Polski rząd o rozwoju transportu na terenie kraju

Polski rząd o rozwoju transportu na terenie kraju

W dniu 19 maja 2016 r. w Monitorze Polskim opublikowano uchwałę Rady Ministrów w sprawie Wieloletniego Planu Finansowego Państwa na lata 2016–2019. Wieloletni Plan Finansowy Państwa (WPFP) stanowi podstawę przygotowywania projektu ustawy budżetowej na kolejny rok budżetowy. W...

Rozwój transportu drogowego i kolejowego

Z rządowego dokumentu wynika, że w kolejnych latach będą realizowane zadania dotyczące budowy, przebudowy autostrad i dróg ekspresowych a także pozostałych dróg krajowych które są finansowane głównie ze środków Krajowego Funduszu Drogowego (KFD), w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). W transporcie kolejowym planowane są inwestycje w infrastrukturę kolejową, utrzymanie infrastruktury na poziomie umożliwiającym wypełnienie wymagań jakościowych oraz wspieranie przewoźników kolejowych w formie dofinansowania usług publicznych i inwestycji taborowych. Będzie to możliwe m.in. dzięki realizacji Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku, który uwzględnia poza projektami finansowanymi z budżetu państwa m.in. środki Funduszu Kolejowego.

———————————————

Sprawdź również nasz artykuł: Rząd ustanowił nowego pełnomocnika ds. regulacji i harmonizacji bezpieczeństwa transportu i ruchu drogowego

———————————————

Lotniska i transport morski

Rząd planuje, że w następnych latach rozwijać się również będzie transport lotniczy. W tym wymiarze szczególny nacisk ma być położony na zwiększenie przepustowości lotnisk i przestrzeni powietrznej nad Polską, poprawę standardu obsługi pasażerów przy zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa wykonywania operacji lotniczych zarówno w ruchu naziemnym, jak i w powietrzu. Rozwój transportu morskiego ma polegać na realizacji działań na rzecz wzmocnienia pozycji polskich portów morskich, stanowiących połączenie transportu lądowego z morskim.

Jakie są przewidywania?

Z Planu Wieloletniego wynika, że wymiernym rezultatem planowanych działań ma być:

  • dynamiczny przyrost stopnia realizacji docelowej sieci dróg szybkiego ruchu z poziomu 40,2% w 2016 r. do 56,79% w 2019 r.,
  • stopniowo rosnący udział długości eksploatowanych linii kolejowych spełniających standardy do ogólnej długości eksploatowanych linii kolejowych (w 2019 r. 93%),
  • prognozowany stabilny wzrost (poziom zmian) wielkości przeładunków towarów (o min. 2% rok do roku) w portach o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej (porty: Świnoujście, Szczecin, Gdynia i Gdańsk).

Rozwój transportu miejskiego

Ponadto, poziom inwestycji sektora będzie determinowany przez skalę wydatków inwestycyjnych w podsektorze samorządowym. Prognozuje się, że na inwestycje jednostek samorządu terytorialnego decydujący wpływ będzie miała absorpcja środków unijnych nowej perspektywy finansowej 2014-20. Przewiduje się, że realizacja inwestycji jednostek samorządu terytorialnego ze środków unijnych nastąpi m.in. w transport miejski. Warto zauważyć, iż JST będą musiały ponieść znaczne nakłady finansowe, aby dostosować swoją infrastrukturę do wymogów w zakresie ochrony środowiska. Niewątpliwie ułatwieniem do przeprowadzania inwestycji przez samorządy będzie nowy instrument – Zintegrowane Inwestycje Terytorialne –ułatwiający inwestycje na obszarze administracyjnym więcej niż jednej jednostki samorządu terytorialnego.

 

Stan prawny na 20.05.2016

Poleć ten artykuł:

Polecamy