Pączek, CEO Hyper Poland.
(Hyper Poland)