Polska przegrywa kolejną sprawę: Podstawa prawna ważenia pojazdów jest nieważna

Polska przegrywa kolejną sprawę: Podstawa prawna ważenia pojazdów jest nieważna

Podstawa prawna ważenia pojazdów jest nieważna - tak w swoim uzasadnieniu odpowiedziała Komisja Europejska rozpatrując skargę Marka Różyckiego przeciw Polsce. Sprawa dotyczy nakładania kar za przekroczenia nacisków na osie w przypadku, gdy nie została przekroczona dopuszczalna ładowność pojazdu.

Wszystko opiera się na wykonaniu, a w zasadzie na niewykonaniu obowiązków przez Polskę. Ratyfikując, po przeprowadzonym referendum, Traktat o przystąpieniu do Unii Europejskiej Polska wyraziła zgodę na okres przejściowy w zakresie wymagań dla sieci drogowej. Określony został on w załączniku XII do ww. traktatu i trwał do 31 grudnia 2010 roku. Zgodnie z nim, w okresie przejściowym, czyli do 31 grudnia 2010 roku, pojazdy mogły korzystać z niezmodernizowanej części polskich dróg jedynie pod warunkiem, iż spełniają polskie normy nacisku na oś.

Po upływie okresu przejściowego cała sieć drogowa miała zostać udostępniona do korzystania przez pojazdy w transporcie międzynarodowym, które spełniają limity określone w Dyrektywie Rady 96/53/WE [1] zmienionej Dyrektywą 2002/7/WE Parlamentu Europejskiego i Rady. A zatem nacisk na drogach w Polsce na osie powinien wynosić 11.5 tony! Tak się jednak nie stało. Nasze drogi tylko częściowo zostały dostosowane do nacisku 11, 5 tony, podczas gdy w większości dopuszczalny nacisk nie przekracza 10 ton:

„(…) Zamierzamy jednak przypomnieć polskim władzom o konieczności wywiązywania się ze swoich zobowiązań w odniesieniu do traktatu o przystąpieniu w odrębnym piśmie(…)” – tak brzmi jedno z ostatnich zdań unijnego stanowiska.

Poleć ten artykuł:

Polecamy