Przewoźniku, pamiętaj o zmianie czasu
Zmiana czasu z letniego na zimowy w przypadku wielu branż, to nie tylko godzina więcej snu. W transporcie obowiązuje ewidencja czasu pracy kierowców. Jak poprawnie zmienić godzinę w tachografie cyfrowym i analogowym?
Dlaczego zmiana czasu w tachografie jest obowiązkiem każdego przedsiębiorstwa? Branża transportowa opiera się na bardzo ważnym elemencie, a mianowicie na rzeczonym czasie. W przypadku niedopełnienia obowiązku przestawienia urządzeń rejestrujących w taki sposób, aby działały zgodnie z aktualną strefą czasową, dopuszczamy się popełnienia szeregu naruszeń związanych z czasem pracy kierowców. A takie działanie grozi mandatem oraz nieprawidłowościami w ewidencji.
Tachograf analogowy
Tachografy analogowe co prawda coraz rzadziej pojawiają się w pojazdach, jednak ich obecność jest nadal zauważalna. Jeżeli korzystasz właśnie z takiego urządzenia, pamiętaj, że najdokładniejsze informacje uzyskasz bezpośrednio z instrukcji przygotowanej przez producenta. Zwróć jednak uwagę na najważniejszy element zmiany czasu
– Jednym z typowych problemów jest samo przesunięcie czasu. W tachografach analogowych należy przewinąć czas o 23 godziny do przodu (nie ma możliwości wykonania tej czynności w drugą stronę, do tyłu). Wykonujemy zatem jeden pełny obrót tarczy i dodatkowo jeszcze o 11 godzin. Najczęściej popełnianym błędem jest przesunięcie o jedyne 11 godzin i wtedy spotykamy się z sytuacją, gdy zamiast 7.00 rano widnieje godzina 19:00 – tłumaczy Mariusz Hendzel, ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP.
Po ustawieniu zegara zaleca się testowo włożyć wykresówkę na kilka minut oraz wyjąć – dzięki temu będziemy mieli pewność, czy wykres został narysowany w prawidłowym miejscu czy też wymaga korekty.
Tachograf cyfrowy
Tachograf cyfrowy to znacznie bardziej zaawansowane urządzenie niż jego poprzednik. Bowiem pracuje on według czasu uniwersalnego UTC. W konsekwencji oznacza to, że czas ten jest niezależny wobec stref czasowych. Na dodatek samego czasu UTC nie można przestawić, a sama korekta godziny w urządzeniu dotyczy tylko tzw. czasu lokalnego na tachografie.
– Tutaj kluczową rolę gra program, który analizuje naruszenia i rozlicza czas pracy. To właśnie on, we własnym algorytmie, dokona przesunięcia strefy czasowej. Sama zmiana zależna jest od tego w jakim kraju zarejestrowany jest pojazd. Co więcej, niektóre systemy dokonują korekty dokładnie o wskazanym czasie, inne natomiast modyfikują ustawienia dopiero po zatrzymaniu pojazdu. Dzięki temu nic nie zaburza naturalnego zapisu jazdy dokonanego przez tachograf w czasie UTC- wyjaśnia Mariusz Hendzel, ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP.