Podatek Ecotaxe do rozliczenia z UTA

Już w październiku 2013 roku zostanie w pełni uruchomiony nowy system opłat drogowych we Francji o nazwie Ecotaxe. Emitent kart paliwowo-serwisowych UTA umożliwi rozliczenie tego podatku przy użyciu urządzenia UTA MultiBox®.

UTA MultiBox® już teraz pozwala na elektroniczny pobór myta w ramach kilku systemów autostradowych: TIS PL (Francja), Via-T (Hiszpania), tunel Liefkenshoek (Belgia), Via-Verde (Portugalia), a już niedługo także Ecotaxe (Francja). Oznacza to, że za pomocą tylko jednego urządzenia UTA MultiBox® można regulować myto w pięciu systemach w czterech krajach.

Nowa opłata drogowa we Francji – Ecotaxe – będzie obowiązywała już od 1 października i dotyczy wszystkich pojazdów pow. 3,5 t dmc. Z nowego podatku wyłączone będą m.in. autobusy. Co ważne, nie będzie możliwości uregulowania opłat w ramach Ecotaxe bezpośrednio za pomocą karty czy gotówki, co wiąże się z koniecznością posiadania w pojeździe urządzenia pokładowego do rozliczania opłat. Ci, którzy do tej pory nie zamówili urządzeń mają już niewiele czasu. Należy wziąć pod uwagę czas konieczny na przygotowanie i realizację zamówienia, dostarczenie/odbiór urządzeń oraz wyposażenie w nie pojazdów. Ponadto konieczna będzie rejestracja firmy i pojazdów w systemie Ecotaxe.

Łącznie nowy podatek obejmie 15 000 km dróg publicznych (krajowych, departamentowych oraz komunalnych) i będzie funkcjonował niezależnie od istniejącego już systemu TIS PL (autostrady obsługiwane przez prywatne spółki). Wysokość opłat będzie uzależniona od liczby osi, dopuszczalnej masy całkowitej oraz klasy emisji spalin. Użytkownicy UTA MultiBox® otrzymają dodatkowo 10 proc. rabatu.

Warto podkreślić, że z interoperacyjnego urządzenia UTA MultiBox® klienci UTA korzystają już od 2012 roku. W pojazdach zaopatrzonych w UTA MultiBox® opłata za autostrady naliczana jest automatycznie, bez konieczności ich zatrzymywania. Użytkownicy UTA MultiBox® zyskują również atrakcyjne rabaty: we Francji do 13 proc., w Hiszpanii do 50 proc., czy w Belgii (tunel Liefkenshoek) do 26 proc.. Nie bez znaczenia pozostaje oferowany przez UTA odroczony do 30 dni termin płatności, który jest najdłuższym na rynku.

UTA planuje, że z czasem możliwe będzie rozszerzenie użyteczności UTA MultiBox® w zakresie opłat drogowych tak, by stosowany on był do rejestracji myta także w innych krajach, np. w Polsce, Szwajcarii, Czechach, czy w Niemczech. Urządzenie posiada niezbędne przygotowanie techniczne i tym samym jest pierwszym krokiem w kierunku prawdziwej interoperacyjności myta w Europie, czyli jednego urządzenia dla wszystkich systemów autostradowych.

Poleć ten artykuł:

Polecamy