Prognoza kosztu jednego kilometra a zatory na drogach
Na grudzień, Profesor Zdzisław Kordel prognozuje, że średni koszt 1 wozokilometra wyniesie 3,36 zł (0,78 EUR), co oznacza, że średni koszt jednego kilometra w grudniu będzie niższy niż w miesiącach ubiegłych i niższy prawie o 9,30 % w porównaniu do średniomiesięcznego kosztu 1 km w 2014 roku*.
Szacunek średniego kosztu jednego wozokilometra w grudniu 2015
Jak podaje Profesor Zdzisław Kordel na poziom kosztów w grudniu, będą składały się poszczególne zmienne:
- koszt materiałów pędnych i eksploatacyjnych – 1,17 zł (35 % całkowitego kosztu),
- koszt usług remontowych, napraw i ogumienia – 0,17 zł (4,9% całkowitego kosztu),
- amortyzacja, leasing i inne – 0,36 zł (10,8 % całkowitego kosztu),
- koszt wynagrodzenia i delegacji Kierowców wliczając w to ZUS – 0,82 zł (24,4 % całkowitego kosztu),
- koszty ubezpieczeń oraz podatek od środków transportu – 0,21 zł (6,4% całkowitego kosztu),
- koszt opłat drogowych i promów – 0,48 zł (14,3% całkowitego kosztu),
- pozostałe koszty związane z działalnością przewozową przedsiębiorstwa -0,14 zł (4,2 % całkowitego kosztu).
W których krajach stracimy najwięcej czasu i pieniędzy w zatorach drogowych?
Zatory na drogach, czyli tzw. „korki” wpływają znacząco na poziom kosztów materiałów pędnych i eksploatacyjnych. Warto wiedzieć, w których krajach stracimy najwięcej czasu i pieniędzy na paliwo, stojąc w korkach.
Komisja Europejska opublikowała drugie wydanie tzw. tabeli wyników UE w dziedzinie transportu, która porównuje postępy państw członkowskich w 29 kategoriach transportowych. Część raportu o kongestii na drodze (godzinach spędzonych w zatorach drogowych przez przeciętnego Europejczyka w roku) sporządzono na postawie danych dostarczonych przez JRC (Joint Research Centre), TomTom 2015. Wskaźnik opracowano przyjmując założenia: 30 km dróg pokonanych codziennie (rano i wieczorem w godzinach szczytu) przez 220 dni roboczych. Uwzględniono wszystkie główne drogi w 24 państwach członkowskich UE dla których uzyskano dane – 2 250 000 km dróg.
Z raportu wynika, że najwięcej godzin kierowcy spędzą w korkach na drogach Malty, Grecji, Wielkiej Brytanii, Włoch i Belgii. Z kolei najbardziej nasz czas i pieniądze oszczędzają drogi Słowacji, Estonii, Szwecji, Finlandii i Danii. Polskie drogi uplasowały się na 8 pozycji, co daje wynik lepszy od wartości średniej europejskiej.
* wyniki za I półrocze 2014 roku.