Polskie floty optymistycznie do przodu
W maju opublikowano wyniki piątej edycji europejskiego badania Corporate Vehicle Observatory (CVO). Badanie przeprowadzono w 14 krajach europejskich z inicjatywy firmy Arval, wchodzącej w skład grupy BNP Paribas. Wyniki tegorocznej edycji Barometru CVO wskazują na dalszy,
Wyniki badania CVO mówią jednoznacznie, że optymizm dotyczący rozwoju flot samochodowych
w Polsce jest w tym roku zaskakująco wysoki. Polskie przedsiębiorstwa zatrudniające od 100 do 499 pracowników są najbardziej optymistyczne w kontekście kolejnych 3 lat. Największe polskie firmy, nieco bardziej sceptycznie patrzą w przyszłość. Warto jednak zauważyć, że analizy zeszłoroczne wskazywały, że brak wpływu kryzysu na flotę deklarowało 30% polskich firm. W roku bieżącym – już blisko 50% ankietowanych stwierdziło, że nie było zmuszonych do modyfikacji polityki flotowej.
Barometr CVO 2010 analizuje również koszty utrzymania flot samochodowych. Jak pokazują wyniki badania, najistotniejszą kwestią dla polskich firm bez względu na ich wielkość, jest całkowity koszt użytkowania pojazdu. Takich odpowiedzi udzieliło aż 59% respondentów, przy średniej 58%
z pozostałych 13 państw biorących udział w badaniu. Znacznie niższy priorytet dla decydentów mają miesięczne koszty leasingowe czy poziom ceny zakupu auta służbowego.
CVO przyjrzało się również najpopularniejszym strategiom redukcji kosztów flotowych.
Zarówno rodzime przedsiębiorstwa, jak i te z pozostałych państw za kluczowe uznawały oszczędności poprzez monitoring i redukcję zużycia paliwa (45% ankietowanych w Polsce i tyle samo w Europie). Inne popularne metody optymalizacji kosztów związane były z promowaniem pracy z domu (19% badanych), zachęcaniem pracowników do wspólnych dojazdów do pracy (17%), czy wydłużaniem kontraktów leasingowych (10%).
W Polsce dość sporadycznie podejmowano działania zmierzające do renegocjacji kontraktów
z dostawcami flot. Podjęło się tego jedynie 8% przebadanych firm. Ostatnie miejsce w rankingu najbardziej popularnych działań, zajęło oszczędzanie za sprawą leasingu zwrotnego – tutaj zainteresowanie na poziomie jedynie 2% faktycznie odzwierciedla nastroje rynkowe. Leaseback do tej pory jest na tyle zawiły podatkowo, że firmy zwyczajnie nie podejmują tego typu działań.
O badaniu Barometr CVO
Barometr CVO jest obecny na polskim rynku już od pięciu lat. Badanie jest w pełni niezależne, szeroko zakrojone i bardzo kompleksowe. Dostarcza informacji na temat trendów i prognoz sektora flotowego. Wyniki uzyskane na jego podstawie pozwalają wskazać kierunki rozwoju rynku na najbliższe lata.
W styczniu i lutym 2010 roku łącznie przeprowadzono 3316 wywiadów telefonicznych w całej Europie wśród pracowników firm, które posiadają floty samochodowe. 1552 ankiety skierowano do osób pracujących dla największych korporacji na danym rynku europejskim. Odpowiedzi najczęściej udzielały osoby zarządzające parkami pojazdów służbowych. W Polsce badanie zrealizował Instytut TNS OBOP.
Instytut badawczy CVO
Projekt Corporate Vehicle Observatory (CVO) powstał z inicjatywy grupy finansowej BNP Paribas oraz firmy Arval. To w pełni niezależna, międzynarodowa instytucja ekspercka, powołana do życia
w odpowiedzi na rosnące zainteresowanie rynkiem pojazdów flotowych. Jest specjalistyczną platformą wymiany wiedzy i doświadczeń w sferze zarządzania pojazdami firmowymi. Zrzesza wszystkich uczestników tego rynku, którzy mogą dzielić się wiedzą i wymieniać doświadczeniami na tematy motoryzacyjne: producentów, dostawców, fleet managerów, ubezpieczycieli, dziennikarzy oraz przedstawicieli instytucji rządowych. Założone w 2002 roku we Francji CVO, od 2010 roku jest obecne w 14 krajach – w tym roku po raz pierwszy w Turcji oraz Brazylii.