Produkcja samochodów w Polsce w dół
Samar przedstawił dane na temat produkcji samochodów osobowych i dostawczych w Polsce w 2019 roku. Z naszych fabryk wyjechało blisko 12 tys samochodów mniej niż roku 2018. Na wynikach zaważyła przede wszystkim malejąca produkcja Opla w Gliwicach.
W sumie w 2019 roku fabryki opuściły 621 803 pojazdy, podczas gdy w 20118 było to 632 724 sztuk. Samar zauważa, że to kolejny rok spadku produkcji samochodów w Polsce, zaś dekadę temu z polskich fabryk wyjeżdżało blisko milion pojazdów rocznie.
Volkswagen Poznań zachował zdobyte rok temu miano największego producenta samochodów w Polsce, ale nieznacznie zmniejszył wolumen produkcji. Fabryki w Poznaniu i Wrześni opuściło ponad 266 tys samochodów, prawie 700 mniej niż rok temu. Spada popyt na produkowane w Poznaniu Caddy i T6, ale sytuację może zmienić nadchodząca premiera kolejnej generacji modelu Caddy. Wciąż rośnie za to produkcja w nowych zakładzie we Wrześni – szczególnie w przypadku MAN-a TGE, którego powstało ponad 15 tys egzemplarzy, czyli o 75 proc. więcej niż w 2018.
Zakład FCA Poland w Tychach był jednym, który zwiększył produkcję (o 3.7 tys sztuk, do łącznego poziomu 263,1 tys samochodów rocznie). Zaskoczeniem był jednak profil produkcji – Lancia Ypsilon cieszyła się niebywałym zainteresowaniem na włoskim rynku i powstało jej o blisko 30 proc. więcej niż w roku 2018. Produkcja najważniejszego modelu z tyskiej fabryki, Fiata 500, spadła o prawie 5 proc. do poziomu 200,7 tys sztuk.
Z kolei zakład Opla w Gliwicach wypuścił 92.5 tys modeli Astra i Cascada, co oznacza spadek o ponad 13 proc. W fabryce trwa okres przejściowy, przypominamy, że powstanie nowy zakład wytwarzający pojazdy użytkowego. To być także ostatni komunikat w takiej formie – trwa proces łączenie się FCA i PSA, zatem za rok możemy informować o produkcji samochodów w Polsce w wykonaniu już tylko dwóch koncernów.