Polski Cyfrowy Operator Logistyczny – podpisanie listów intencyjnych

Polski Cyfrowy Operator Logistyczny – podpisanie listów intencyjnych

GPW w ramach realizacji inicjatywy strategicznej Polskiego Cyfrowego Operatora Logistycznego podpisała listy intencyjne z Krajową Administracją Skarbową oraz Ministerstwem Klimatu i Środowiska, zarządzającym Bazą Danych Odpadowych. Polski Cyfrowy Operator Logistyczny jest pierwszą inicjatywą oraz projektem referencyjnym Ministerstwa Aktywów Państwowych w ramach Programu Synergia.

Dzięki współpracy z Krajową Administracją Skarbową, Polski Cyfrowy Operator Logistyczny zostanie przygotowany do przeprowadzenia pilotażu E-CMR i E-listu przewozowego oraz aby odpowiadać potrzebom KAS w obszarze uszczelniania systemu podatkowego i uwzględniać przygotowywane założenia do wdrożenia e-faktury. KAS, dzięki informacjom z PCOL, będzie mogła weryfikować, czy do elektronicznego listu przewozowego została wystawiona faktura/rachunek. PCOL będzie mógł dostarczać informację na temat zlecającego i odbierającego transport oraz stron rozliczenia usługi transportu. To pomoże uszczelnić system podatkowy, będzie też dużym uproszczeniem obiegu dokumentów dla użytkowników platformy PCOL.

W ramach planowanej współpracy z Ministerstwem Klimatu i Środowiska zarządzającym Bazą Danych Odpadowych, przewiduje się, że dane przekazywane z PCOL będą mogły być wykorzystane do uszczelniania systemu kontroli transportu i transgranicznego przemieszania odpadów. W przypadku pojazdów z zarejestrowanym rodzajem ładunków (odpady, materiały niebezpieczne i mogące mieć negatywny wpływ na środowisko) – Polski Cyfrowy Operator Logistyczny (PCOL) będzie mógł udostępniać dane dotyczące pozycji, na przykład takich jak miejsca przekroczenia granicy czy miejsca docelowego rozładunku – co może pomóc w wykrywaniu nielegalnych transportów i  składowisk odpadów.

– Utworzenie Polskiego Cyfrowego Operatora Logistycznego pozwoli m.in. na pilotażowe przetestowanie mechanizmu monitorowania przewozu odpadów z wykorzystaniem urządzeń GPS w naszym kraju. Dzięki nowej inicjatywie, pozyskane informacje pozwolą na wdrożenie bardziej skutecznych rozwiązań przeciwdziałającym nielegalnemu transportowi odpadów w Polsce – powiedział Michał Kurtyka, Minister Klimatu i Środowiska.

Polski Cyfrowy Operator Logistyczny, dzięki przejmowaniu kolejnych segmentów transportu (drogowy, kolejowy, morski, lotniczy), rodzajów transportu (drobnica, cało-pojazdowe, kontenerowe, wagonowe) oraz rozszerzając kolejno działalność (od spedycji i przewozu towarów, dystrybucji, zarządzania frachtami poprzez logistykę magazynową czy usługi celne) od państwowych spółek i firm działających na rynku polskim logistycznym, może w perspektywie 5 lat zdobyć pozycję jednego z dominujących podmiotów wśród operatorów logistycznych. Wszystko dzięki wykorzystaniu know-how i zasobów krajowych.

– GPW ma blisko 30-letnie doświadczenie w tworzeniu, ale też rozwoju platform obrotu, dysponuje środkami oraz technologią umożliwiającą bezpieczną realizację transakcji i rozliczeń, obsługę dużych zbiorów danych w czasie rzeczywistym oraz zapewnia najwyższy poziom ich zabezpieczenia. W ramach PCOL będziemy mieć dostęp do transportu kołowego, kolejowego i lotniczego. Projekt docelowo ma być dedykowany dla całego rynku TSL. Biorąc pod uwagę wielkość rynku oraz wrażliwość przetwarzanych danych – jest to też projekt ważny z punktu widzenia bezpieczeństwa transportowego Polski – podkreślił Marek Dietl, Prezes GPW i współautor koncepcji PCOL.

Dalszy proces cyfryzacji pozwoli na zbieranie danych dotyczących korytarzy transportowych, obsługę polskich terminali przeładunkowych, a wdrożenie elektronicznego krajowego i międzynarodowego listu przewozowego pozwoli ograniczyć działalność w szarej strefie.

– Dla takich dużych podmiotów jak nasza grupa, optymalizacja łańcucha transportowego poprzez PCOL to szansa na spore oszczędności oraz dodatkowe zabezpieczenie  ciągłości dostaw – powiedział Paweł Gruza, Wiceprezes KGHM i współautor koncepcji PCOL.

Działalność Polskiego Cyfrowego Operatora Logistycznego pozwoli na oszczędności po stronie spółek skarbu państwa w obszarach związanych z obsługą transportu i logistyki, przy jednoczesnym zachowaniu marży, realizujących przewozy polskich przewoźników. Wypracowane przez operatora zyski pozostaną w kraju – nie będą transferowane do central podmiotów zagranicznych.

Polski rynek Transportu Spedycji i Logistyki jest wart rocznie około 140 mld złotych. Wartość marż, które mogłyby zostać wytransferowane z Polski, przy obecnej ich wysokości często na poziomie 20-30%,  może sięgać nawet kilkudziesięciu miliardów złotych. Zbierane dane, takie jak lokalizacja floty przewoźników czy wieziony towar to nieoceniony zasób wiedzy, który powinien być chroniony i pozostać w Polsce.

Poleć ten artykuł:

Polecamy