Polski e-commerce w kluczowym okresie

Polski e-commerce w kluczowym okresie

Listopad przyciąga klientów dzięki promocjom, ale to grudzień, z jego świątecznym szczytem, pozostaje kluczowym okresem dla handlu. Rosnąca popularność zakupów online potwierdza dynamiczny rozwój e-commerce. Według danych GUS, prawie 54% Polaków w ciągu ostatnich trzech miesięcy robiło zakupy w e-sklepach. W efekcie liczba klientów online w Polsce wzrosła o ponad milion w ciągu roku, osiągając na koniec 2024 liczbę 14,7 mln.

Końcówka roku to tradycyjnie okres, gdy wyniki sprzedaży detalicznej rosną. Listopad i grudzień 2024 nie były wyjątkiem – sprzedaż w listopadzie wzrosła o 3,1% w porównaniu z ubiegłym rokiem, nadrabiając straty z października (-1,2%). Kluczową rolę odegrały promocje związane z Black Friday, które coraz mocniej zakorzeniają się w polskim handlu. Grudzień przyniósł wzrost o 1,9% rok do roku, a w porównaniu z listopadem aż o 9,5%. Roczna dynamika na poziomie 2,7% wskazuje na stabilizację rynku. – Polski e-commerce ma jeszcze spore rezerwy rozwojowe. Patrząc na bardziej rozwinięte rynki, takie jak Niemcy czy Wielka Brytania, gdzie udział sprzedaży internetowej w handlu detalicznym sięgają 20% – 30%, widać wyraźnie, że wynik na poziomie 10% w Polsce wciąż pozostawia dużą przestrzeń na wzrost i adaptację zakupów online w codziennych wydatkach konsumentów – zauważa Mikołaj Garbarek, dyrektor działu systemy dla logistyki z PSI Polska.

Sukces polskiego e-commerce

W listopadzie udział sprzedaży online wyniósł 10,7%, nieco mniej niż rok wcześniej (11,7%). Jednak kluczowe kategorie produktów odnotowały znacące wzrosty. Tekstylia, odzież i obuwie zwiększyły swój udział z 24,5% do 27,3%. Meble, RTV i AGD poprawiły wynik z 20,8% do 21,3%. Grudzień okazał się jeszcze lepszy – sprzedaż online wzrosła o 9,5% rok do roku, a udział w rynku wyniósł 10,2%. Wzrosty odnotowano zwłaszcza w tekstyliach (z 17,3% do 23,7%) oraz meblach i RTV (z 17,8% do 21,7%).

GUS podaje, że w 2024 roku liczba Polaków kupujących online wzrosła. W 2023 roku 49,9% dorosłych Polaków (13,6 mln osób) robiło zakupy w sieci. Rok później odsetek ten wzrósł do 53,92%, co oznacza 14,7 miliona klientów.

– Wzrost o prawie 4 punkty procentowe to nie tylko efekt świątecznej gorączki, ale również rosnącego zaufania do e-commerce oraz dynamicznego rozwoju branży. To stawia przed sektorem logistycznym ogromne wyzwania – komentuje Mikołaj Garbarek. – Większa liczba klientów i wzrost sprzedaży w kategoriach takich jak tekstylia czy meble wymuszają rozwój nowoczesnych centrów logistycznych, technologii, robotyzacji i lokalnych hubów, które przyspieszają realizację zamówień. Logistyka staje się siłą napędową polskiego e-commerce – dodaje ekspert z PSI Polska.

Największą aktywność wykazują młodzi: 79,94% osób w wieku 25–34 lata oraz 68,61% w grupie 16–24 lata korzysta z zakupów online. W grupie wiekowej 35–44 lata niemal ¾ deklaruje aktywność w e-commerce.

Zainteresowanie zakupami online maleje wraz z wiekiem. O ile w grupie 45–54 lata wynosi 54,87%, to wśród starszych wiekiem odsetek kupujących w sieci znacząco spada. W przedziale 55–64 lata zaledwie 37,06% korzysta z e-commerce. Wśród osób 65–74 lata wynosi jedynie 14,16%. Te dane pokazują, że największe rezerwy i potencjał wzrostu leżą w starszych pokoleniach. Kluczowym wyzwaniem dla branży będzie przyciągnięcie seniorów i dostosowanie oferty do ich potrzeb.

Poleć ten artykuł:

Polecamy