Prognoza kosztu 1 kilometra na październik

Prognoza kosztu 1 kilometra na październik

Na październik, profesor Zdzisław Kordel prognozuje, że średni koszt 1 wozokilometra wyniesie 3,38 zł (0,79 EUR), co oznacza, że koszt jednego kilometra w październiku będzie niższy niż w miesiącu ubiegłym oraz niższy ponad o 9 % w porównaniu kosztu 1 km w 2014 roku*.

Szacunek średniego kosztu jednego wozokilometra w październiku 2015.

 

Jak podaje profesor Zdzisław Kordel, na poziom kosztów w październiku, będą składały się poszczególne zmienne:

  • koszt materiałów pędnych i eksploatacyjnych – 1,20 zł (35,4% całkowitego kosztu),
  • koszt usług remontowych, napraw i ogumienia – 0,17 zł (4,9% całkowitego kosztu),
  • amortyzacja, leasing i inne – 0,36 zł (10,7 % całkowitego kosztu),
  • koszt wynagrodzenia i delegacji kierowców wliczając w to ZUS – 0,82 zł (24,2 % całkowitego kosztu),
  • koszty ubezpieczeń oraz podatek od środków transportu – 0,22 zł (6,6% całkowitego kosztu),
  • koszt opłat drogowych i promów – 0,48 zł (14,1% całkowitego kosztu),
  • pozostałe koszty związane z działalnością przewozową przedsiębiorstwa -0,14 zł (4,1% całkowitego kosztu).

Kierunki transportu

Rozważając stosunek kosztów w przedsiębiorstwie należy mieć na względzie różnice, które mogą wystąpić ze względu na obierane kierunki transportu. W zależności od tego gdzie i przez jakie państwa wozimy towar, różne będą koszty opłat drogowych i promów a także, w szczególności w dobie MILOGU, różne będą koszty wynagrodzeń i delegacji kierowców.

 

Dane GUS za 2014 rok

 

Jak podaje Główny Urząd Statystyczny w raporcie za rok 2014 o zarobkowym transporcie – transportem krajowym przewieźliśmy 78,9 % ton wszystkich towarów. Tym samym transport międzynarodowy stanowił 21,1% przewiezionych towarów. Jednakże rozpatrując zależności w milionach t-km transport krajowy stanowił 32,8 %, natomiast międzynarodowy 67,2 %.

 

W transporcie międzynarodowym: eksport (wywóz) wyniósł 23,0%, import 21,7%, przewozy między krajami obcymi (cross-trade)- 18,7% (w tym tranzyt przez Polskę – 2,5%) a kabotaż 3,8 %.

* wyniki za I półrocze 2014 roku.

Źródło: BlogTransportowy

Poleć ten artykuł:

Polecamy