Polska motoryzacja stawia na jakość
W jakości produktów (42%) oraz niższych kosztach pracy (34%) przedstawiciele polskiej motoryzacji widzą szansę rozwoju branży – wynika z badania przeprowadzonego przez Exact Systems, firmę kontrolującą części samochodowe. W związku z tym w III kwartale br. zdecydowana większość producentów (63%) zam
Systematyczna poprawa jakości produkowanych części z jednoczesną minimalizacją kosztów to w obecnej sytuacji gospodarczej warunek utrzymania się na rynku. Zdają sobie z tego sprawę zarządzający polskimi zakładami produkującymi części i podzespoły samochodowe, bo od kilkunastu już lat jakość i koszty rzeczywiście decydują o wyborze Polski jako partnera inwestycyjnego. Te czynniki nadal będą języczkiem uwagi w przyszłości, stąd aż 2/3 zapytanych firm nie zamierza rezygnować z zewnętrznych usług kontroli jakości – mówi Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems, ekspert PIM.
Polska vs. reszta świata
Najlepszymi partnerami pod kątem jakości części są partnerzy z Polski – uważa tak aż 58% zapytanych przedstawicieli sektora motoryzacyjnego. Ponad 20% mniej wskazań zebrali dostawcy z państw Unii Europejskich (36%), a najniższą jakość reprezentują części pochodzące z państw pozaeuropejskich. Taka ocena polskich partnerów wynika z dobrego zaplecza technologicznego, koncentracji polskich przedsiębiorców na poprawie jakości i systematycznej edukacji personelu. Również bliskość lokalizacji swoich klientów przekłada się na możliwość natychmiastowej reakcji na zgłoszone zamówienia oraz wyjaśnienie ewentualnych problemów jakościowych – wyjaśnia Paweł Gos.
Popyt na outsourcing kompleksowych rozwiązań, m.in. w zakresie kontroli jakości, rokrocznie rośnie. Przyczyn tego jest wiele: aż połowa zapytanych przedstawicieli rynku motoryzacyjnego jako główną wskazała fachową obsługę. 39% respondentów traktuje outsourcing kontroli jakości jako sposób na redukcję kosztów. Jacek Opala, dyrektor ds. rozwoju i sprzedaży w Exact Systems, uważa, że większość firm działających np. na rynku Automotive, dąży do uelastycznienia swojego biznesu tak, aby szybciej i łatwiej reagować na czynniki zewnętrzne i ograniczyć niepotrzebne koszty. Outsourcing spełnia swoją rolę, co potwierdzają wyniki przeprowadzonego przez nas badania. Aż 94% naszych klientów jest zadowolonych z naszej pracy. Coraz częściej klienci zwracają się do nas z prośbą o pomoc w uzupełnieniu braków w kadrze specjalistów lub inżynierów. Dlatego też już na stałe w portfelu naszych usług wpisała się pozycja outsourcingu personelu – dodaje Opala.
Metodologia badania
„Badanie opinii i nastrojów Klientów Exact Systems” zostało przeprowadzone przez firmę Exact Systems w czerwcu 2013 r. na celowej próbie przedstawicieli firm z sektora Automotive będących klientami Exact Systems. Wielkość próby wyniosła 125 respondentów. Badanie zrealizowano metodą telefonicznych wywiadów (CATI).