Pojazdy pokontraktowe dla kurierów
Jeśli jest branża, dla której powiedzenie „czas to pieniądz” ma znaczenie to z pewnością jest to branża przewozowa. Kurierzy wybierając pojazdy do floty stawiają na niezawodność, ładowność i oszczędności. Nie oznacza to wcale, że firmy te są zmuszone budować firmową flotę...
Branża usług kurierskich jest łakomym kąskiem dla firm leasingowych, zarówno w rynku pierwotnym jak i wtórnym. Według statystyk Urzędu Komunikacji Elektronicznej w Polsce czynnie działa obecnie około 200 operatorów. W tym są duże międzynarodowe firmy przewozowe. Wszystkie one potrzebują narzędzia do prowadzenia działalności – samochodu.
Leasing aut używanych
Struktura dużych spółek przewozowych prawie w całości opiera się na outsourcingu. Działalność doręczeniową prowadzą jednoosobowe firmy – podwykonawcy, którzy lokalnie pracują pod banderą tej czy innej spółki. Tym samym samochody wykorzystywane do przewozu należą do podwykonawcy. Oczywiście muszą spełniać całą listę wymagań odnośnie funkcji: ładowności, wieku i wyglądu. Marka nie jest już tak istotna. Wszystko zależy od przeznaczenia. W serwisie miejskim dominują auta osobowe, na trasy regionalne czy krajowe – samochody dostawcze o ładowności do 3,5 t.
Zdaniem przedstawicieli firmy Lease Plan, można skompletować sprawny park maszyn opierając go na samochodach poleasingowych. Auta dostawcze o DMC 3,5 tony od dawna cieszą się niesłabnącym powodzeniem na rynku wtórnym, na giełdach i w komisach stanowiąc nawet ponad 70 procent oferty. Szczególnie szeroka jest gama furgonów. Skąd tak olbrzymi “wysyp” niemal nowych pojazdów? Dużym impuls dla rozwoju rynku używanych dostawczaków stanowi upowszechnienie możliwości pozyskiwania takich środków lokomocji właśnie w formie leasingu. Dlatego wiele z nabywanych narzędzi pracy to samochody poleasingowe, a oferta rynkowa jest systematycznie modyfikowana i uzupełniana. Właściciele firm kurierskich, czy podwykonawcy coraz chętniej budują swoje floty właśnie z prawie nowych pojazdów pokontraktowych. Często decydują się na leasing.
Liczy się… kolor
Zasady leasingu takiego używanego pojazdu są zbliżone do tych, jakie od lat obowiązują przy autach nowych. Firma CFM kieruje się głównymi czynnikami: sytuacją finansową potencjalnego leasingobiorcy oraz płynnością finansowanego sprzętu. Na co stawiają kupujący? Jeśli chodzi o rynek samochodów użytkowych z drugiej ręki, zdecydowanie numerem jeden pozostaje Volkswagen Caddy i Fiat Ducato. To jedne z najczęściej poszukiwanych pojazdów dostawczych.
– Dostajemy wiele zapytań właśnie o te modele – mówi Marcin Woźniak z LeasePlan Fleet Management. – W branży kurierskiej pożądane są m.in. właśnie Ducato, Caddy, Renault Trafic, Kangoo lub Master, Iveco Daily, Ford Transit, VW Transporter czy Citroën Jumper. Modele i marki samochodów zwykle zależą od aktualnych potrzeb kurierów i charakteru pokonywanych tras. Pokrywa się to z modelami wybieranymi do flot kupujących nowe pojazdy. W LeasePlan we flotach LCV 27 procent samochodów to właśnie Caddy, 17 procent – Peugeot Partner, a 16 procent Fiat Ducato. Najczęściej zamiast o markę pojazdu klienci pytają o… kolor. U podwykonawców firm przewozowych najchętniej wybierana jest barwa biała, głównie ze względu na dalszy branding samochodu.
Wynajem coraz popularniejszy
Kurier z reguły jest dość dobrze wyedukowanym klientem. Chce kupić samochód jak najtaniej, ale szuka pojazdu o opinii niezawodnego. Coraz częściej przewoźnik będąc na własnej działalności myśli o ponoszonych kosztach, dlatego popularność zyskuje rozwiązanie stosowane dotąd w dużych flotach – wynajem długoterminowy. Jego zalety takie jak przewidywalność kosztów, możliwość przeznaczenia określonych kwot na inne wydatki firmowe, czy też mniej pracy przy serwisowaniu czy likwidacji szkód są znane wielu Czytelnikom Log24.pl.