Pociągiem z Van Goghiem do Mediolanu
16 września 2015 r., w niespełna rok po podpisaniu aktu erekcyjnego pod budowę CLIP Intermodal Container Terminal, które odbyło się w obecności króla Niderlandów Willema-Alexandra i królowej Máximy oraz w trzecią rocznicę połączenia kolejowego Rotterdam w Swarzędzu oficjalnie uruchomiono terminal.
Nowy terminal, ma powierzchnię 10ha i pojemność 4500 TEU. Inwestycja w sumie pochłonęła ponad 100 mln PLN i została w połowie sfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko, Transport Intermodalny.
W uroczystym otwarciu terminalu uczestniczył m.in. ambasador Polski w Królestwie Niderlandów – dr Jan Borkowski, Guusje Korthals-Altes, szef Działu Ekonomiczno-Handlowego Ambasada Królestwa Niderlandów w Warszawie, wojewoda Wielkopolski – Piotr Florek, wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego – Wojciech Jankowiak, starosta poznański – Jan Grabkowski, Marian Szkudlarek, burmistrz Urzędu Miasta i Gminy Swarzędz, Jens Ocksen – prezes zarządu Volkswagen Poznań, dr Jorg Mosolf – CEO Horst Mosolf GmbH & Co. Na uroczystość nie dotarł Paul P.J. Bekkers – ambasador Królestwa Niderlandów w Polsce albowiem utknął w korku na autostradzie, co przez prezesa CLIP Logistics – Wojciecha Staniszewskiego (głównego inwestora terminalu) zostało żartobliwie skwitowane „to dlatego, że Jego Ekscelencja Ambasador nie wybrał połączenia kolejowego”.
– Polska i Holandia nie budują już tylko mostów pomiędzy obiema krajami – powiedział podczas otwarcia terminalu dr Jan Borkowski, ambasador Polski w Królestwie Niderlandów – bo mosty powstają tam, gdzie są przeszkody, my budujemy już połączenia między naszymi krajami, czego dowodem jest ten terminal intermodalny łączący Swarzędz z Rotterdamem.
Centrum Logistyczno-Inwestycyjne Poznań ( CLIP) działa zajmuje obszar 170 ha, z czego 80 ha należy do Kostrzyńsko – Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. CLIP to nowoczesne centrum logistyczne na europejskim poziomie z ponad 300 tys. m2 powierzchni produkcyjno-magazynowych, intermodalnym terminalem przeładunkowym, własną infrastrukturą kolejowo – drogową, w tym czterema torami rozładunkowymi o długości 750 m.
Największym atutem CLIP jest lokalizacja. Na atrakcyjność centrum logistycznego wpływa jego położenie, doskonałe położenie bezpośrednio na trasie najważniejszego korytarza transportowego – linii E30 czyli II transeuropejskiego korytarza North Sea – Baltic (formalnie corridor 8), łączącego Rotterdam, Antwerpię, Warszawę i dalej Moskwę i Pekin oraz przy krajowej S5 i blisko autostrady A2 Berlin – Warszawa.
Trzy lata temu CLIP Intermodal Container Terminal rozpoczął współpracę z ERS Railway i wspólnie uruchomili kolejowe połączenie wahadłowe Rotterdam – Swarzędz, obsługujące naczepy intermodalne i kontenery. Do tej pory terminal CLIP obsłużył 1700 pociągów z i do Rotterdamu oraz Krefeld. Nowo otwarty terminal będzie mógł obsłużyć 10 pociągów dziennie z naczepami intermodalnymi i kontenerami, tj. około 250 tys. TEU rocznie.
Podczas otwarcia terminalu Frank Schuhholz, dyrektor zarządzający i współudziałowiec ERS Railways ogłosił nowe, regularne połączenie intermodalne Swarzędza z Melzo, koło Mediolanu i zapowiedział zwiększenie częstotliwości połączeń z Zagłębiem Ruhry i Rotterdamem. Na trasie Swarzędz – Mediolan jeździć będzie lokomotywa ozdobiona portretem Vincenta van Gogha, która stanowiła niespodziankę dla Wojciecha Staniszewskiego, prezesa CLIP – partnera biznesowego ERS. – Do tej pory mieliśmy tu do dyspozycji 52 metry torów do rozładunku, wraz z otwarciem terminalu będziemy dysponowali czterema torami po 750 metrów – powiedział odsłaniając portret van Gogha na lokomotywie Frank Schuhholz. – Czekam tylko, aż Wojtek będzie dzwonił i domagał się podstawienia więcej pociągów – zakończył, przekazując miniaturę lokomotywy swojemu partnerowi.
– To tylko pierwszy z elementów rozbudowy terminala – powiedział Wojciech Staniszewski, prezes CLIP. – W przyszłym roku chcemy skończyć rozbudowę połączenia w kierunku wschodnim, gdy to się uda, w terminalu w Swarzędzu będziemy dysponowali 15 km torów kolejowych i prawdziwie realizowali ideę „tiry na tory”.
Intermodalny Terminal Kontenerowy CLIP dotychczas obsłużył 30 tys. wagonów, tylko w jednym 2015 roku CLIP przyjmie ponad 20 tys. wagonów kolejowych. W terminalu składować można 3 tysiące kontenerów.
Otwarcie CLIP Intermodal Conteainer Terminal nie przypadkowo odbło się w dniu 16 września. Każdego roku, tego dnia Komisja Euripejska rozpoczyna bowiem kampanię mająca zachęcić Europejcyzków do “zielonych” form transportu. Jedną z takich form jest właśnie transport kolejowy.