Port Gdynia nabył Nabrzeże Gościnne

Port Gdynia nabył Nabrzeże Gościnne

Port Gdynia S.A. nabył od Stoczni Marynarki Wojennej S.A. część Nabrzeża Gościnnego. Umowa ta stanowi istotny element działań niwelujących ograniczenia nawigacyjne w Porcie Gdynia i stworzy nowe szanse rozwoju dla Portu Gdynia i polskiej gospodarki.

Nabrzeże Gościnne o długości 240,25 mb i powierzchni 3.361 m2 wraz z prawem użytkowania wieczystego kupiono za około 12,7 mln zł netto.

 

Zakup Nabrzeża Gościnnego jest działaniem niezbędnym dla realizacji inwestycji pn. ,,Pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych portu Gdynia – Faza I Rozbudowa Obrotnicy nr 2″, ujętej w planie inwestycji ZMPG-a S.A., przyjętym na lata 2014 – 2016. W ramach rozbudowy Obrotnicy nr 2 planuje się wyburzenie części pirsów, będących własnością Stoczni Marynarki Wojennej oraz przeniesienie w inne miejsce doku pływającego, będącego jednym z podstawowych narzędzi funkcjonowania Stoczni. Szacunkowy koszt robót budowlanych i czerpalnych, wraz z kosztem nabycia Nabrzeża Gościnnego, wynosi ok. 110 mln zł. Inwestycja ta, jako część przedsięwzięcia obejmującego również pogłębienie akwenów portowych do 16 metrów, została przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. zgłoszona do dofinansowania z funduszy unijnych w latach 2014 – 2020.

 

Dzięki zakupowi, w wyniku którego nastąpi rozbudowa Obrotnicy nr 2 do średnicy 480 metrów, możliwa będzie obsługa statków o długości 384 metry i ładowności około 12 tysięcy TEU. Po zakończeniu prowadzonych obecnie przez zarząd portu oraz gdyńskie terminale kontenerowe BCT i GCT inwestycji w zakresie infrastruktury i wyposażenia technicznego, zdolność przeładunkowa Portu Gdynia wyniesie około 2 milionów TEU.

 

Nie jest to dużo, biorąc pod uwagę fakt, że wszelkie dostępne prognozy przewidują w 2025 roku przeładunki kontenerów w portach Zatoki Gdańskiej na poziomie około 5 milionów TEU (przy 2 milionach TEU w roku 2013).

 

Realizacja planowanej inwestycji zwiększy konkurencyjność Portu Gdynia, pozwoli w większym stopniu wykorzystać jego potencjał przeładunkowy i zapewni warunki do wzrostu ilości ładunków transportowanych morzem, przyczyniając się tym samym do realizacji przyjaznej dla środowiska, unijnej polityki transportowej wyrażanej hasłem „z dróg na morza” (from road to sea).

Poleć ten artykuł:

Polecamy