Przewozy pod specjalnym nadzorem
W dzisiejszych czasach znacząco wzrasta rola operatorów logistycznych, dysponujących systemami zapewniającymi odpowiedni poziom ochrony przed kradzieżami wartościowych ładunków.Bezpieczeństwo w transporcie drogowym stało się jednym z elementów przewagi konkurencyjnej
Bezpieczeństwo w transporcie drogowym stało się jednym z elementów przewagi konkurencyjnej operatorów, jak również ważnym czynnikiem decydującym o wyborze partnerów po stronie klientów. Napady na kierowców i przewożone przez nich ładunki powodują, że firmy transportowe, a co za tym idzie również ich klienci, tracą corocznie kilka do kilkunastu miliardów euro, a kierowcom grozi nierzadko ogromne niebezpieczeństwo.
Ładunki przewożone wzdłuż europejskich szlaków drogowych wystawione są na ciągłe zagrożenie. Potwierdzają to przeprowadzone w 2007 roku na zlecenie Parlamentu Europejskiego badania, mówiące, iż co roku ginie ok. 200 tys. samochodów ciężarowych o łącznej wartości ponad 8,2 mld euro. W Polsce wartość ta wynosi ok. 531,1 mln euro.
Co roku ginie ok. 200 tysięcy samochodów ciężarowych o łącznej wartości ponad 8,2 mld euro
Jednocześnie, jak wynika z badań przeprowadzonych przez Międzynarodową Unię Transportu Drogowego IRU (International Road Transport Union), w ciągu ostatnich kilku lat co szósty kierowca padł ofiarą jakiejś formy ataku. Celem większości ataków, bo około 60% przypadków – były pojazdy i ich ładunek.
Referencje nie wystarczają
Jeszcze niedawno firma, która posiadała stabilną pozycję rynkową, nie musiała martwić się o możliwość uczestniczenia w obsłudze logistycznej przedsiębiorstw z każdego sektora. Najważniejszym wyznacznikiem były referencje wysokiej jakości świadczonych usług, a także konkurencyjna oferta handlowa.
Obecnie coraz większa rzesza firm produkcyjnych, a przede wszystkim producenci towarów wartościowych, takich jak np. elektronika, papierosy, odzież, alkohol, farmaceutyka, rozpoczyna budowanie relacji z firmami logistycznymi od audytu wymogów bezpieczeństwa. Sprawdzane są zarówno zabezpieczenia trwałe w środkach transportowych, zabezpieczenia finansowe (polisy i ich zakres), jak również infrastruktura techniczna (stanowiska monitoringu) i procedury obsługi klienta.
Niejednokrotnie szczegółowe wymagania klientów dotyczące bezpieczeństwa określają dokładnie system preferowanych zabezpieczeń. Nie zmienia to faktu, że przystosowanie floty oraz całej organizacji do spełnienia wszystkich oczekiwań w zakresie ochrony ładunków wymaga sporych nakładów pracy oraz inwestycji finansowych, które jednak zwracają się odpowiednio szybko.
Najlepszy dialog
W jaki sposób spełnić oczekiwania klienta w zakresie zabezpieczenia ładunków? Nic bardziej oczywistego. Potrzebny jest dialog. Obustronna komunikacja daje przecież pole do wymiany doświadczeń, dyskusji oraz znalezienia optymalnych rozwiązań.
Jedną z form dialogu, proponowaną przez praktyków, jest współpraca oparta na wiedzy organizacji TAPA (Transported Basset Protection Association). TAPA to międzynarodowa organizacja zajmująca się szeroko pojętym bezpieczeństwem dostaw. Organizacja została założona w Stanach Zjednoczonych w 1997 roku, a na rynkach europejskich działa od 1999 roku. TAPA zrzesza ponad 500 producentów dóbr konsumpcyjnych z całego świata, a także firmy logistyczne. Celem organizacji jest minimalizacja strat w produkcji, transporcie i dystrybucji produktów.
W ciągu ostatnich kilku lat co szósty kierowca padł ofiarą jakiejś formy ataku
Najbardziej istotnym przedsięwzięciem TAPA jest wprowadzenie Freight Security Requirement (FSR) i Transport Security Requirement (TSR), czyli standardów dotyczących bezpiecznego transportu. Spełnianie tych standardów daje klientowi informację, że dany przewoźnik jest partnerem godnym zaufania i zapewnia nienaruszalność towarów podczas transportu i magazynowania.
Standardy TAPA zostały przygotowane przez ekspertów z dziedziny nowoczesnych technologii na początku 2000 roku i są stale udoskonalane. Narzędzia te skierowane są do firm transportowych i logistycznych. Ostatnie badania organizacji pokazały, że w firmach, w których stosowane są standardy TAPA, ilość strat zmniejszyła się o 30 proc.
Certyfikaty TAPA posiada już ponad 600 obiektów. Liczba ta jest dowodem znacznego zaangażowania międzynarodowego przemysłu przewozowego. Tylko w 2005 roku przeprowadzonych było około 300 audytów na całym świecie, co wskazuje na rosnącą świadomość znaczenia certyfikacji TAPA.
Audyt TAPA
Aby otrzymać certyfikat TAPA, należy przystąpić do czasochłonnego procesu audytorskiego, który może trwać nawet kilka miesięcy. Pierwszym etapem jest porównanie obecnych rozwiązań w przedsiębiorstwie ze standardami określanymi w scoring matrix TAPA FSR. Pozwala to na ustalenie zakresu prac koniecznych do wykonania w celu spełnienia wymagań. Decyzje mogą dotyczyć bardzo dużych inwestycji i powodować ogromną reorganizację w przedsiębiorstwie.
Po przygotowaniu planu działań zmierzających do dostosowania przedsiębiorstwa do standardów TAPA przychodzi czas na realizację, która wiąże się nie tylko ze zmianami proceduralnymi wewnątrz przedsiębiorstwa, ale również prowadzić może do zmiany polityki wobec partnerów i dostawców, którzy również objęci są TYMI wymogami.
Końcowym krokiem jest wdrożenie i ciągłe dostosowywanie procedur bezpieczeństwa, które pozwalają na utrzymanie wyznaczonych wcześniej standardów. Warto zaznaczyć, że każdorazowa zmiana dostawcy, miejsca świadczenia usług lub też zmiana charakteru prowadzonych projektów wymagają działań aktualizujących i sprawdzających. Bezpieczeństwo wymaga bowiem ciągłego nadzoru.