Premium Lander z naczepą Feber
W dobie walki o wydajność transportu liczy się każdy kilogram ładowności oraz każda kropla zaoszczędzonego paliwa. Renault Trucks Polska wspólnie z firmą Feber przygotowało ciągnik siodłowy z naczepą samowyładowczą.
Renault Premium Lander 430.19 T K-2M to ciągnik do zadań budowlanych. Wyposażono go w silnik DXi 11 o mocy 430 KM i skrzynię biegów Optidriver+ o dwunastu przełożeniach. Układ hamulcowy EBS+ zawiera wspomaganie hamowania awaryjnego oraz „Hill Start Aid” (wspomaganie ruszania pod górę). Jedną z funkcji EBS-u jest test spięcia ciągnika z naczepą. Z całością współpracuje zwalniacz: hamulec dekompresyjny Optibrake o mocy 275 kW. Premium Lander ma nisko osadzoną kabinę, a jednocześnie wyposażona jest w pełnowymiarową leżankę.
Trzyosiowa naczepa samowyładowcza Feber HP 27 ZS ma skrzynię wykonaną z aluminium (podłoga o grubości 10 mm, ściany 5 mm) a ramę z Domexu: stali o wysokiej wytrzymałości. Objętość geometryczna „wywrotki” wynosi 27 m3. Dopuszczalna masa całkowita została określona przez producenta na 34 tony. Pojazd jest przystosowany do pracy z rozściełaczem asfaltu. Układ hamulcowy Knorr został zestrojony tak, aby jak najlepiej współpracował z EBS-em ciągnika. Oczywiście zarówno w ciężarówce jak i na naczepie znajdziemy hamulce tarczowe.
Producent informuje, że zestaw zatrzymuje się z prędkości 80 km/h na dystansie około 4-5 m krótszym w porównaniu do „losowo” dobranego zestawu. Feber podczas projektowania naczepy starał się, aby po spięciu z ciągnikiem Renault Premium Lander opory aerodynamiczne były możliwie niskie. W tym celu dobrano gabaryty skrzyni samowyładowczej. Naczepa nie wychodzi poza obrys kabiny ciągnika, co zapewnia niezakłócony opływ pojazdu przez strugi powietrza. Sprzyjają temu także gładkie ściany skrzyni samowyładowczej. Kolejnym zabiegiem jest dostosowanie wysokości do dachu kabiny oraz odpowiednie, 20 procentowe pochylenie przedniej ściany naczepy. Zastosowano również aluminiowe obręcze kół, aby zmniejszyć masy bezwładne, co równocześnie poprawiło skuteczność odprowadzania ciepła z hamulców. Łączna masa własna prezentowanych pojazdów kształtuje się na poziomie 11 900 kg, a ładowność przekracza 28 ton.