Poczta Polska uruchamia automaty paczkowe
Poczta Polska oddała do użytku pierwsze automaty paczkowe w Warszawie. Do końca października tego roku w całej Polsce będzie działało 200 tego typu maszyn. Samoobsługowe urządzenia dołączą do rozwijającej się sieci Odbiór w Punkcie.
Automaty paczkowe Poczty Polskiej znajdą się w wydzielonych strefach dostępnych całodobowo w placówkach pocztowych oraz w sklepach Biedronka. Do końca sierpnia zostanie uruchomionych co najmniej 100 takich automatów w Warszawie, Łodzi, Krakowie, Rzeszowie, Poznaniu, Wrocławiu, Szczecinie, Trójmieście i na Śląsku. Pozostałe 100 maszyn będzie oddanych do użytku do końca października, czyli jeszcze przed świątecznym szczytem paczkowym.
– Nowe automaty paczkowe są uzupełnieniem naszej sieci punktów odbioru. Obecnie udostępniamy ponad 11,6 tys. punktów w całej Polsce, sieć będzie rozwijana z partnerami ogólnopolskimi w zakresie uruchamiania urządzeń do odbioru paczek. Chcemy usprawnić odbiór przesyłek, bo z roku na rok zainteresowanie zakupami w e-sklepach rośnie. W ubiegłym roku Polacy zamówili ponad 475 mln paczek. Oceniamy, że w 2023 roku wielkość rynku przesyłek z e-zakupami osiągnie wolumen 900 mln – mówi Przemysław Sypniewski, prezes Poczty Polskiej.
Badania pokazują, że wraz z rozwojem e-commerce zmieniają się preferencje i przyzwyczajenia Polaków w zakresie sposobu dostawy przesyłek na korzyść coraz częściej wybieranych punktów odbioru. Z danych Poczty wynika, że blisko 25 procent paczek w 2018 roku było odebranych przez klientów w sieci punktów odbioru. Dzięki automatom paczkowym klienci Poczty Polskiej zyskają dodatkowe miejsce, z którego będą mogli odebrać swoje przesyłki.
Pierwszy automat paczkowy został uruchomiony w nowo otwartej filii Poczty Polskiej znajdującej się na osiedlu Port Praski przy ul. J. Sierakowskiego 5 w Warszawie. Kolejnych pięć maszyn w sieci Poczty Polskiej już działa w warszawskich sklepach Biedronka.
– Uruchomienie nowej sieci automatów paczkowych przy współpracy z Pocztą Polską to bardzo duży krok w rozwoju całego sektora e-commerce w naszym kraju. Nowa sieć znacznie ułatwi konsumentom odbiór paczek, zamawianych online, tym bardziej że automaty zostaną zainstalowane w najbardziej przystępnych lokalizacjach. Współpraca z tak poważnym partnerem jak Poczta Polska tylko utwierdza nas w przekonaniu, że rynek jest gotowy na innowacyjne technologie – dodał Michał Czechowski, prezes zarządu SwipBox Polska, producenta i operatora automatów paczkowych.
Możliwość odebrania przesyłki w automacie samoobsługowym jest trzecią najchętniej wybieraną formą odbioru po dostawie przez kuriera i odbiorze osobistym. Dane te potwierdza raport Gemius 2018 „Ecommerce w Polsce”, z którego wynika, że grupa osób aktywnie robiących zakupy online mieści się w przedziale wiekowym 15-49, z czego ponad połowa wskazuje automat samoobsługowy jako formę dostawy motywującą do robienia zakupów przez internet.
(Poczta Polska)