Powietrzny ekspres

Powietrzny ekspres

Każdego dnia UPS (United Parcel Service) dostarcza swoim klientom 16,3 miliona paczek. Firma prowadzi działalność w ponad 220 krajach i terytoriach na całym świecie, jej globalne przychody za rok 2012 wynosiły 54,1 miliarda USD, a całkowity roczny wolumen 4,1 miliarda paczek i...

W Europie UPS rozpoczął działalność w 1976 roku zaczynając od obsługi lokalnego rynku w Niemczech. Do Polski UPS wszedł w 1992 roku poprzez usługi firmy partnerskiej „PPS Polkurier”, którą UPS przejął w marcu 2001. Dla wzmocnienia swoich możliwości na rynku polskim, w 2005 roku UPS wchłonął Messenger Service Stolica S.A.

Z myślą o pilnych, wymagających natychmiastowego doręczenia i wartościowych międzynarodowych przesyłkach o dużej wadze firma wprowadziła nową usługę pod nazwą UPS Worldwide Express FreightSM, tj. ekspresową dostawę towarów drogą lotniczą. Usługa stanowi rozszerzenie portfela usług UPS Worldwide Express. Dzięki nowej usłudze klienci UPS mogą teraz zlecać dostawy palet o masie powyżej 70 kg równie łatwo, jak w przypadku zwykłych przesyłek, realizowanych w ramach sieci połączeń lotniczych UPS z 37 portów lotniczych – w tym z Polski – do 41 krajów i terytoriów przeznaczenia. Usługę dostawy „od drzwi do drzwi” w określonym dniu, z gwarancją zwrotu pieniędzy, wyróżnia jeden z najszybszych czasów przewozu w branży kurierskiej. W ramach usługi UPS Worldwide Express Freight firma oferuje te same możliwości, co w przypadku usługi kurierskiej UPS Worldwide Express, w tym zautomatyzowane przygotowanie przesyłki, jej monitorowanie przez Internet oraz proaktywną technologię wysyłania powiadomień. Ponadto zarówno ekspresowe przesyłki frachtowe, jak i kurierskie są łączone w ramach jednego rachunku klienta. Usługę tę cenią szczególnie klienci z takich branż jak: produkcja przemysłowa, motoryzacja, high-tech, handel detaliczny i branża medyczna.

Do realizacji tego celu służy druga co do wielkości na świecie (po Fedex Express) flota samolotów transportowych, która pozwala dostarczać przesyłki „od drzwi do drzwi” w Europie następnego dnia od momentu nadania, do USA i Kanady w ciągu dwóch dni roboczych, a do Azji w dwa lub trzy dni robocze. Flota lotnicza UPS liczy 233 statki powietrzne, które latają do ponad 100 krajów świata. Są to 53 Airbusy A300, 75 Boeingi 757, 54 Boeingi 767, 13 Boeingi 747 i 38 Boeingi McDonnell Douglas-11 (firma McDonnell Douglas została przejęta przez Boeinga).

UPS dysponuje drugą co do wielkości na świecie (po Fedex Express) flotą samolotów transportowych

Jeden z takich samolotów – McDonnell Douglas 11 – ląduje codziennie na warszawskim Okęciu. Jest to najcięższy samolot, który ląduje na warszawskim lotnisku, waży 286 ton, a jego ładowność wynosi 85 ton. Długość statku wynosi 66 m, wysokość 18, 81 m, a rozpiętość skrzydeł 55,77 m. Maszyna wyposażona jest w trzysilnikowy szerokokadłubowiec: dwa silniki zamontowane pod skrzydłami oraz jeden pod statecznikiem pionowym. Samolot posiada skrzydła z wingletami pozwalające na lepszą aerodynamikę oraz boczne drzwi ładunkowe i wzmocnioną podłogę. Ładunki umieszczane są na paletach lub w kontenerach na dwóch pokładach – górnym i dolnym. Objętość pokładu górnego wynosi 440 m³ i może on pomieścić 26 kontenerów (224 cm x 318 cm), a dolnego 158 m³, który mieści 13 kontenerów (w przodzie i tyle). Statek pokonuje każdego ranka trasę Kolonia–Warszawa–Hongkong–Dubaj–Kolonia w ciągu 10 godzin. Wieczorem z kolei odbywa lot na trasie Kolonia–Dubaj–Chengdu–Seul – z międzylądowaniem w Ałma-Ata, gdzie tankuje paliwo – Warszawa–Kolonia. Loty UPS obsługuje dwóch pilotów i jeden mechanik, załoga jest zawsze amerykańska.

Do końca 2014 r. przewoźnik planuje zabudowanie wingletów we wszystkich swoich samolotach. Zabudowanie wingletów zwiększa masę własną samolotu o ok. 1300 kg, na co składają się ciężar wingletów oraz wzmocnienia struktury skrzydeł. Pozwoli to UPS zaoszczędzić 22 mln l paliwa rocznie, a zarazem zmniejszy ilość dwutlenku węgla emitowanego przez te samoloty do atmosfery o ponad 62 tys. ton.

Poleć ten artykuł:

Polecamy