Przewozy węgla na Odrze
Grupa Kapitałowa OT Logistics podpisała umowę na przeładunek węgla w porcie w Gliwicach ze Śląskim Centrum Logistyki S.A. (ŚCL). Umowa pozwoli na kontynuację śródlądowych przewozów węgla z Gliwic do Wrocławia. W połowie 2017 roku, po kilkuletniej przerwie, barki wróciły na tę trasę.
Pierwszy w tym roku transport węgla do Wrocławia wyruszył 4 kwietnia. Węgiel przetransportowany był ze śląskich kopalń do portu w Gliwicach drogą kolejową. Po przeładunku z wagonów na barki w Śląskim Centrum Logistyki S.A. surowiec popłynął Kanałem Gliwickim i Odrą do Wrocławia. Grupa Kapitałowa OT Logistics planuje w 2018 roku przewieźć Odrą 250 tys. ton węgla.
– Po bardzo udanym programie pilotażowym i wznowieniu w drugiej połowie ubiegłego roku rzecznego transportu węgla ze Śląska do wrocławskiej Kogeneracji planujemy zwiększenie skali przewozów w tym roku. Na trasie Gliwice-Wrocław chcemy przetransportować nawet ćwierć miliona ton węgla – stwierdził Andrzej Klimek, wiceprezes zarządu oraz dyrektor Dywizji Żeglugi Śródlądowej OT Logistics.
Grupa OT Logistics i ŚCL współpracowały już w 2017 roku, przywracając po kilku latach przerwy transport węgla Odrzańską Drogą Wodną z Gliwic do Wrocławia. W okresie od lipca do grudnia 2017 r. przewieziono na tej trasie ok. 127 tys. ton węgla.
– Technicznie i organizacyjnie jesteśmy przygotowani na rozpoczęcie sezonu żeglugowego. Nasze zdolności przeładunkowe znacznie przekraczają wspomniane 250 tys. ton i oscylują w granicach 1 mln ton rocznie. Jeżeli po udrożnieniu Odrzańskiej Drogi Wodnej i rozbudowie Elektrowni Opole potrzeby będą większe, jesteśmy gotowi inwestować w infrastrukturę i potrzebny sprzęt. Realizowana obecnie przebudowa stacji Gliwice Port umożliwi zwiększoną przepustowość pociągów – mówi Robert Goc, dyrektor ds. rozwoju Śląskiego Centrum Logistyki S.A.
– Cieszymy się, że regularne kursy towarowej żeglugi śródlądowej wróciły na Polskie rzeki. Umowa ze Śląskim Centrum Logistyki to efekt rosnącego popytu na usługi śródlądowego transportu towarów. Żegluga śródlądowa jest uzupełnieniem przewozów drogowych i kolejowych, ubiegły rok pokazał jak bardzo potrzebna jest ta gałąź transportu. Liczymy na to, że rządowe plany udrożnienia najważniejszych rzek zostaną zrealizowane, co pozwoli nam na przedstawienie klientom atrakcyjnej oferty przewozowej na innych trasach śródlądowych. Już samo otwarcie stopnia wodnego na Odrze w Malczycach pozwoli na wydłużenie sezonu żeglownego na Odrzańskiej Drodze Wodnej do ok. pół roku na odcinku od Kędzierzyna-Koźla do Szczecina – dodał Andrzej Klimek.
(inf. pras., fot. OT Logistics)