Podsumowanie wyników z I półrocza w głównych polskich portach morskich

Podsumowanie wyników z I półrocza w głównych polskich portach morskich

Wszystkie porty odnotowały wzrost przeładunków. W Porcie Gdańsk rekordowe wyniki przeładunków zapewnia drobnica, podobnie w Porcie Gdynia. W portach w Szczecinie i Świnoujściu największe dwucyfrowe wzrosty zanotowały przeładunki rudy i ropy.

Na stronach interenetowych głównych polskich portów morskich opublikowano wyniki i podsumowania I półrocza 2017 r.

 

Port Gdańsk z rekordowym wynikiem przeładunków

Pierwsze półrocze 2017 r. było dla Zarządu Morskiego Portu Gdańsk rekordowe pod względem przeładunków. Jednocześnie, w czerwcu br. gdański port osiągnął najwyższy wynik miesięczny w swojej historii, przeładowując ponad 3,6 mln ton. Jak podaje Port Gdańsk, wyniki są przede wszystkim zasługą wzrostu w przeładunkach paliw i drobnicy, w tym zwłaszcza kontenerów i ładunków Ro-Ro. Port zanotował najlepszy w swojej historii wynik pod względem przeładunków, wypracowując o kilka procent większą wartość niż w analogicznym okresie 2016 r.

Dominującą grupą w strukturze przeładunku, a jednocześnie dającą rekordowe wyniki, pozostaje tzw. drobnica (+10,5% rdr). W tym zwiększył się wolumen ładunków kontenerowych, wyrobów z grupy „stalowe”, a także liczba przeładowanych samochodów handlowych. Łącznie w I półroczu br. Port Gdańsk przeładował ponad 18,5 mln ton. Choć w niektórych grupach ładunkowych wynik był niższy niż w poprzednim okresie, z sukcesem nadrobiły go inne towary, w tym m.in. paliwa.

 

Rekordowa dynamika wzrostu przeładunków w Porcie Gdynia

Rok 2017 także w Porcie Gdynia jest czasem rekordów przeładunkowych. W dalszym ciągu wzrasta wolumen ładunków w takich grupach jak drobnica, drewno oraz ropa i przetwory naftowe – podaje Zarząd Morskiego Portu Gdynia.

Ogółem w okresie od stycznia do końca czerwca br. przeładowano w 10,3 mln ton różnych ładunków, odnotowując 107,5 wskaźnik dynamiki przeładunków 2017/2016.

Niezależnie od przejścia części ładunków skonteneryzowanych z gdyńskich terminali do DCT w Gdańsku, Port Gdynia utrzymuje wysoką konkurencyjność swoich usług – czytamy na stronie internetowej portu.

 

Bardzo dobry półroczny wynik przeładunków w portach Szczecin i Świnoujście

Ponad 12,5 mln ton towarów obsłużyły w I półroczu br. porty w Szczecinie i Świnoujściu, to o 7% więcej niż w analogicznym czasie ubiegłego roku. Największe dwucyfrowe wzrosty zanotowały przeładunki rudy i ropy. Więcej jest także kontenerów, drobnicy oraz towarów z grupy inne masowe.

W związku z większą produkcją stali w Polsce i Czechach rosną przeładunki rudy. Tej było, jak podaje ZMP, o 43,8% więcej tj. o 380,2 tys. ton z 868,8 tys. ton w 2016 r. do 1 249 tys. ton w 2017 r. Bardzo dobry wynik mają także półroczne przeładunki ropy – wzrost o 89,8%, tj. o 829,4 tys. ton z 923,6 tys. ton w 2016 r. do 1 753 tys. ton w 2017 r. Wpływ na to miały dostawy paliwa LNG oraz większe przeładunki oleju napędowego. Dalsze wzrosty notują towary w grupie inne masowe – wzrost o 0,5% tj. o 8,2 tys. ton z 1 467,3 tys. ton w 2016 r. do 1 505,5 tys. ton w 2017 r. Więcej obsłużono drobnicy – wzrost o 2,7% tj. o 165,8 tys. ton z 6 198,9 tys. ton w 2016 r. do 6 364,7 tys. ton w 2017 r. Kontenery półroczny wynik zamknęły wartością lepszą o 7,3% tj. 42 925 TEU.

Wedle prognoz Zarządu Portów druga połowa roku powinna przynieść dalsze wzrosty przeładowywanych towarów. Spółka przewiduje, że ten rok zamknie wynikiem przekraczającym 25 mln ton obsłużonych towarów. Bilans za ubiegły rok był także dodatni. Porty obsłużyły o 4,1% więcej ładunków aniżeli w 2015 roku, zamykając rok wartością przekraczającą 24 mln ton obsłużonych towarów – podaje Monika Woźniak-Lewandowska z działu marketingu i komunikacji ZMPSiŚ.

 

Fot. www.portgdansk.pl

Poleć ten artykuł:

Polecamy